Storingscodes rondom katalysator.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
T5Fred
3rd Gear member

Ik krijg de melding "Emissie service vereist" Bij de dealer de handel laten resetten maar hij brand weer. Ik kreeg een uitdraai mee met de volgende foutcodes. Wie kan daar wat mee? Het gaat om de volgende codes: ECM-4801, efficientie 3-weg katalysator, ECM-260A, Adaptieve lambdaregeling, rij 1 bovengrens en ECM-261A, Adaptieve lambdaregeling, rij 1 bovengrens. Allemaal permanente storingen.

Is de kat stuk of de lamdasensor? De lambdasensoren zijn nog geen maand geleden allebei vernieuwd dus ik hoop niet dat die het zijn. Als ik een 4gastest doe lijkt het of de kat ook gewoon zijn werk doet. Waarom brandt dat oranje "motor"lampje en krijg ik die vervelende emissie melding??

Ik kan niet goed meer met die dealer door de bocht, wellicht kunnen jullie me helpen.
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
Ludo
6th Gear member

controleer het in en uitlaat gedeelte eens op valse lucht.
Frumpy
5th Gear member

Kan weer het bekende probleem met het gasklephuis of luchtmassameter zijn. Had dat bij mijn vorige S80 ook, soortgelijke meldingen en oranje controlelamp.

Na een grondige reiniging was ik er weer vanaf, gelukkig hoefde het boeltje niet vervangen te worden.
nauticbluepearl
3rd Gear member

Wordt de compu wel steeds gereset? hoe vlot is de melding dan terug?

Ik heb emissie service vereist gehad, en na 1 temperatuursensor en 1 MAF (luchtmassameter) was de auto genezen. de oorzaak hoeft dus niet altijd bij de kat of lambda sonde te liggen maar kan ook veel meer 'stroomopwaarts' te vinden zijn. De codes ken ik niet, maar beschrijven deze codes hier niet het symtoom, i.p.v. de oorzaak?
T5Fred
3rd Gear member

nauticbluepearl schreef:Wordt de compu wel steeds gereset? hoe vlot is de melding dan terug?
Ja hij wordt gereset, codes zijn binnen 20km weer terug....
V70-T5, 2001
dj
1st Gear member

slechte kwaliteit benzine werdt me bij mijn dealer vertelt.
met vriendelijke groet,

dj
T5Fred
3rd Gear member

Laat de BP (Ik tank altijd BP-Ultimate) dit maar niet horen.........
V70-T5, 2001
Fortuin
1st Gear member

Ik heb dit vlak voor mijn vakantie precies hetzelfde gehad. (V70 T-5 automaat, MY2001)

Auto laten uitlezen na eerste melding; vermoeden bestond dat er een vuiltje op de lambdasonde was gekomen (oorzaak:???)

Na 350 km zelfde melding. Volgens afspraak terug naar garage (Furness-Hengelo-> dit is overigens de allerbeste, meest klantvriendelijke garage die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen!!! Ik heb meerdere merken gereden en ben ook bij meerdere Volvo-garages klant geweest.) en daar heeft men de auto uitvoerig onderzocht met als resultaat: storing in de coax-kabel die verbonden is met de Lambdasonde. Oorzaak: waarschijnlijk steenmarters met een lege maag :-x :-x
Oplossing: nieuwe kabelboom.
Resultaat: nooit meer last gehad.
laserblue
1st Gear member

Mij zeer bekend probleem.
Allerlei onderdelen vervangen zonder resultaat.
Heb het nu permanent opgelost met als extra code: 6B00.
Storingslampje-signaal ontbreekt.
Rijdt een stuk relaxter.

Laserblue.
Fortuin
1st Gear member

Even een korte update: Ik dácht dat de problemen rondom de melding "emissie service vereist" voor mijn vakantie waren verholpen. Niets is echter minder waar. Inmiddels heb ik een factuur gekregen van zo'n € 500,- voor werkzaamheden en vervanging van de zgn. kabel. Echter, de melding komt vrolijk weer terug!

Hup, weer naar de garage, auto uitgelezen en de boodschap luidt nu: "Het is niets ernstigs: het heeft namelijk te maken met het feit dat er korte stukjes met de auto worden gereden en dat de Lambdasonde de katalysator dusdanig moet bijregelen dat de computer gaat melden dat er iets aan de hand is".

In de praktijk worden er afstanden van minimaal 25 km per rit (woon-werk) afgelegd dus ik denk dat dit niet echt een kort ritje is...

Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de auto gedurende een jaar lang (selected used car garantieperiode) blijkbaar geen last had van korte ritjes (geen meldingen immers).

Wie weet raad?

Bas
Frumpy
5th Gear member

Lambda sonde of luchtmassameter. Helaas weet je pas waar het aan ligt, als op jouw kosten de boel is vervangen, tenzij je nog garantie hebt.

Wat je zou kunnen proberen is de luchtmassameter te reinigen. Op een gegeven moment vormt zich op de binnenkant een zwartbruine stroperige aankoeklaag waardoor e.e.a. niet meer optimaal functioneert.

Verder kan het slijtage van de luchtmassameter zijn, die niet tot directe merkbare mankementen of vermogensverlies zal leiden, maar wel net genoeg is om dat irritante controlelampje te doen oplichten en de melding "emissie service vereist".
Dit is wat ik wel eens bij de Volvo-werkplaats heb vernomen.
Gast

Fortuin schreef:Hup, weer naar de garage, auto uitgelezen en de boodschap luidt nu: "Het is niets ernstigs: het heeft namelijk te maken met het feit dat er korte stukjes met de auto worden gereden en dat de Lambdasonde de katalysator dusdanig moet bijregelen dat de computer gaat melden dat er iets aan de hand is".
25 km is niet een echt kort ritje, ik heb ze wel korter.
De melding emissie service vereist, kan veel betekenen.
Ook het woord spoed gehad?

Niet altijd, maar toch vaak deze melding bij een defect gasklephuis ETM.
Ik heb deze kort geleden ook weer gehad.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”