Ik haal komende maandag mijn V70XC op en zat door wat instructieboekjes te lezen en kwam daar wat dingen tegen over het rijden met een aanhanger.
Het wordt me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is als je met een aanhanger rijdt...
Als je met een kleine ongeremde aanhanger rijdt met 1 of 2 enduromotoren erop (ongeveer 225 kilo aanhanger en 125/250 kilo aan motoren), kan je dan gewoon in D rijden of moet je dan de pook op 4 zetten?
En wat als je met een caravan gaat rijden van 1400 kilo? Moet je dan in de 4-stand rijden of zelfs naar de 3?
Ben nieuw met automaat rijden en er gaat in de wintermaanden regelmatig een kar met motoren achter en in de toekomst ook een caravan.
Wie weet hoe dit precies moet?
Grt. Frank
V70 (XC 2002) automaat en rijden met een aanhanger
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Met de zware sleurhut/aanhanger zult gij uw GT handmatig bedienen ter voorkoming van ellende
Met een lichte aanhanger is het aan u zelve
En verder. denk eens aan een flush zo af en toe
Met een lichte aanhanger is het aan u zelve
En verder. denk eens aan een flush zo af en toe
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Kijk vooral naar snelheid in combinatie met toerental.
Wij zijn deze zomer in Frankrijk geweest met dakkoffer en vouwwagen. Bergop met ca 110 km en minder dan 2.000 toeren kan de motor makkelijk aan, maar de automaat krijgt dan minder koeling. Schakel dan handmatig een tandje terug, zit je nog steeds aan een redelijk toerental, maar de bak krijgt door meer circulatie een betere koeling. En het verbruik blijft toch ook binnen de perken: over ruim 2.000 km netjes 10 l/100 km. (V70 2.5T AWD Geartronic)
Wij zijn deze zomer in Frankrijk geweest met dakkoffer en vouwwagen. Bergop met ca 110 km en minder dan 2.000 toeren kan de motor makkelijk aan, maar de automaat krijgt dan minder koeling. Schakel dan handmatig een tandje terug, zit je nog steeds aan een redelijk toerental, maar de bak krijgt door meer circulatie een betere koeling. En het verbruik blijft toch ook binnen de perken: over ruim 2.000 km netjes 10 l/100 km. (V70 2.5T AWD Geartronic)
2019 Volvo V60 T5 Inscription
2017 Mercedes-Benz CLA 200dShooting brake aut
2014 Volvo V60 D4 gt Momentum
2004 Volvo V70 2.5t AWD gt
1997 Volvo V70 2.5 20v aut
1992 Volvo 440
2017 Mercedes-Benz CLA 200dShooting brake aut
2014 Volvo V60 D4 gt Momentum
2004 Volvo V70 2.5t AWD gt
1997 Volvo V70 2.5 20v aut
1992 Volvo 440
- dieselpower
- 4th Gear member
Onafhankelijk van het soort versnellingsbak (hand- automaat of GT); bij het trekken/slepen van een last op het toerental van het blok blijven letten.
Tegenwoordig met injectie, variabele kleptiming en nog meer van dat, is een blok heerlijk soepel en smeuïg, is lekker van onderuit te rijden. Het blok slikt het allemaal. Daar zit echter ook het gevaar van "onder toeren" rijden.
Het (zwaar) belasten op (te) lage toeren werkt onnodige slijtage in de hand. Door verbranding/explosie boven de zuiger en het feit dat door de zware belasting de zuiger niet vlug genoeg naar beneden verplaatst, kán je zuiger gaan "kantelen". Is allemaal minimaal, maar er zit immers speling tussen zuiger en cilinderwand. Door dat "kantelen" treed dus extra (onnodige) slijtage op. Op een gegeven moment (na jaren verkeerd gebruik, dus als het te laat is) dan krijg je een krakend geluid bij lage toeren rijden, dat is dan de overmatige slijtage, je hoort dan steeds duidelijker de zuiger kantelen onder belasting op lage toeren.
