Pagina 1 van 2

Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 10:04
door Geus
Beste forummers,

Poosje afwezig geweest na de verkoop van mijn V70. Veel commentaar gehad toen op de overstap naar de Toyota iQ. :) Dat dingetje is prima voor mijn ww-verkeer nu (<10 km) en geen spijt van, al mis ik de V70 zeker wel als ik langere afstanden rij (wat nu gewoon niet vaak voorkomt).

Maar de overheid gaat mijn huidige werkplek opdoeken en ik mag blij zijn dat ik mijn baan nog hou. Ik zal vanaf 1 januari volgend jaar zeker meer kilometers moeten gaan maken naar de baas. Hoeveel is nog onduidelijk, maar waarschijnlijk tussen de 50 a 80 km enkele reis. En dat ga ik echt niet doen in het iQ'tje: te beweeglijk, dus vrij intensief sturen en te weinig vermogen om vlot in te kunnen voegen.

Dus er moet een andere auto komen die vooral comfortabel rijdt en ook redelijk economisch verantwoord is. Daarbij denk ik dan aan de Volvo C30/S40/V50-serie met de 1.6 diesel. Voor het werk rij ik veel met Focussen met dezelfde diesel (en onderstel) en dat vind ik erg lekker rijden. Ik verwacht dat zijn Volvo-broers daar nog wat aan toevoegen, zeker wat betreft comfort. Vooral lekkere stoelen.

Wat budget betreft (aankoopprijs tot ca. € 11.000, incl. inruil) zijn de 2010-modellen met S/S-systeem net binnen bereik. In hoeverre zijn die daadwerkelijk zuiniger dan hun DrivE soortgenoten zonder?

Als ik puur op emotie mag kiezen, vind ik het nieuwe model C30 wel heel erg geweldig. Praktisch gezien is een V50 misschien verstandiger. Maar ik moet zeggen dat ik mij bij de aanschaf van een auto niet altijd door de pure ratio laat leiden, als die C30 dan maar wel een trekhaak heeft. ;)

Concreet zijn mijn vragen nog niet echt. Ik heb ook nog wel even de tijd. Maar ik hoop hier op het forum wel informatie te vinden die mij kan helpen een goede auto aan te schaffen voor de komende jaren. :)

Vriendelijke groeten, Mark

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 10:11
door NielsPHEV
Ik heb nooit een wezenlijk verschill kunnen ontdekken in vebruik met S/S. Bij zo'n 1.6 d zou ik me zeker even goed verdiepen in, roetfilter, regeneratie, vervanging e.d. en zeker iets kopen waarvan de historie echt betrouwbaar en goed is.

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 11:14
door diesel01
Heb je weleens nagedacht over een 130pk diesel in een S60 2001/2009.
Een 5 cilinder met het verbruik van een 1.6D die vele malen robuuster is dan een V50, qua kosten gaat het elkaar niet veel ontlopen zo schat ik.
Ik lees dat je ook kijkt naar C30/S40 dus de ruimte is geen issue, ik wist het wel S60 2.4D 130pk met max 100á120k op de klok en wat sfeer verhogende opties zoals xenon..

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 11:20
door NielsPHEV
wel een slim idee van diesel01 zo'n S60 vind ik persoonlijk ook veel prettiger rijden

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 11:28
door diesel01
NielsPHEV schreef: wel een slim idee van diesel01 zo'n S60 vind ik persoonlijk ook veel prettiger rijden
Ik heb er één gehad, een crisis editie met 126pk en 5 cilinders.
Dat is een zeer fijn rijdende metgezel geweest die ook nog een prachtig tijdloos model heeft.
Menig avondritje mee gedaan in een prettige ambiance.

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 11:32
door NielsPHEV
klopt een S60 "classic" blijft mooi,

Nou Geus we zijn eruit hoor !

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 13:22
door diesel01
Yepperdepep :lol: :lol:
Daad bij het woord voegend..
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/s60/10380721

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 15:48
door lint
Dit is dus iemand een hele goed aankooptip geven :D
Heb je al een S60 gekocht?

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 16:08
door diesel01
Ik heb met een dergelijke auto 1.5 jaar gestuurd en 100k km gereden, voorbeeldig gedragen en een heerlijke 5cilinder sound.
Het mag 1600kg trekken en is qua beleving iets anders dan een S/V40/50 C30.
Ik had een gemiddeld verbruik van 1op20, buiten regulier onderhoud is alleen de condensor onder gedeeltelijke garantie vervangen á €750 terwijl later bleek dat een aircoboer voor rond de €500 hetzelfde doet.
Ik wist het wel.. 8-)

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 16:10
door NielsPHEV
TS is vandaag off line denk ik maar zal ongetwijfeld blij verrast zijn dat we alles al hebben geregeld als ie weer inlogt !

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 16:43
door diesel01
NielsPHEV schreef: TS is vandaag off line denk ik maar zal ongetwijfeld blij verrast zijn dat we alles al hebben geregeld als ie weer inlogt !
Ja want zo zijn wij..hahahaha. :D :D

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 17:40
door lint
TS zal wel off-line zijn omdat hij vreest wat nu al is gebeurd, het aankoopprobleem is opgelost :D

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 17:53
door hogie
Of hij is al in, of onderweg, naar Leeuwarden. :love:

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 19:05
door V70/2.4D/2003
Ik heb hem net eventjes bekeken maar als je dan toch iets wilt hebben! Plaatje en minder dan een ton gelopen, mooi ding!

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 19:18
door diesel01
V70/2.4D/2003 schreef: Ik heb hem net eventjes bekeken maar als je dan toch iets wilt hebben! Plaatje en minder dan een ton gelopen, mooi ding!
Indien ik zoekende was wist ik het wel..
Het is een eerlijke auto, erg goede stoelen want ze zijn van stof, en die prijs is zonder inruil vast en zeker onderhandelbaar.
126pk lijkt niet veel maar door de 5cilinder en 300nm lekker soepel maar daar weet jij ook alles van. 8-)

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 20:10
door lint
Eigenlijk einde verhaal, gewoon kopen die S60 :D

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 20:32
door Geus
Help, ik heb inlogproblemen, word er iedere keer uitgegooid.

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 20:54
door Geus
TS lag trouwens te pitten vanwege nachtdienst. ;)
Ben het met jullie eens dat de S60 de betere auto is, echter wat betreft verbruikskosten wil de ratio ook een vinger in de pap. Diesel01 gaf een gemiddeld verbruik aan van 1 op 20. Hoe kan dat als de fabrieksopgave de 1 op 16 nog niet haalt? En een WB van €140 p/m t.o.v. €115. 'Maar' €25 verschil, maar bij elkaar zijn dit wel de dingen die het (helaas) gaan bepalen.

(Posten lukt trouwens pas bij poging 20 of zo. Iedere keer een foutmelding of weer uitgelogd.)

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 21:20
door V50 R
d5 is in de praktijk zuiniger dan een 1.6d, zeker de eerdere bouwjaren zonder roetfilter. Fabrieksopgave bij auto's zegt helemaal niks meer vandaag de dag.

Re: Terug naar een Volvo

Geplaatst: 12.08.2014 - 21:22
door lint
Precies, de gebruikservaringen tellen en niet de misleidende fabriksopgaven over het verbruik.