ontploffing brandstoffilter
Geplaatst: 03.08.2014 - 19:47
Hej,
Wie weet raad? Ik heb dit forum al op allerlei manieren doorzocht, maar hier of op het web kan ik géén antwoord vinden op mijn vragen.
Gistermiddag vlak over onze landsgrens stond ik met mijn XC70 met draaiende motor (gelukkig even in de berm) toen met een gedempte maar duidelijk merkbare 'doenk' er iets gebeurde, waarna meteen de motor afsloeg. Startpogingen hadden geen effect, en na een verkenning onder de motorkap (niets bijzonders te zien) zag ik onder het rechterachterportier een plas diesel. Door de ADAC netjes naar huis gebracht, want mijn garagist bleek op vakantie, en vanmiddag maar eens een poging gedaan de oorzaak te achterhalen.
Zodra het contact op 2 staat spuit de diesel rondom het brandstoffilter. Ik heb in het gedeelte van de slangen wat je van onderaf kunt zien geen problemen kunnen ontdekken. Verwijderen van de hele unit wijst zich niet vanzelf, want ik vind nergens een ophangpunt in het zicht, ook niet onder de achterbank. Bij het losdraaien van het filterhuis bleek er een scheur te zitten in ongeveer een derde deel van de buitenste winding (zie foto). Het losse stuk heb ik afgebroken en de uitgebogen eindjes waar de reep nog mee vast zat weer gefatsoeneerd.
Vragen die ik heb: Is mijn aanname correct dat dit scheuren datgene is wat ik heb gehoord? Hoe kan dat zo plotseling gebeurd zijn? De ADAC-man zei dat hij het meer had meegemaakt, met name bij de XC90. Valt het te verwachten dat ik bij het weer in elkaar schroeven van het filter weer een goede afsluiting heb (de keerring lijkt nog goed, en de bovenkant van het filterschroefdraad lijkt niet aangetast) of moet ik de oorzaak toch zoeken op een andere plek? De slangaansluitingen bovenop het filter heb ik niet kunnen nakijken vanwege de onduidelijkheid over de bevestiging van de hele unit.
groet, Bert
Wie weet raad? Ik heb dit forum al op allerlei manieren doorzocht, maar hier of op het web kan ik géén antwoord vinden op mijn vragen.
Gistermiddag vlak over onze landsgrens stond ik met mijn XC70 met draaiende motor (gelukkig even in de berm) toen met een gedempte maar duidelijk merkbare 'doenk' er iets gebeurde, waarna meteen de motor afsloeg. Startpogingen hadden geen effect, en na een verkenning onder de motorkap (niets bijzonders te zien) zag ik onder het rechterachterportier een plas diesel. Door de ADAC netjes naar huis gebracht, want mijn garagist bleek op vakantie, en vanmiddag maar eens een poging gedaan de oorzaak te achterhalen.
Zodra het contact op 2 staat spuit de diesel rondom het brandstoffilter. Ik heb in het gedeelte van de slangen wat je van onderaf kunt zien geen problemen kunnen ontdekken. Verwijderen van de hele unit wijst zich niet vanzelf, want ik vind nergens een ophangpunt in het zicht, ook niet onder de achterbank. Bij het losdraaien van het filterhuis bleek er een scheur te zitten in ongeveer een derde deel van de buitenste winding (zie foto). Het losse stuk heb ik afgebroken en de uitgebogen eindjes waar de reep nog mee vast zat weer gefatsoeneerd.
Vragen die ik heb: Is mijn aanname correct dat dit scheuren datgene is wat ik heb gehoord? Hoe kan dat zo plotseling gebeurd zijn? De ADAC-man zei dat hij het meer had meegemaakt, met name bij de XC90. Valt het te verwachten dat ik bij het weer in elkaar schroeven van het filter weer een goede afsluiting heb (de keerring lijkt nog goed, en de bovenkant van het filterschroefdraad lijkt niet aangetast) of moet ik de oorzaak toch zoeken op een andere plek? De slangaansluitingen bovenop het filter heb ik niet kunnen nakijken vanwege de onduidelijkheid over de bevestiging van de hele unit.
groet, Bert