Een caravan van 1400-1500kg is misschien best met 2000rpm heuvelop te trekken. Ook ik rijd door de Ardennen en de Autoroute soleil
. Ik kán rijden met een 1400kg caravan, 100-105km/h op de autoroute soleil in z'n 5e versnelling (handbak) zo'n 2200rpm. Dat gaat gewoon goed, verbruik dan 13,3l/100km benzine. Dat doe ik dus niet.
Hoe ik het doe? Ik rijd de hele afstand in 4e versnelling, draait het blok met gelijke snelheid, 100-105km/h, 2900rpm en is het verbruik ineens 12,1l/100km. Daar zie je ook meteen aan dat "onder toeren" rijden door het blok niet goed wordt verteerd. Wat je aan mengsel erin stop, rendeert niet in vermogen, heel duidelijk. Veel mengsel is dus ook veel hitte, maar bij lage toeren dus ook niet zo'n vlotte circulatie van de koeling dus oplopende blok/bak-temperaturen.
Ik heb dan weliswaar "slechts" een 140pk benzine, die levert z'n koppelpiek rond 4000rpm en topvermogen op 4500rpm. Een hele dag op 2900rpm draaien is dus geen probleem, is uiteindelijk beter voor cilinderwanden, drijfstangen en krukas en dus voor de levensduur.
Trekken van een (zware) last/sleep moet je een beetje "voelen" wat lekker gaat, wat bij het blok "past". Beetje naar de koppel-vermogenskromme kijken en dan weet je zo in welk toerental het blok lekker draait om gezond te "werken" en dat eindeloos kan volhouden.
Ik heb ooit een RTS-BOVAG opleiding sleepdienst gevolgd, rondgereden met 110 ton, daar heb ik veel van opgestoken.
Tegenwoordig met injectie, variabele kleptiming en nog meer van dat, is een blok heerlijk soepel en smeuïg, is lekker van onderuit te rijden. Het blok slikt het allemaal. Daar zit echter ook het gevaar van "onder toeren" rijden.
Het (zwaar) belasten op (te) lage toeren werkt onnodige slijtage in de hand. Door verbranding/explosie boven de zuiger en het feit dat door de zware belasting de zuiger niet vlug genoeg naar beneden verplaatst, kán je zuiger gaan "kantelen". Is allemaal minimaal, maar er zit immers speling tussen zuiger en cilinderwand. Door dat "kantelen" treed dus extra (onnodige) slijtage op. Op een gegeven moment (na jaren verkeerd gebruik, dus als het te laat is) dan krijg je een krakend geluid bij lage toeren rijden, dat is dan de overmatige slijtage, je hoort dan steeds duidelijker de zuiger kantelen onder belasting op lage toeren.
Een caravan van 1400-1500kg is misschien best met 2000rpm heuvelop te trekken. Ook ik rijd door de Ardennen en de Autoroute soleil

Hoe ik het doe? Ik rijd de hele afstand in 4e versnelling, draait het blok met gelijke snelheid, 100-105km/h, 2900rpm en is het verbruik ineens 12,1l/100km. Daar zie je ook meteen aan dat "onder toeren" rijden door het blok niet goed wordt verteerd. Wat je aan mengsel erin stop, rendeert niet in vermogen, heel duidelijk. Veel mengsel is dus ook veel hitte, maar bij lage toeren dus ook niet zo'n vlotte circulatie van de koeling dus oplopende blok/bak-temperaturen.
Ik heb dan weliswaar "slechts" een 140pk benzine, die levert z'n koppelpiek rond 4000rpm en topvermogen op 4500rpm. Een hele dag op 2900rpm draaien is dus geen probleem, is uiteindelijk beter voor cilinderwanden, drijfstangen en krukas en dus voor de levensduur.
Trekken van een (zware) last/sleep moet je een beetje "voelen" wat lekker gaat, wat bij het blok "past". Beetje naar de koppel-vermogenskromme kijken en dan weet je zo in welk toerental het blok lekker draait om gezond te "werken" en dat eindeloos kan volhouden.
