AWD en rijeigenschappen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Donker
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12

Na een tijdje meegelezen te hebben op dit mooie en informatieve forum, en inmiddels 15.000 km afgelegd te hebben in mijn PIH, heb ik behoefte aan een vraag en een “bijdrage”.

Ik ben een sportieve rijder en kom uit een 2011 Passat 2.0TDI (170 pk) Highline met sportonderstel en handbak. Verlaagd, hard geveerd en chiptuned. Heel benieuwd haalde ik dus mijn PIH op, 4 maanden geleden…..

Rijeigenschappen
Oké dacht ik, dit is comfortabele en relaxed rijdende auto niet uitnodigend om sportief te rijden. Enigszins aan de auto gewend stuurde ik onderweg naar een Volvo velgenspecialist een bekende doordraaier in met 160 km/h en schrok me rot. De beweging in de auto in combinatie met weinig feedback (wat gaat ie doen) zorgde even voor een schrikreactie. Zonder dat de grens van de Volvo was bereikt overigens, laat staan dat het ging glijden. De standaard 235/45/17 banden werden verruild voor Sleipners met 235/40/18 Conti’s. Dit deed veel meer voor de feedback dan ik had verwacht, maar de auto werd toch meteen iets stoteriger op korte oneffenheden. Dat laatste is de reden dat ik nog twijfel over een Heico sportonderstel. Ik ben bang dat dit me gaat tegenstaan en er van comfort niets meer over blijft, maar ik wil wel graag minder beweging in de auto hebben. Eigenlijk zou ik wel willen (mee)rijden in een PIH met Heico onderstel. Weet iemand of dat ergens mogelijk is?

AWD
Gewoon fantastisch AWD systeem! Vrienden noemen het wel eens gekscherend nep AWD (gevoelsmatig omdat een cardan as ontbreekt?) maar het werkt fantastisch en je kunt het tot 150km/h onbeperkt gebruiken. X-drive, 4Motion, 4Matic, de gewone AWD van Volvo en noem maar op heten allemaal permanente AWD te zijn maar de achterwielen worden pas aangedreven als de voorwielen doorslippen, en de Haldex of viscosekopeling daarna vermogen naar de achterwielen stuurt. Das pas nep. De achterwielen van de PIH worden in AWD of Power modus altijd aangedreven zolang je gasgeeft, alleen bij constante snelheid rijden niet. Afgelopen week natte bergen en hairpins gereden: een genot! Het is zelfs gekoppeld aan de ESP sensoren. Als je met trekkende motor een bocht lekker ingaat zie je zelfs bij gelijkblijvende snelheid de power wijzer op het dashboard omhoog gaan. Het stuurt dan dus meer power naar achteren. Dit systeem is echt van toegevoegde waarde bij moeilijke of natte omstandigheden en voor de veiligheid. Hulde Volvo. Alleen het AWD systeem van Subaru of de echte Quattro (dwz met in langsrichting geplaatste motoren) zijn nog een klasse beter.

Al met heel tevreden dus, zij het nog met een openstaande wens vanwege de sportiviteit. Misschien nog een Heico setje en Polestar tuning. Ik heb de V60 altijd mooi gevonden en de D5 grom verslavend lekker.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De PIH wordt nu ook als r-design geleverd, wellicht zijn die onderstel aanpassingen ook los leverbaar als alternatieg voor heico ?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Nee nee, de gewone AWD heeft altijd 4 wielaandrijving: achter minstens 10% en dat wordt meer (tot max 50%) als het nodig is. Dus geen Nep-AWD
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: De PIH wordt nu ook als r-design geleverd, wellicht zijn die onderstel aanpassingen ook los leverbaar als alternatieg voor heico ?
De PIH als R-design zou hetzelfde onderstel hebben als een normale PIH...
Enige optie is dus het sport fahrwerk van Heico.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ok dus PIH r-design is alleen beetje plastic, sport trappers en niet eens standaard polestar
Donker
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12

Battlecruiser schreef: Nee nee, de gewone AWD heeft altijd 4 wielaandrijving: achter minstens 10% en dat wordt meer (tot max 50%) als het nodig is. Dus geen Nep-AWD
Had ik Volvo ook tussen het rijtje nep gezet!? Op een Volvo forum >_< haha, stom, stom, stom.

Iets genuanceerder dan: de laatste generatie van de normale Volvo AWD heeft het meest geavanceerde Haldex systeem en stuurt bij mij weten altijd minimaal 5% van het koppel naar achteren. Alleen deze 5e generatie (per Volvo model verschillend) Haldex stuurt in scherpe of snel genomen bochten, net als de PIH AWD, ook extra koppel, oplopend tot 50%, naar de achterwielen, gebaseerd op giersensor en stuuruitslagsensor (die ESP ook gebruiken). Heel mooi dus en zeker niet nep als dit type Haldex op je Volvo AWD zit.

Bij rechtuit rijden blijft met alle Haldex echter het punt dat de ABS sensoren eerst wielslip (1/12 tot 1/7 omwenteling) moeten waarnemen op de voorwielen, voordat de hydrauliek (extra) koppel naar de achterwielen bijschakelt. Dus je krijgt pas meer dan 5% vermogen op de achterwielen bij wielslip voor, en zolang er wielslip voor is.

En dat vind ik nou zo leuk aan de PIH AWD. Gas geven in AWD of Power modus en je hebt meteen 200 Nm op de achterwielen (70 pk bij volgas) zonder een spoortje glijden of wielspin, zelfs op nat wegdek. In bochten komt het er vanzelf vloeiend bij als het nodig is (ook in Hybrid modus) voordat er iets aan de hand is. Wel, jammer dat het er bij 150 km/h afgaat, waar de gewone AWD waakzaam blijft.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik vind de PIH werkelijk een fantastisch concept :) Het rijdt gewoon heerlijk. Last van al dat extra gewicht heb ik niet.

