Ik krijg de melding "Emissie service vereist" Bij de dealer de handel laten resetten maar hij brand weer. Ik kreeg een uitdraai mee met de volgende foutcodes. Wie kan daar wat mee? Het gaat om de volgende codes: ECM-4801, efficientie 3-weg katalysator, ECM-260A, Adaptieve lambdaregeling, rij 1 bovengrens en ECM-261A, Adaptieve lambdaregeling, rij 1 bovengrens. Allemaal permanente storingen.
Is de kat stuk of de lamdasensor? De lambdasensoren zijn nog geen maand geleden allebei vernieuwd dus ik hoop niet dat die het zijn. Als ik een 4gastest doe lijkt het of de kat ook gewoon zijn werk doet. Waarom brandt dat oranje "motor"lampje en krijg ik die vervelende emissie melding??
Ik kan niet goed meer met die dealer door de bocht, wellicht kunnen jullie me helpen.
Storingscodes rondom katalysator.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Kan weer het bekende probleem met het gasklephuis of luchtmassameter zijn. Had dat bij mijn vorige S80 ook, soortgelijke meldingen en oranje controlelamp.
Na een grondige reiniging was ik er weer vanaf, gelukkig hoefde het boeltje niet vervangen te worden.
Na een grondige reiniging was ik er weer vanaf, gelukkig hoefde het boeltje niet vervangen te worden.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
Wordt de compu wel steeds gereset? hoe vlot is de melding dan terug?
Ik heb emissie service vereist gehad, en na 1 temperatuursensor en 1 MAF (luchtmassameter) was de auto genezen. de oorzaak hoeft dus niet altijd bij de kat of lambda sonde te liggen maar kan ook veel meer 'stroomopwaarts' te vinden zijn. De codes ken ik niet, maar beschrijven deze codes hier niet het symtoom, i.p.v. de oorzaak?
Ik heb emissie service vereist gehad, en na 1 temperatuursensor en 1 MAF (luchtmassameter) was de auto genezen. de oorzaak hoeft dus niet altijd bij de kat of lambda sonde te liggen maar kan ook veel meer 'stroomopwaarts' te vinden zijn. De codes ken ik niet, maar beschrijven deze codes hier niet het symtoom, i.p.v. de oorzaak?
- T5Fred
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
- Locatie: Hillegom
Ja hij wordt gereset, codes zijn binnen 20km weer terug....nauticbluepearl schreef:Wordt de compu wel steeds gereset? hoe vlot is de melding dan terug?
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24.07.2006 - 17:13
Ik heb dit vlak voor mijn vakantie precies hetzelfde gehad. (V70 T-5 automaat, MY2001)
Auto laten uitlezen na eerste melding; vermoeden bestond dat er een vuiltje op de lambdasonde was gekomen (oorzaak:???)
Na 350 km zelfde melding. Volgens afspraak terug naar garage (Furness-Hengelo-> dit is overigens de allerbeste, meest klantvriendelijke garage die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen!!! Ik heb meerdere merken gereden en ben ook bij meerdere Volvo-garages klant geweest.) en daar heeft men de auto uitvoerig onderzocht met als resultaat: storing in de coax-kabel die verbonden is met de Lambdasonde. Oorzaak: waarschijnlijk steenmarters met een lege maag :-x :-x
Oplossing: nieuwe kabelboom.
Resultaat: nooit meer last gehad.
Auto laten uitlezen na eerste melding; vermoeden bestond dat er een vuiltje op de lambdasonde was gekomen (oorzaak:???)
Na 350 km zelfde melding. Volgens afspraak terug naar garage (Furness-Hengelo-> dit is overigens de allerbeste, meest klantvriendelijke garage die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen!!! Ik heb meerdere merken gereden en ben ook bij meerdere Volvo-garages klant geweest.) en daar heeft men de auto uitvoerig onderzocht met als resultaat: storing in de coax-kabel die verbonden is met de Lambdasonde. Oorzaak: waarschijnlijk steenmarters met een lege maag :-x :-x
Oplossing: nieuwe kabelboom.
Resultaat: nooit meer last gehad.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24.07.2006 - 17:13
Even een korte update: Ik dácht dat de problemen rondom de melding "emissie service vereist" voor mijn vakantie waren verholpen. Niets is echter minder waar. Inmiddels heb ik een factuur gekregen van zo'n € 500,- voor werkzaamheden en vervanging van de zgn. kabel. Echter, de melding komt vrolijk weer terug!
Hup, weer naar de garage, auto uitgelezen en de boodschap luidt nu: "Het is niets ernstigs: het heeft namelijk te maken met het feit dat er korte stukjes met de auto worden gereden en dat de Lambdasonde de katalysator dusdanig moet bijregelen dat de computer gaat melden dat er iets aan de hand is".
In de praktijk worden er afstanden van minimaal 25 km per rit (woon-werk) afgelegd dus ik denk dat dit niet echt een kort ritje is...
Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de auto gedurende een jaar lang (selected used car garantieperiode) blijkbaar geen last had van korte ritjes (geen meldingen immers).
Wie weet raad?
Bas
Hup, weer naar de garage, auto uitgelezen en de boodschap luidt nu: "Het is niets ernstigs: het heeft namelijk te maken met het feit dat er korte stukjes met de auto worden gereden en dat de Lambdasonde de katalysator dusdanig moet bijregelen dat de computer gaat melden dat er iets aan de hand is".
In de praktijk worden er afstanden van minimaal 25 km per rit (woon-werk) afgelegd dus ik denk dat dit niet echt een kort ritje is...
Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de auto gedurende een jaar lang (selected used car garantieperiode) blijkbaar geen last had van korte ritjes (geen meldingen immers).
Wie weet raad?
Bas
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Lambda sonde of luchtmassameter. Helaas weet je pas waar het aan ligt, als op jouw kosten de boel is vervangen, tenzij je nog garantie hebt.
Wat je zou kunnen proberen is de luchtmassameter te reinigen. Op een gegeven moment vormt zich op de binnenkant een zwartbruine stroperige aankoeklaag waardoor e.e.a. niet meer optimaal functioneert.
Verder kan het slijtage van de luchtmassameter zijn, die niet tot directe merkbare mankementen of vermogensverlies zal leiden, maar wel net genoeg is om dat irritante controlelampje te doen oplichten en de melding "emissie service vereist".
Dit is wat ik wel eens bij de Volvo-werkplaats heb vernomen.
Wat je zou kunnen proberen is de luchtmassameter te reinigen. Op een gegeven moment vormt zich op de binnenkant een zwartbruine stroperige aankoeklaag waardoor e.e.a. niet meer optimaal functioneert.
Verder kan het slijtage van de luchtmassameter zijn, die niet tot directe merkbare mankementen of vermogensverlies zal leiden, maar wel net genoeg is om dat irritante controlelampje te doen oplichten en de melding "emissie service vereist".
Dit is wat ik wel eens bij de Volvo-werkplaats heb vernomen.
25 km is niet een echt kort ritje, ik heb ze wel korter.Fortuin schreef:Hup, weer naar de garage, auto uitgelezen en de boodschap luidt nu: "Het is niets ernstigs: het heeft namelijk te maken met het feit dat er korte stukjes met de auto worden gereden en dat de Lambdasonde de katalysator dusdanig moet bijregelen dat de computer gaat melden dat er iets aan de hand is".
De melding emissie service vereist, kan veel betekenen.
Ook het woord spoed gehad?
Niet altijd, maar toch vaak deze melding bij een defect gasklephuis ETM.
Ik heb deze kort geleden ook weer gehad.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495