Ik heb ooit een RTS-BOVAG opleiding sleepdienst gevolgd, rondgereden met 110 ton, daar heb ik veel van opgestoken.
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
-
- 2nd Gear member
Dank al voor de antwoorden! Is me al een stuk duidelijker geworden, staat in de instructie niet echt veel over. Alleen dat je in 3 of 4 met een aanhanger moet rijden.
Geloof alleen wel dat de 2.4t zijn maximale koppel al heeft bij 1800 toeren.
Geloof alleen wel dat de 2.4t zijn maximale koppel al heeft bij 1800 toeren.
- Fredhead
- Geartronic member
Ondanks dat gewoon lekker toeren maken.
Bij meer toeren wordt de automaat en het motorblok ook nog eens beter gekoeld buiten dat te laag in toeren gewoon echt niet goed is zoals dieselpower al aangeeft.
Ik heb zelf dan een S60 2.4D met Geartronic bak, rijd met enige regelmaat met een beetje aanhanger achter de auto en op de snelweg sla ik de hoogste versnelling altijd over en staat de boel altijd op handgeschakeld.
Combinatie kan het wel aan, maar dan kom je ook uit op het stukje onder de toeren rijden.
Houd met mijn diesel altijd een 2500 toeren aan voor constante snelheden en met optrekken afhankelijk van wat er achter de auto hangt ook 2500-3000 toeren voordat ik schakel.
Met een benzine zou ik minimaal 3000 toeren aanhouden, dat kan het motorblok prima hebben en vind het alleen maar fijn
Bij meer toeren wordt de automaat en het motorblok ook nog eens beter gekoeld buiten dat te laag in toeren gewoon echt niet goed is zoals dieselpower al aangeeft.
Ik heb zelf dan een S60 2.4D met Geartronic bak, rijd met enige regelmaat met een beetje aanhanger achter de auto en op de snelweg sla ik de hoogste versnelling altijd over en staat de boel altijd op handgeschakeld.
Combinatie kan het wel aan, maar dan kom je ook uit op het stukje onder de toeren rijden.
Houd met mijn diesel altijd een 2500 toeren aan voor constante snelheden en met optrekken afhankelijk van wat er achter de auto hangt ook 2500-3000 toeren voordat ik schakel.
Met een benzine zou ik minimaal 3000 toeren aanhouden, dat kan het motorblok prima hebben en vind het alleen maar fijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Edwin
- 5th Gear member
Interessant stukje!
Hoe zit dit eigenlijk met rijden in de bergen, zonder aanhanger/caravan, maar wel met 10~15% stijging?
Ik heb een gewone automaat en merk dat de auto vrij laag in de toeren de bergen oprijdt. Ik moet echt het gaspedaal diep intrappen om een kickdown te veroorzaken en ga dan (logisch) ook ineens veel (te!) snel omhoog.
De auto klinkt dan ook niet dat het te zwaar gaat, maar voor het gevoel zou wat meer toeren prettiger zijn?
Ik ga er vooralsnog maar van uit dat de automaat zelf wel "weet" of voelt wat het beste verzet is. Is dat een juiste aanname?
(De 3/4/L stand gebruik ik alleen bij berg af rijden).
Gr. Edwin.
Hoe zit dit eigenlijk met rijden in de bergen, zonder aanhanger/caravan, maar wel met 10~15% stijging?
Ik heb een gewone automaat en merk dat de auto vrij laag in de toeren de bergen oprijdt. Ik moet echt het gaspedaal diep intrappen om een kickdown te veroorzaken en ga dan (logisch) ook ineens veel (te!) snel omhoog.
De auto klinkt dan ook niet dat het te zwaar gaat, maar voor het gevoel zou wat meer toeren prettiger zijn?
Ik ga er vooralsnog maar van uit dat de automaat zelf wel "weet" of voelt wat het beste verzet is. Is dat een juiste aanname?
Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- dieselpower
- 4th Gear member
Dat kan zomaar kloppen, maar dan zal je ook zien dat de koppelkromme misschien zowat vlak blijft en pas afbouwt na 3500-3800rpm(?). Als je een versnelling terug schakelt zit je dus nog steeds binnen het koppelbereik.Duckman schreef: Geloof alleen wel dat de 2.4t zijn maximale koppel al heeft bij 1800 toeren.
Een beetje een vuistregel is:Edwin schreef: Interessant stukje!
Gr. Edwin.
Je rijdt een heuvel af in de zelfde versnelling als je de heuvel op bent gereden. Stijl omhoog betekend in de praktijk ook vaak weer stijler dan gemiddeld naar beneden en als je de 4e of zelfs de 3e versnelling hebt nodig gehad om boven te komen, dan gebruik je die versnellingen ook om de heuvel weer af te komen (afremmen op de motor). Dat is niet alleen goed voor de remmerij maar ook goed voor de koeling van het blok.
Omgekeerd blijft het principe gelijk. Als blijkt dat de auto "op hol" slaat bergaf, dus dat je constant op je rem moet blijven hangen (fout) of terug moet schakelen naar 4-3 om het tempo normaal/veilig te houden, dan was bergop een lagere versnelling misschien ook nodig/beter geweest.
Het is allemaal een beetje gevoel, inschatting en ervaring. Als je een beetje het motorgeluid, de trillingen en de temperatuur in de gaten houd dan merk je zelf wel welke combinatie van toerental in combinatie met snelheid je nodig hebt bij belasting.
Nog een leuke anekdote ter illustratie:
Ik stond 3 jaar geleden op een tussenstop camping in zuid frankrijk. Ik kreeg daar een plaatsje voor 1 nacht en kwam te staan naast een gezin met een volkswagen passat 2.0 turbo en precies dezelfde caravan als ik heb. Natuurlijk raakten we aan de praat. De goede man had stukken. De koppeling van zijn auto had het begeven en ook de remmen waren blauw verbrand. Hij stond dus te wachten op de ANWB. Hij was op weg naar huis maar nu stond ie vast. Hij vroeg me waar onze reis verder naar toe ging. Toen ik heb vertelde over onze bestemming en de te volgen route, de D120 van Le Puy-en-Velay naar Sint Sauveur de Montagut, kreeg ik waarschuwing na waarschuwing van hem. Die had hij ook gereden, was niet te doen, daarom stond ie nu vast. "Die weg kost je je auto" en "is niet te doen met caravan!!!"
Die D120 is een briljant mooie 80km/h weg, strak asfalt, bovengemiddeld breed, zowat 60 km lang, allemaal ruime slingers bergop en bergaf en geen 1km recht erin (stuurweg voor de motorfiets). Prachtige natuur en uitzichten, een aanrader en echte "rijdersweg". Ik heb die weg tóch gereden (daarna nog een paar vakanties), met sleurhut, ging alles in z'n 3e versnelling en alles mooi gedoseerd met het gaspedaal, je hebt bijna geen koppeling of remmerij nodig. Briljant en geen centje pijn.
Ik kon wel raden wat mn buurman had gedaan, blazen bergop en op de rem weer naar beneden,........lean is mean.
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En dan ben ik altijd weer blij de beschikking te hebben over een gewone handbak, dan doet de auto, motor, aandrijving tenminste wat ik wil op het moment dat ik wil dat het gebeurd.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Op gevoel rijden gaat zeker lukken, was met name bedoelt wat er in het boekje precies bedoeld werd met die tekst. Rij op de motor ook op gevoel (offroad met een dikke 1 cilinder
)
Alleen het automaat rijden is nieuw voor me, wel af en toe mee gereden en met het aanhanger rijbewijs halen.... Waarvan ik me nu bedenk dat ik dat gewoon in D heb gedaan volgens mij. Dat was een lege aanhanger dus dat moet kunnen achter een Volkswagen Transporter. Denk dat de D in NL prima is met een kleine aanhanger. Reed met de opel dan ook gewoon in de 5 op de snelweg etc.