Net een Mercedes E350 4Matic (nieuw model) eruit gereden :) Zonder AWD was niet niet gelukt, omdat de wegen hier glad zijn. Heerlijk! Trouwens de bestuurder die stoer naast mij kwam staan bij het stoplicht, bleef bij het volgende stoplicht 5 meter achter mij :D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Blijft toch leuk om een MB te verslaan op de sprint.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21177
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Donker schreef:
Battlecruiser schreef: Nee nee, de gewone AWD heeft altijd 4 wielaandrijving: achter minstens 10% en dat wordt meer (tot max 50%) als het nodig is. Dus geen Nep-AWD
Had ik Volvo ook tussen het rijtje nep gezet!? Op een Volvo forum >_< haha, stom, stom, stom.

Iets genuanceerder dan: de laatste generatie van de normale Volvo AWD heeft het meest geavanceerde Haldex systeem en stuurt bij mij weten altijd minimaal 5% van het koppel naar achteren. Alleen deze 5e generatie (per Volvo model verschillend) Haldex stuurt in scherpe of snel genomen bochten, net als de PIH AWD, ook extra koppel, oplopend tot 50%, naar de achterwielen, gebaseerd op giersensor en stuuruitslagsensor (die ESP ook gebruiken). Heel mooi dus en zeker niet nep als dit type Haldex op je Volvo AWD zit.

Bij rechtuit rijden blijft met alle Haldex echter het punt dat de ABS sensoren eerst wielslip (1/12 tot 1/7 omwenteling) moeten waarnemen op de voorwielen, voordat de hydrauliek (extra) koppel naar de achterwielen bijschakelt. Dus je krijgt pas meer dan 5% vermogen op de achterwielen bij wielslip voor, en zolang er wielslip voor is.

En dat vind ik nou zo leuk aan de PIH AWD. Gas geven in AWD of Power modus en je hebt meteen 200 Nm op de achterwielen (70 pk bij volgas) zonder een spoortje glijden of wielspin, zelfs op nat wegdek. In bochten komt het er vanzelf vloeiend bij als het nodig is (ook in Hybrid modus) voordat er iets aan de hand is. Wel, jammer dat het er bij 150 km/h afgaat, waar de gewone AWD waakzaam blijft.
Alhoewel ik met de huidige XC60 qua snelheid isw met nattigheid op de autobahn meer aandurf dan de vorige V70 verbaas ik mij over de snelheid waarmee sommigen over een volledig natte piste gaan.
Ja ik merk dat er meer grip is maar wanneer je die ineens kwijt bent is er geen houden aan, ook met AWD en heb je een geoefende hand nodig om het tot een goed einde te brengen.
Vorige week reed ik iets te hard de natte parkeer garage in en gleed de auto over de voorwielen weg waarbij de achterwielen direct bijsprongen.
Het zou op lage snelheid de perfecte 4 wiel drift zijn geweest ware het niet dat ASR al het vermogen smoorde en ik overdwars in de parkeergarage stil kwam te staan.
Ik zie AWD als extra grip bij sneeuw en nattigheid, ik stel het niet op de proef door als een waanzinnige over een natte autobahn te knallen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

veiligheid zit in de bestuurder, niet in de hulpmiddelen, onderstellen, aandrijfsystemen etc
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is helemaal waar maar waarom weten zo weinig mensen dit?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik denk dat de meesten dat echt wel weten hoor
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik hoop het want als je sommige lieden ziet rijden vrees ik dat deze kennis niet aanwezig is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ze weten het wel maar willen het niet weten. Hun eigen belang staat voorop...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21177
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

IkeV70 schreef: Ik denk dat de meesten dat echt wel weten hoor
Het verhaal van Dhr. Donker doet mij anders vermoeden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mij ook, vandaar mijn bedenkingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Heb ook even met de wenkbrauwen gefronst, maar daar heeft verder niemand last van en er was geen veiligheidsrisico mee gemoeid.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Walter schreef: ze weten het wel maar willen het niet weten. Hun eigen belang staat voorop...
nou afgaande op de steeds maar aanwassende hoeveelheid veligheidsopties heb ik daar mijn bedenkingen bij, op een gegeven moment zijn ze zo ver met hun vertrouwen in de techniek dat ze denken dat hun niks kan gebeuren
ze denken dat de techniek c.q. veligheidsvoorzieningen hen wel uit de problemen helpen
ook de reclamefilmpjes werken er aan mee dat beeld bij veel mensen op het netvlies te "printen"
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Alex V70R
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09.09.2005 - 16:00
Locatie: Zoetermeer

Donker schreef:
Rijeigenschappen
Ik ben bang dat dit me gaat tegenstaan en er van comfort niets meer over blijft, maar ik wil wel graag minder beweging in de auto hebben. Eigenlijk zou ik wel willen (mee)rijden in een PIH met Heico onderstel. Weet iemand of dat ergens mogelijk is?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je een keer in de buurt van Den Haag bent kan je wel een keer een rondje komen sturen. Ik ervaar het Heico onderstel persoonlijk niet als storend hard.

Gr. Alex
Laatst gewijzigd door Alex V70R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 Volvo S60 T5 Intro edition
2003 Volvo XC90 T6 AWD
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

een verradelijk aspect van AWD vind ik dat je op gladde weg (sneeuw en ijs bv) veel tractie hebt en dus makkelijker snelheid maakt, remmen doet een AWD net zo als een FWD. sterker nog een AWD is zwaarder dus....
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”