Pagina 1 van 2
AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 28.07.2014 - 12:08
door Donker
Na een tijdje meegelezen te hebben op dit mooie en informatieve forum, en inmiddels 15.000 km afgelegd te hebben in mijn PIH, heb ik behoefte aan een vraag en een “bijdrage”.
Ik ben een sportieve rijder en kom uit een 2011 Passat 2.0TDI (170 pk) Highline met sportonderstel en handbak. Verlaagd, hard geveerd en chiptuned. Heel benieuwd haalde ik dus mijn PIH op, 4 maanden geleden…..
Rijeigenschappen
Oké dacht ik, dit is comfortabele en relaxed rijdende auto niet uitnodigend om sportief te rijden. Enigszins aan de auto gewend stuurde ik onderweg naar een Volvo velgenspecialist een bekende doordraaier in met 160 km/h en schrok me rot. De beweging in de auto in combinatie met weinig feedback (wat gaat ie doen) zorgde even voor een schrikreactie. Zonder dat de grens van de Volvo was bereikt overigens, laat staan dat het ging glijden. De standaard 235/45/17 banden werden verruild voor Sleipners met 235/40/18 Conti’s. Dit deed veel meer voor de feedback dan ik had verwacht, maar de auto werd toch meteen iets stoteriger op korte oneffenheden. Dat laatste is de reden dat ik nog twijfel over een Heico sportonderstel. Ik ben bang dat dit me gaat tegenstaan en er van comfort niets meer over blijft, maar ik wil wel graag minder beweging in de auto hebben. Eigenlijk zou ik wel willen (mee)rijden in een PIH met Heico onderstel. Weet iemand of dat ergens mogelijk is?
AWD
Gewoon fantastisch AWD systeem! Vrienden noemen het wel eens gekscherend nep AWD (gevoelsmatig omdat een cardan as ontbreekt?) maar het werkt fantastisch en je kunt het tot 150km/h onbeperkt gebruiken. X-drive, 4Motion, 4Matic, de gewone AWD van Volvo en noem maar op heten allemaal permanente AWD te zijn maar de achterwielen worden pas aangedreven als de voorwielen doorslippen, en de Haldex of viscosekopeling daarna vermogen naar de achterwielen stuurt. Das pas nep. De achterwielen van de PIH worden in AWD of Power modus altijd aangedreven zolang je gasgeeft, alleen bij constante snelheid rijden niet. Afgelopen week natte bergen en hairpins gereden: een genot! Het is zelfs gekoppeld aan de ESP sensoren. Als je met trekkende motor een bocht lekker ingaat zie je zelfs bij gelijkblijvende snelheid de power wijzer op het dashboard omhoog gaan. Het stuurt dan dus meer power naar achteren. Dit systeem is echt van toegevoegde waarde bij moeilijke of natte omstandigheden en voor de veiligheid. Hulde Volvo. Alleen het AWD systeem van Subaru of de echte Quattro (dwz met in langsrichting geplaatste motoren) zijn nog een klasse beter.
Al met heel tevreden dus, zij het nog met een openstaande wens vanwege de sportiviteit. Misschien nog een Heico setje en Polestar tuning. Ik heb de V60 altijd mooi gevonden en de D5 grom verslavend lekker.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 28.07.2014 - 13:15
door NielsPHEV
De PIH wordt nu ook als r-design geleverd, wellicht zijn die onderstel aanpassingen ook los leverbaar als alternatieg voor heico ?
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 28.07.2014 - 13:27
door Battlecruiser
Nee nee, de gewone AWD heeft altijd 4 wielaandrijving: achter minstens 10% en dat wordt meer (tot max 50%) als het nodig is. Dus geen Nep-AWD
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 28.07.2014 - 21:03
door RoaldH
NielsPHEV schreef:
De PIH wordt nu ook als r-design geleverd, wellicht zijn die onderstel aanpassingen ook los leverbaar als alternatieg voor heico ?
De PIH als R-design zou hetzelfde onderstel hebben als een normale PIH...
Enige optie is dus het sport fahrwerk van Heico.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 28.07.2014 - 21:05
door NielsPHEV
ok dus PIH r-design is alleen beetje plastic, sport trappers en niet eens standaard polestar
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 28.07.2014 - 23:13
door Donker
Battlecruiser schreef:
Nee nee, de gewone AWD heeft altijd 4 wielaandrijving: achter minstens 10% en dat wordt meer (tot max 50%) als het nodig is. Dus geen Nep-AWD
Had ik Volvo ook tussen het rijtje nep gezet!? Op een Volvo forum

