Dringend: viergasmeting te hoog

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member

Ik heb mijn 1999 C70 gisteren naar de garage gebracht om de elektronische gasklep te laten reviseren en een nieuwe apk erop te krijgen. De apk datum staat namelijk op 1 april en dat is niet heel handig als je zelf nog wat moet klussen; dat doe ik liever in de zomer.

Nu kreeg ik een telefoontje waarover ik ze morgen terug moet bellen: de viergasmeting slaat veel te hoog uit. Welke weet ik niet precies, want de betreffende monteur was al naar huis tegen de tijd dat ik ze terugbelde na de voicemail. Volgens mij heeft de C70 twee lambdasondes, en beide zijn relatief recent vervangen: december 2013 en januari 2012. Ik rij ongeveer 15k per jaar, dus ik zou niet verwachten dat één van deze twee het alweer begeven heeft. Dat is namelijk wel waar naar gehint werd over de telefoon.
Wat ik ook weet is dat bij de afgelopen apk in maart de viergasmeting initieel ook veel te hoog lag (factor 100), maar dat gedurende de eerste minuut inzakte naar ver onder de grenswaarden.

Nu ga ik ze morgen terugbellen en wou ik eigenlijk weten wat de meest waarschijnlijke oorzaak is buiten de lambdasondes. Ervaringen?
Dit topic heb ik gevonden, maar dat gaat alleen over CO2: http://www.amtgarageforum.nl/suzuki/alt ... 35773.html

Ik heb namelijk niet echt zin om zinloos honderden euros uit te geven voor het vervangen van een sonde.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”