Verbleken daklijsten

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
PVH
1st Gear member

Een 'bekend' V70 probleem schijnt het verbleken van de daklijsten te zijn. Zo ook de mijne. Een V70 uit sept.2000 (my2001) en de daklijst vberbleekt. Het kan ook zijn dat er iets is met de blankelak? Wie herkent de problemen, wie heeft oplossingen (incl. kosten?).

dank
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

PVH schreef:Een 'bekend' V70 probleem schijnt het verbleken van de daklijsten te zijn. Zo ook de mijne. Een V70 uit sept.2000 (my2001) en de daklijst vberbleekt. Het kan ook zijn dat er iets is met de blankelak? Wie herkent de problemen, wie heeft oplossingen (incl. kosten?).

dank
Volgens mij is dat gewoon onbehandeld plastic, net als de stootstrips op de bumpers. Die verkleuren bij (bijna) iedereen. Laatst werd er in een ander topic een of ander mooi spulletje genoemd wat dit voor een paar maanden zou moeten verhelpen, maar ik weet zo niet meer hoe het heet en ik ben te lui om te zoeken :P

Voor kortere tijd kun je het verhelpen met gewone bumpershine/black polish/bumperpoets ofzo.
2001 Volvo S40 - 2003 Volvo S40 - 1970 Volvo 142 + R56 Mini FJCW Senna Edition
Summum
6th Gear member

Volgens mij bedoelt PVH niet de dakrailing, maar de daklijsten! Dat zijn dus plastic strips ter hoogte van de "dakgoot" en gespoten in de kleur van de wagen. Bumpershine of black polish zal dus meer kwaad dan goed doen!

Overigens hebben wij op de S60 ook last van verkleurde daklijsten (oorspronkelijk donkerblauw), dus ben ook benieuwd of er een oplossing is!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Thomas
2nd Gear member

Ik heb met mijn donkerblauwe S80 uit 2001 hetzelfde probleem. Op sommige plaatsen is de verf helemaal weg.
Battlecruiser
8th Gear member

Volgens een ander topic (waar men het nagevraagd heeft) is het aluminium. Daarom kan er ook wel eens corrosie op ontstaan en dat zou niet kunnen op kunststof.

Verf op aluminium reageert chemisch iets anders dan verf op staal. Normaal zie je dat niet, maar wél als je staal (het dak dus) en alu naast elkaar hebt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
PVH
1st Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Volgens een ander topic (waar men het nagevraagd heeft) is het aluminium. Daarom kan er ook wel eens corrosie op ontstaan en dat zou niet kunnen op kunststof.

Verf op aluminium reageert chemisch iets anders dan verf op staal. Normaal zie je dat niet, maar wél als je staal (het dak dus) en alu naast elkaar hebt.
Het gaat inderdaad over de daklijsten en niet de rails.
Ik meen ergens op dit forum te hebben gelezen (of was dat ergens anders) dat het zo vaak voor komt dat dit wel eens een aangelegenheid voor Volvo Nederland zou kunnen zijn. Zijn er Volvo-NL medewerkers die hiervan iets afweten? Zijn er collega volvorijders die al een oplossing hebben gevonden al dan niet na overleg met de dealer? Overspuiten kan natuurlijk altijd, denk ik, maar zijn er andere oplossingen?
Battlecruiser
8th Gear member

Ik bedoel ook de daklijsten.

Kijk maar naar de discussie hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... daklijsten
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
PVH
1st Gear member

Dank, dit is inderdaad dezelfde problematiek. Ben benieuwd wat de dealer van Frumpy zegt. Bij coulance vervanging krijgt die dealer het de komende tijd erg druk.
modiniro
2nd Gear member

Lijsten incl.vervanging kosten 420 euro incl.btw voor auto zonder
roofrails.
Daklijsten kosten per stuk euro 160 ex.btw.
eddy3
4th Gear member

Wanneer ze op tijd es gepoetst worden met polisch of iets dergelijks,blijven ze hun glans en kleur houden!
VolvoKramer
3rd Gear member

Dat laatste is volgens mij wel waar, maar het heeft wel te maken uit welke serie jouw V70, S60 of S80 komt. Ik heb begrepen dat men na een bepaalde tijd iets heeft veranderd aan deze daklijsten waardoor het niet meer zo snel voorkomt.

Dus poetsen is altijd wel goed, maar je voorkomt niet de problemen die de eerste types hebben.

Je ziet idd de eerste modellen hier het meeste last van hebben. Erg jammer inderdaad.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa

V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

PVH schreef:Dank, dit is inderdaad dezelfde problematiek. Ben benieuwd wat de dealer van Frumpy zegt. Bij coulance vervanging krijgt die dealer het de komende tijd erg druk.
de coulanceregeling was met 48 maanden over
Gast

De in kleur meegespoten daklijsten van m'n S80 van '99 gingen ook steeds meer verkleuren, ik heb ze toen vorig jaar maar opnieuw in kleur laten spuiten. Het was een ergernis om steeds tegen die verkleurde lijsten aan te kijken. Nu is het weer netjes.
Oceanracer
Geartronic member

Ik ben in 2005 bij de dealer geweest voor het bladderen van de A-stijl. Dit werd door de dealer afgedaan, omdat het anti-corrosie-garantie is en geen lakgarantie. Een aangezien het niet roestte, vond hij zich niet geroepen het op te lossen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
speedy35
Starter

een goede remedie voor verkleurde/verweerde kunststof onderdelen is
gekookte lijnzaadolie.
verkrijgbaar bij winkels die verf verkopen.
dit goedje zorgt ervoor dat je zeker een maand of zes geen last hebt.
een paar druppels op een doekje is voldoende, je ziet direct resultaat.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”