Gisteren helaas een Golfje sloopklaar gemaakt door een stevige stoot van achteren nadat deze zichzelf net daarvoor aan de voorkant ook al de nodige kreukels had bezorgd.
Collision Warning met Full Auto Brake heeft wel zijn werk gedaan, maar helaas was de afstand blijkbaar te kort om enige schade te voorkomen. De V60 heeft wel schade maar in verhouding niet ernstig. Ik weet niet of de trekhaak een voordeel of nadeel was.
Alarmlichten gingen aan en volvo on call werd automatisch gebeld. Dus op zich wel een concept wat wel werkt.
Er kwam ook nog een melding om het instructieboekje te raadplegen
Behalve een beetje vreemde lucht in de auto leek het verder geen bijzonder effect te hebben gehad op het PIH deel van de auto, maar dat kan alsnog zichtbaar worden als de schade opgemaakt/hersteld wordt.
Zijn er ook andere PIH rijders die een ervaring hebben met een aanrijding en eventuele nasleep daarna?
Gr.
John
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 20:48
door lint
Dat is altijd vervelend een aanrijding. Was de schade aan de PIH ernstig of was de auto nog rijdbaar?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 21:02
door NielsPHEV
Ik heb je mailtje een paar keer gelezen maar volgens mij schrijf je dat je achter op een golf bent gereden. Goed te horen dat de autobrake wel werkt en in iedergeval de impact heeft gereduceerd. Ik hoop dat jezelf (en uiteraard de anderen) zonder serieuze klachten uit de auto's zijn gekomen.
De meeste electrische delen zitten achterin dus wanneer je "alleen" de voorzijde hebt geraakt zal de herstelling niet veel afwijken van een niet PHEV
sterkte met de afwikkeling.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 21:10
door Paul
Sterkte! Goed te horen dat de auto het goed heeft gedaan!
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 21:13
door lint
Alleen heeft de bestuurder het wat minder goed gedaan door achterop zo'n zielig Golfje te botsen
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 21:50
door JohnH
Tja, Golfje botste eerst zelf en toen kon ik niet veel meer...Adaptief CC had mogelijk nog iets kunnen helpen, maar ik was te zuinig, dacht dat de automatische acceleratie iets minder mocht zijn en met zelf bediening wel elektrisch thuis kon komen. (helaas)
De auto had koelvloeistof lekkage, daardoor niet meer gereden. Wel elektrisch op de ambu gereden.
Schade was zo te zien alleen maar de bumper en grill, trekhaak heeft de radiateur geraakt, vandaar lekkage.
De golfrijder had toch wel een dreun gehad en last van zijn knie. Er waren trouwens een 6 tal auto's met schade
Ben nu wel een ervaring wijzer dat een Volvo (mijn eerste!) veiligheid biedt en de Zweden toch wel "slim" zijn
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 23:06
door RichieB
Ik vraag me af of de ACC een aanrijding had kunnen voorkomen. Ik heb hem altijd op de kortste stand staan, en alhoewel dat genoeg ruimte laat voor andere auto's om voor mij in te voegen, betwijfel ik dat de remweg lang genoeg is. Hoe hard reden jullie?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 23:32
door JohnH
Ik was aan het uitrollen richting een rood stoplicht, snelheid rond 50-60 km/h . Ik denk even de aandacht niet voldoende op de afstand en daardoor net te weinig meters voor een noodstop.
Ik denk dat ACC al eerder wat meer afstand had gehouden op de kortste stand en dan toch bij deze snelheid een noodstop kan maken. De auto maakte een noodstop alsof er een muurtje stond!
Beetje jammer is dat je dit niet makkelijk kunt testen in praktijk tenzij je genoeg vertrouwen hebt....
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 23:36
door NielsPHEV
Komt bij dat acc. niet Max kan remmen
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 15.08.2014 - 23:58
door JohnH
acc zorgt voor de afstand , Collision Warning met Full Auto Brake zou de aanvulling kunnen zijn
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 00:01
door lint
Dat denk ik ook, Collision Warning met Full Auto Brake was mogelijk de redding geweest maar dat weet je ook niet zeker.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 00:14
door diesel01
Zorgen de veiligheid systemen dan toch voor een minder oplettende bestuurder?
Natuurlijk balen dan je schade hebt en dat de Golf bestuurder een pijnlijke knie heeft maar had je de dingen zonder aac en full autobrake anders gedaan?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 07:10
door rsnhakan
Acc heeft een maximale remkracht van 40%. Dus je moet wel blijven opletten in dit soort situaties.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 08:53
door Koidream
En als laatste wagen in een rij van zes ben je in Belgiƫ de pineut en ben je aansprakelijk voor het volledige ongeval. Hoe zit dat in Nl?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 09:27
door JohnH
Ik had acc op dat moment niet aan, anders had Collision Warning met Full Auto Brake mogelijk wel genoeg afstand gehad.
Nu is de impact zeker veel minder geweest door Collision Warning met Full Auto Brake. Ik denk dat de golfbestuurder zeker hierdoor gespaard is van erger.
k heb nl geen rem aangeraakt en stond still voor ik het besefte. Ik herinner alleen de rode waarschuwingssignalen.
Ook geen remsporen, dus maximale remvermogen door de auto zelf.
Toevallig kon de Porsche achter mij nog wel op tijd tot stilstand komen, ws door de automatische remlichten. Achter de Porsche ging het ook weer fout.
Afhandeling wordt gedaan op basis van waar je schade hebt en degene die ook daar schade heeft.
Mijn voorganger beweert wel dat ik hem doorgeduwd heb naar zijn voorganger, maar die voorganger (voorop) zegt 2 keer een dreun gehad te hebben.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 11:38
door lint
Bij dit soort kop-staart aanrijdingen is er meestal gedoe over de schuldvraag, vaak regelen de verzekeringsmaatschappijen dit onderling maar dan kan het een deelschuld worden met effect op je no-claimkorting.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 12:01
door Marcnij
De auto-brake systemen zijn niet altijd in staat om op tijd te stoppen, maar ze beperken de schade wel aanzienlijk.
Het kan ook wel eens volledig falen, getuige de volgende demo van Volvo:
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 12:05
door diesel01
Mijn indruk is dat Porsche bestuurders boven gemiddeld geconcentreerd zijn en vaak nog extra (race) cursus hebben gevolgd.
Het niet kleven en dus afstand houden heb ik overgehouden van een cursus bij Slotenmaker op zandvoort, het geeft je erg goed inzicht in snelheid en de relatie tot stop afstand.
Neemt niet weg dat een ongeluk in een klein hoekje zit en vervelend is voor alle partijen.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 12:47
door lint
Je hebt de antislip cursus in Zandvoort nog gehad, volgens mij is die nu verplaatst naar de Flevopolder. Het is een hele goede cursus en laat je heel duidelijk kennis maken met de mogelijkheden maar vooral de onmogelijkheden van de auto op gladde wegen.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 12:47
door V70/2.4D/2003
Met inachtneming van het bepaalde in art. 19 RVV 1990 zal echter het ontstaan van een dergelijk ongeval tot een minimum beperkt worden alsmede een zwaar verminderde noodzakelijkheid van dergelijke veiligheidssystemen.