ontploffing brandstoffilter

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Bioburrie
1st Gear member

Hej,

Wie weet raad? Ik heb dit forum al op allerlei manieren doorzocht, maar hier of op het web kan ik géén antwoord vinden op mijn vragen.

Gistermiddag vlak over onze landsgrens stond ik met mijn XC70 met draaiende motor (gelukkig even in de berm) toen met een gedempte maar duidelijk merkbare 'doenk' er iets gebeurde, waarna meteen de motor afsloeg. Startpogingen hadden geen effect, en na een verkenning onder de motorkap (niets bijzonders te zien) zag ik onder het rechterachterportier een plas diesel. Door de ADAC netjes naar huis gebracht, want mijn garagist bleek op vakantie, en vanmiddag maar eens een poging gedaan de oorzaak te achterhalen.
Zodra het contact op 2 staat spuit de diesel rondom het brandstoffilter. Ik heb in het gedeelte van de slangen wat je van onderaf kunt zien geen problemen kunnen ontdekken. Verwijderen van de hele unit wijst zich niet vanzelf, want ik vind nergens een ophangpunt in het zicht, ook niet onder de achterbank. Bij het losdraaien van het filterhuis bleek er een scheur te zitten in ongeveer een derde deel van de buitenste winding (zie foto). Het losse stuk heb ik afgebroken en de uitgebogen eindjes waar de reep nog mee vast zat weer gefatsoeneerd.

Vragen die ik heb: Is mijn aanname correct dat dit scheuren datgene is wat ik heb gehoord? Hoe kan dat zo plotseling gebeurd zijn? De ADAC-man zei dat hij het meer had meegemaakt, met name bij de XC90. Valt het te verwachten dat ik bij het weer in elkaar schroeven van het filter weer een goede afsluiting heb (de keerring lijkt nog goed, en de bovenkant van het filterschroefdraad lijkt niet aangetast) of moet ik de oorzaak toch zoeken op een andere plek? De slangaansluitingen bovenop het filter heb ik niet kunnen nakijken vanwege de onduidelijkheid over de bevestiging van de hele unit.

groet, Bert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als ik hard moet lopen, neem ik de auto....

1985 MB 280 SL sinds 1995
1996 Volvo 850 T5 Aut. 1999 - 2007 en van 150 - 405 tkm
2003 V70 D5 Summum Aut. 2007 - 2012, 160 - 385 tkm
2007 XC70 D5 Summum Geartronic 2012 - 2023, 155 - 515 tkm
2005 XC70 2.5T Summum Geartronic 2023 - ….., 240 - …. tkm
1-wiel
4th Gear member

Komt vaker voor, vaak veroorzaakt door verkeerd gereedschap dat gebruikt wordt om de "beker" los te draaien om het inzetfilter te vervangen.
Daar is speciaal gereedschap voor.. Zie foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Yep, kunststof deksel gaat stuk als je het met huis-tuin-en-keuken gereedschap probeert. Met het juiste gereedschap is vervangen van het filter een fluitje van een cent. Deze sleutel is gratis te [link=http://www.parts4swedes.nl/nl/product/s ... div-types/]leen[/link] bij aanschaf filter.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”