Had na ruim 20k km wat last van cupvorming op de Michelin Primacy 3, maat 235/45/17. Dit ondanks wisselen om de 10k van voor naar achteren.
De sporing bleek wat buiten de tolerantie te staan. Dat kan ook al zonder dat je tegen een stoeprand komt. Het onderstel is zich na ruim een halfjaar onder belasting van km's en gewicht gaan zetten.
De kleine noodzakelijke bijstellingen geven toch een fijner rijgevoel. Het voelt allemaal net even wat strakker aan. Tevens hebben we gecontroleerd of de door mij aangehouden banden spanning nog tot een vreemd slijtage beeld leidt.
We rijden met 2,9 to 3,0 bar rondom. Behalve als de caravan erachter zit, dan wordt de achterkant opgehoogd naar 3,2 bar.
Pompen we harder dan wordt het weggedrag minder, zowel qua veercomfort als stuurcomfort. De auto wordt dan nerveuzer.
Nu na de bijstellig zal ruim 40k km wel mogelijk moeten zijn. Dat moet ook kunnen omdat ik doorgaans wel 60k kan met een set. (1650kg auto's)
V60 PIH - banden en slijtage
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29023
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Eigenlijk is het dus verstandig om de wielstanden na enige tijd te laten controleren om cupvorming en andere slijtageverschijnselen te voorkomen.
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom een onderstel zich moet zetten na enige afstand en tijd.
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom een onderstel zich moet zetten na enige afstand en tijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Ook auto's die verlaagd worden zullen zich zetten. Het heeft van doen met een aantal ophangpunten die in rubber hangen. Op het moment dat de wielophanging belast wordt zullen de rubbers deels ingedrukt worden.
Na langere tijd zal dit proces zich verminderen en blijft de ophanging tot aan het moment dat er weer slijtage aan de kogeldraaipunten optreed vrijwel constant.
Na langere tijd zal dit proces zich verminderen en blijft de ophanging tot aan het moment dat er weer slijtage aan de kogeldraaipunten optreed vrijwel constant.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Ik zou iig de banden door een specialist laten bekijken of er afwijkingen zijn. Normaal merk je dit zelf niet omdat het proces langzaam gaat.
Echter ik was verbaasd hoe positief het effect was op onze PIH.
Moet wel zeggen dat je de uitlijning alleen moet laten doen door iemand die er echt verstand van heeft. Een gerenommeerd bedrijf met exelente apparatuur die het laat uitvoeren door een stagiair of nieuweling is niet wat je wenst.
Echter ik was verbaasd hoe positief het effect was op onze PIH.
Moet wel zeggen dat je de uitlijning alleen moet laten doen door iemand die er echt verstand van heeft. Een gerenommeerd bedrijf met exelente apparatuur die het laat uitvoeren door een stagiair of nieuweling is niet wat je wenst.
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Toen ik mijn V50 kocht heb ik ook aardig wat 'gedoe' gehad om hem goed te laten sporen.
Eerst laten balanceren (maakt niet uit voor sporing maar had trillingen, poetser bleek een aantal loodjes te hebben weggepoetst)
Toen laten uitlijnen ivm naar rechts trekken (deed ie nog steeds)
Toen banden voor naar achter en achter naar voor (trok nog steeds naar rechts)
Toen linker en rechter omgewisseld en sindsdien als een zonnetje op de pilot sport3 van Michelin.
Maar goed, kan merken dat het met het onderstel van de V50 aardig kritisch komt tov de passat die ik had. Dacht eerst dat het nooit goed zou komen maar uiteindelijk dus gelukt.
Moet zeggen dat het na het uitlijnen wel aanvoelde dat de auto beter 'rolde'. Er is ook wel aardig wat gecorrigeerd....
Eerst laten balanceren (maakt niet uit voor sporing maar had trillingen, poetser bleek een aantal loodjes te hebben weggepoetst)
Toen laten uitlijnen ivm naar rechts trekken (deed ie nog steeds)
Toen banden voor naar achter en achter naar voor (trok nog steeds naar rechts)
Toen linker en rechter omgewisseld en sindsdien als een zonnetje op de pilot sport3 van Michelin.