haha, stom, stom, stom.
Iets genuanceerder dan: de laatste generatie van de normale Volvo AWD heeft het meest geavanceerde Haldex systeem en stuurt bij mij weten altijd minimaal 5% van het koppel naar achteren. Alleen deze 5e generatie (per Volvo model verschillend) Haldex stuurt in scherpe of snel genomen bochten, net als de PIH AWD, ook extra koppel, oplopend tot 50%, naar de achterwielen, gebaseerd op giersensor en stuuruitslagsensor (die ESP ook gebruiken). Heel mooi dus en zeker niet nep als dit type Haldex op je Volvo AWD zit.
Bij rechtuit rijden blijft met alle Haldex echter het punt dat de ABS sensoren eerst wielslip (1/12 tot 1/7 omwenteling) moeten waarnemen op de voorwielen, voordat de hydrauliek (extra) koppel naar de achterwielen bijschakelt. Dus je krijgt pas meer dan 5% vermogen op de achterwielen bij wielslip voor, en zolang er wielslip voor is.
En dat vind ik nou zo leuk aan de PIH AWD. Gas geven in AWD of Power modus en je hebt meteen 200 Nm op de achterwielen (70 pk bij volgas) zonder een spoortje glijden of wielspin, zelfs op nat wegdek. In bochten komt het er vanzelf vloeiend bij als het nodig is (ook in Hybrid modus) voordat er iets aan de hand is. Wel, jammer dat het er bij 150 km/h afgaat, waar de gewone AWD waakzaam blijft.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 00:31
door rsnhakan
Ik vind de PIH werkelijk een fantastisch concept

Het rijdt gewoon heerlijk. Last van al dat extra gewicht heb ik niet.
Net een Mercedes E350 4Matic (nieuw model) eruit gereden

Zonder AWD was niet niet gelukt, omdat de wegen hier glad zijn. Heerlijk! Trouwens de bestuurder die stoer naast mij kwam staan bij het stoplicht, bleef bij het volgende stoplicht 5 meter achter mij

Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 10:45
door lint
Blijft toch leuk om een MB te verslaan op de sprint.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 12:14
door diesel01
Donker schreef:
Battlecruiser schreef:
Nee nee, de gewone AWD heeft altijd 4 wielaandrijving: achter minstens 10% en dat wordt meer (tot max 50%) als het nodig is. Dus geen Nep-AWD
Had ik Volvo ook tussen het rijtje nep gezet!? Op een Volvo forum

