Poosje afwezig geweest na de verkoop van mijn V70. Veel commentaar gehad toen op de overstap naar de Toyota iQ.

Maar de overheid gaat mijn huidige werkplek opdoeken en ik mag blij zijn dat ik mijn baan nog hou. Ik zal vanaf 1 januari volgend jaar zeker meer kilometers moeten gaan maken naar de baas. Hoeveel is nog onduidelijk, maar waarschijnlijk tussen de 50 a 80 km enkele reis. En dat ga ik echt niet doen in het iQ'tje: te beweeglijk, dus vrij intensief sturen en te weinig vermogen om vlot in te kunnen voegen.
Dus er moet een andere auto komen die vooral comfortabel rijdt en ook redelijk economisch verantwoord is. Daarbij denk ik dan aan de Volvo C30/S40/V50-serie met de 1.6 diesel. Voor het werk rij ik veel met Focussen met dezelfde diesel (en onderstel) en dat vind ik erg lekker rijden. Ik verwacht dat zijn Volvo-broers daar nog wat aan toevoegen, zeker wat betreft comfort. Vooral lekkere stoelen.
Wat budget betreft (aankoopprijs tot ca. € 11.000, incl. inruil) zijn de 2010-modellen met S/S-systeem net binnen bereik. In hoeverre zijn die daadwerkelijk zuiniger dan hun DrivE soortgenoten zonder?
Als ik puur op emotie mag kiezen, vind ik het nieuwe model C30 wel heel erg geweldig. Praktisch gezien is een V50 misschien verstandiger. Maar ik moet zeggen dat ik mij bij de aanschaf van een auto niet altijd door de pure ratio laat leiden, als die C30 dan maar wel een trekhaak heeft.

Concreet zijn mijn vragen nog niet echt. Ik heb ook nog wel even de tijd. Maar ik hoop hier op het forum wel informatie te vinden die mij kan helpen een goede auto aan te schaffen voor de komende jaren.

Vriendelijke groeten, Mark