Dank allen!!

Alleen het automaat rijden is nieuw voor me, wel af en toe mee gereden en met het aanhanger rijbewijs halen.... Waarvan ik me nu bedenk dat ik dat gewoon in D heb gedaan volgens mij. Dat was een lege aanhanger dus dat moet kunnen achter een Volkswagen Transporter. Denk dat de D in NL prima is met een kleine aanhanger. Reed met de opel dan ook gewoon in de 5 op de snelweg etc.
Dank allen!!
- Edwin
- 5th Gear member
Hmm, voor die 2 weken per jaar kan ik met de gegeven tips, automaat vastzetten in 3, nu prima uit de voeten.V70/2.4D/2003 schreef: En dan ben ik altijd weer blij de beschikking te hebben over een gewone handbak, dan doet de auto, motor, aandrijving tenminste wat ik wil op het moment dat ik wil dat het gebeurd.
Voor het overige zou ik de automaat nooit meer in willen ruilen voor een handbak!
De rust en relaxheid die het op de één of andere manier met zich meebrengt is ongekend. Ook het bijna onvoelbaar en vloeiend schakelen is iets wat niemand handmatig kan doen! Waarom zelf iets doen wat de techniek (al jaren) beter en sneller kan?
Gr. Edwin.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En zo zie je maar weer, ieder zijn voorkeur.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Edwin
- 5th Gear member
Daar heb je helemaal gelijk aan!
Gr. Edwin.

Gr. Edwin.
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Fredhead
- Geartronic member
Gelukkig wel 
Ik heb tijdens de vakantie in Engeland helligen tot 33% gereden, eigenlijk alles boven de 10% handmatig geschakeld om zo zelf op gevoel het juiste toerental te kiezen en heuvelafwaarts om op de motor af te remmen.
Zaten bij de 33% zelfs stukken in dat het in z'n 1 omhoog en naar beneden was door het smalle bochtige weggetje, moet er dan niet aan denken dat de bak dan in z'n D staat en lekker in de vrijloop gaat...

Ik heb tijdens de vakantie in Engeland helligen tot 33% gereden, eigenlijk alles boven de 10% handmatig geschakeld om zo zelf op gevoel het juiste toerental te kiezen en heuvelafwaarts om op de motor af te remmen.
Zaten bij de 33% zelfs stukken in dat het in z'n 1 omhoog en naar beneden was door het smalle bochtige weggetje, moet er dan niet aan denken dat de bak dan in z'n D staat en lekker in de vrijloop gaat...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- V480-S60
- Geartronic member
Heren,
Ik hen de beschikking over een 2.5T AWD met GT.
Ik rij de afgelopen weken met een aanhanger/caravan van circa 1400 kg. Ik heb totaal geen behoefte gevoeld om, in tegenstelling tot met de D5, zelf te schakelen. De GT schakelt bij de benzine veel sneller terug en ook op tijd.
Alleen bij steilere hellingen is het waarschijnlijk nodig om handmatig te schakelen.
Het is mij gebleken dat een benzineversie zoals de 2.5T niet oververhit raakt en dat de GT gewoon op het juiste moment schakelt. Vlakke stukken gaan gewoon in zijn 5. Daar waar de D5 nog wel eens beter in de 4 kon rijden.
Ik hen de beschikking over een 2.5T AWD met GT.
Ik rij de afgelopen weken met een aanhanger/caravan van circa 1400 kg. Ik heb totaal geen behoefte gevoeld om, in tegenstelling tot met de D5, zelf te schakelen. De GT schakelt bij de benzine veel sneller terug en ook op tijd.
Alleen bij steilere hellingen is het waarschijnlijk nodig om handmatig te schakelen.
Het is mij gebleken dat een benzineversie zoals de 2.5T niet oververhit raakt en dat de GT gewoon op het juiste moment schakelt. Vlakke stukken gaan gewoon in zijn 5. Daar waar de D5 nog wel eens beter in de 4 kon rijden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)