haha, stom, stom, stom.
Iets genuanceerder dan: de laatste generatie van de normale Volvo AWD heeft het meest geavanceerde Haldex systeem en stuurt bij mij weten altijd minimaal 5% van het koppel naar achteren. Alleen deze 5e generatie (per Volvo model verschillend) Haldex stuurt in scherpe of snel genomen bochten, net als de PIH AWD, ook extra koppel, oplopend tot 50%, naar de achterwielen, gebaseerd op giersensor en stuuruitslagsensor (die ESP ook gebruiken). Heel mooi dus en zeker niet nep als dit type Haldex op je Volvo AWD zit.
Bij rechtuit rijden blijft met alle Haldex echter het punt dat de ABS sensoren eerst wielslip (1/12 tot 1/7 omwenteling) moeten waarnemen op de voorwielen, voordat de hydrauliek (extra) koppel naar de achterwielen bijschakelt. Dus je krijgt pas meer dan 5% vermogen op de achterwielen bij wielslip voor, en zolang er wielslip voor is.
En dat vind ik nou zo leuk aan de PIH AWD. Gas geven in AWD of Power modus en je hebt meteen 200 Nm op de achterwielen (70 pk bij volgas) zonder een spoortje glijden of wielspin, zelfs op nat wegdek. In bochten komt het er vanzelf vloeiend bij als het nodig is (ook in Hybrid modus) voordat er iets aan de hand is. Wel, jammer dat het er bij 150 km/h afgaat, waar de gewone AWD waakzaam blijft.
Alhoewel ik met de huidige XC60 qua snelheid isw met nattigheid op de autobahn meer aandurf dan de vorige V70 verbaas ik mij over de snelheid waarmee sommigen over een volledig natte piste gaan.
Ja ik merk dat er meer grip is maar wanneer je die ineens kwijt bent is er geen houden aan, ook met AWD en heb je een geoefende hand nodig om het tot een goed einde te brengen.
Vorige week reed ik iets te hard de natte parkeer garage in en gleed de auto over de voorwielen weg waarbij de achterwielen direct bijsprongen.
Het zou op lage snelheid de perfecte 4 wiel drift zijn geweest ware het niet dat ASR al het vermogen smoorde en ik overdwars in de parkeergarage stil kwam te staan.
Ik zie AWD als extra grip bij sneeuw en nattigheid, ik stel het niet op de proef door als een waanzinnige over een natte autobahn te knallen.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 12:22
door Walter
veiligheid zit in de bestuurder, niet in de hulpmiddelen, onderstellen, aandrijfsystemen etc
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 12:41
door lint
Dat is helemaal waar maar waarom weten zo weinig mensen dit?
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 13:40
door IkeV70
Ik denk dat de meesten dat echt wel weten hoor
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 13:56
door lint
Ik hoop het want als je sommige lieden ziet rijden vrees ik dat deze kennis niet aanwezig is.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 14:03
door Walter
ze weten het wel maar willen het niet weten. Hun eigen belang staat voorop...
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 14:45
door diesel01
IkeV70 schreef:
Ik denk dat de meesten dat echt wel weten hoor
Het verhaal van Dhr. Donker doet mij anders vermoeden.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 15:14
door lint
Mij ook, vandaar mijn bedenkingen.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 15:23
door Fulaks
Heb ook even met de wenkbrauwen gefronst, maar daar heeft verder niemand last van en er was geen veiligheidsrisico mee gemoeid.
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 15:46
door evert65
Walter schreef:
ze weten het wel maar willen het niet weten. Hun eigen belang staat voorop...
nou afgaande op de steeds maar aanwassende hoeveelheid veligheidsopties heb ik daar mijn bedenkingen bij, op een gegeven moment zijn ze zo ver met hun vertrouwen in de techniek dat ze denken dat hun niks kan gebeuren
ze denken dat de techniek c.q. veligheidsvoorzieningen hen wel uit de problemen helpen
ook de reclamefilmpjes werken er aan mee dat beeld bij veel mensen op het netvlies te "printen"
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 21:47
door Alex V70R
Donker schreef:
Rijeigenschappen
Ik ben bang dat dit me gaat tegenstaan en er van comfort niets meer over blijft, maar ik wil wel graag minder beweging in de auto hebben. Eigenlijk zou ik wel willen (mee)rijden in een PIH met Heico onderstel. Weet iemand of dat ergens mogelijk is?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je een keer in de buurt van Den Haag bent kan je wel een keer een rondje komen sturen. Ik ervaar het Heico onderstel persoonlijk niet als storend hard.
Gr. Alex
Re: AWD en rijeigenschappen
Geplaatst: 29.07.2014 - 21:56
door NielsPHEV
een verradelijk aspect van AWD vind ik dat je op gladde weg (sneeuw en ijs bv) veel tractie hebt en dus makkelijker snelheid maakt, remmen doet een AWD net zo als een FWD. sterker nog een AWD is zwaarder dus....