Maar goed, kan merken dat het met het onderstel van de V50 aardig kritisch komt tov de passat die ik had. Dacht eerst dat het nooit goed zou komen maar uiteindelijk dus gelukt.
Moet zeggen dat het na het uitlijnen wel aanvoelde dat de auto beter 'rolde'. Er is ook wel aardig wat gecorrigeerd....
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik heb exact dezelfde ervaring. Na ca. 15.000 km op winterbanden had ik toen ik 18 inch velgen met zomerbanden aangeschaft had, nog steeds gevoel en ervaring dat de wegligging boven de 130 km/h vaag was. Goede monteur Volvo Arnhem stelde na proefrit vast dat verbetering mogelijk moest zijn en onder meer subframe niet goed op de auto zat. Dit gemeld bij Volvo Nederland en die verweest mij naar Broekhuis Harderwijk.vaudi schreef: Had na ruim 20k km wat last van cupvorming op de Michelin Primacy 3, maat 235/45/17. Dit ondanks wisselen om de 10k van voor naar achteren.
De sporing bleek wat buiten de tolerantie te staan. Dat kan ook al zonder dat je tegen een stoeprand komt. Het onderstel is zich na ruim een halfjaar onder belasting van km's en gewicht gaan zetten.
De kleine noodzakelijke bijstellingen geven toch een fijner rijgevoel. Het voelt allemaal net even wat strakker aan. Tevens hebben we gecontroleerd of de door mij aangehouden banden spanning nog tot een vreemd slijtage beeld leidt.
We rijden met 2,9 to 3,0 bar rondom. Behalve als de caravan erachter zit, dan wordt de achterkant opgehoogd naar 3,2 bar.
Pompen we harder dan wordt het weggedrag minder, zowel qua veercomfort als stuurcomfort. De auto wordt dan nerveuzer.
Nu na de bijstellig zal ruim 40k km wel mogelijk moeten zijn. Dat moet ook kunnen omdat ik doorgaans wel 60k kan met een set. (1650kg auto's)
De chef werkplaats daar heeft geweldig werk verricht. Subframe gesteld, uitgelijnd, bandenspanning op 2,9 (inderdaad, beste spanning volgens hem, zeker voor Michelin Primacy). Sindsdien veel fijne, stille en comfortabele km en goede wegligging.
Nu na ca. 45.000 km ervaar ik 's ochtends bij koude banden de eerste km. een kloppend geluid. Ik vermoedde cupping achter en heb dezelfde chef werkplaats gebeld. Hij gaf eerst positieve feedback dat het altijd goed is om regelmatig te laten controleren of de banden gelijkmatig afsluiten. Verwisselen voor en achter kon wat hem betreft maar had voor de slijtage weinig positief effect. En ongeacht het merk banden had hij ook de ervaring dat koude banden zich inderdaad even moeten zetten. Niets schokkends of ergs.
Ook ik was gewend ca. 60.000 km te kunnen rijden met Michelin banden onder mijn V50. Met de zware hybrid verwacht ik dit niet. Ook niet ondanks grotendeels snelwegkilometers.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V50 2.0d (4x)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40711
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break.
topic verplaatst naar het juiste board
topic verplaatst naar het juiste board
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Met onze Bridgestone Potenza S001 hebben we nu 43.000 km gereden. Over een kleine 5.000 km zijn de voorbanden aan vervanging toe.
Ik zit zelf aan de Michelin Pilot Sport 3 te denken. http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Miche ... -3-PS3.htm Ervaringen zijn positief hier.
Of de nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Ik zit zelf aan de Michelin Pilot Sport 3 te denken. http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Miche ... -3-PS3.htm Ervaringen zijn positief hier.
Of de nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29023
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Maakt niet zoveel uit, als je maar een goede merkband koopt. De Bridgestone Potenza S001 zijn ook goed bevallen, kan je ook weer laten monteren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976