Beste mede volvoeigenaren,
Mijn naam is Henk en ik ben net nieuw bij dit forum. Ik heb een volvo 945 uit 1993 en heb al een jaar een startprobleem - waarvan ik het grootste deel van het jaar niets van merk.
Bij warm weer en een warme motor (en alleen in die combinatie) weigert de auto te starten. Vorige zomer is de startmotor gereviseerd. En het probleem leek weg. Nu schijnt de zon weer volop en ploep daar is het probleem weer. Remedie is aanduwen (gelukkig heeft ie heel weinig nodig om weer te lopen als een zonnetje) of minimaal half uur tot een uur af laten afkoelen (werkt niet al te best in de volle zon of een klamme garage).
Wie o wie herkent dit probleem en kan mij tips geven?
startproblemen 940
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 09:29
Beste Henk,
Ik heb een 940 lpt uit '96, en ik heb het zelfde probleem.
Ik kan je de tip geven om een draad van het start relait naar de accu te trekken als het probleem zich voor doet kan je door de draad op de plus pool te houden de motor starten. Je hoeft maar even aan te tikken.
Ik heb deze noodoplossing omdat ik veel met de caravan rij en dan is duwen geen optie.
Wat betreft de oorzaak het moet tussen de startslotschakelaar en de startmotor liggen, bij mij is alles vervangen maar het werk nog niet.
Mocht bij jou de oorzaak gevonden worden , zou ik het graag van je horen.
Mvgr
Jan
Ik heb een 940 lpt uit '96, en ik heb het zelfde probleem.
Ik kan je de tip geven om een draad van het start relait naar de accu te trekken als het probleem zich voor doet kan je door de draad op de plus pool te houden de motor starten. Je hoeft maar even aan te tikken.
Ik heb deze noodoplossing omdat ik veel met de caravan rij en dan is duwen geen optie.
Wat betreft de oorzaak het moet tussen de startslotschakelaar en de startmotor liggen, bij mij is alles vervangen maar het werk nog niet.
Mocht bij jou de oorzaak gevonden worden , zou ik het graag van je horen.
Mvgr
Jan
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Volgens mij kun je een paar dingen nakijken.henkg schreef:Bij warm weer en een warme motor (en alleen in die combinatie) weigert de auto te starten. Vorige zomer is de startmotor gereviseerd. En het probleem leek weg. Nu schijnt de zon weer volop en ploep daar is het probleem weer. Remedie is aanduwen (gelukkig heeft ie heel weinig nodig om weer te lopen als een zonnetje) of minimaal half uur tot een uur af laten afkoelen (werkt niet al te best in de volle zon of een klamme garage).
Wissel het brandstofpomprelais eens uit, met een werkend exemplaar, van een collega-940-rijder in de buurt. In heel veel gevallen is bij een 940 met startproblemen, dit de oorzaak. Brandstofpomprelais, is relais E, de witte, achter de asbak. Tweede rij van voren, meest linker relais.
Je kunt hiervan de kap af halen (van het relais dus) en de contacten doorsolderen, dit kan soms (tijdelijk) het euvel verhelpen.
Ten tweede, omdat je zegt dat het bij warm blok/weer voorkomt, is de temperatuursensor. Er zitten er twee op je blok.
Eentje voor de aanduiding in het dash en de tweede om de ECU te laten weten hoe warm of koud het blok is.
Los contactje, defecte sensor en dat soort storingen, kunnen het probleem ook veroorzaken.
Als laatste optie, bedenk ik me net, kan het het contactslot zijn.
Als je vaak met een flinke bos sleutels rondrijdt, wil het wel eens nadelig zijn voor dat slot. Probeer de reservesleutel eens, wellicht dat die het wel of beter doet.
Dit zijn slechts drie dingetjes, maar het euvel kan natuurlijk veel verder weg zitten dan dit.
Heb je eventuele storingscodes uitgelezen?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Zekeringen en relais.
En uitlezen kan niet? Tenzij je een hele late 940 hebt kun je met zo'n stekkertje de foutcodes uitlezen, onder de motorkap aan de linkerkant zit het uitleeskastje.
En uitlezen kan niet? Tenzij je een hele late 940 hebt kun je met zo'n stekkertje de foutcodes uitlezen, onder de motorkap aan de linkerkant zit het uitleeskastje.
Volvo 940 SE
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat is correct.beezer schreef:Volgens mij zit de aansluiting vd computer in de armsteunconsole tussen de beide voorstoelen..............
Uitlezen kan met dit ding:

Ik heb hem ooit zelf gemaakt, zo lastig is het niet. Ik heb ze ook verkocht, maar momenteel ben ik door de voorraad heen.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
lijkt me belangrijk te weten of de startmotor wel draait maar dat de motor niet aan wil slaan, of dat de startmotor dienst weigert....
(Zal me trouwens even voortstellen, ben sinds kort een trotse eigenaar van een 740 uit '88. Heeft 7 jaar stilgestaan, heb hem sinds dit weekend aan de praat!)
Ben
(Zal me trouwens even voortstellen, ben sinds kort een trotse eigenaar van een 740 uit '88. Heeft 7 jaar stilgestaan, heb hem sinds dit weekend aan de praat!)
Ben
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Ja. Ok. Maar, draait de startmotor als je de sleutel omdraait, of niet?
Volvo 940 SE
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Volgens mij lopen er twee draadjes door elkaar.
De posting van HenkG en de reactie van beezer.
Beiden een 'vergelijkbaar' probleem, maar weinig input.
Voor HenkG geld dat er een initiele posting verschijnt, maar geen enkele reactie verder, tot nu toe (tenzij ik te langzaam typ) en beezer, je sluit je erbij aan, maar de beschrijving is echt minimaal.
Het lijkt me verstanding om in ieder geval door elk van jullie een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving te geven:
1. wat er nou precies wel of juist niet gebeurd
2. of de lucht uit de uitlaat naar benzine stinkt of niet
3. of je op gas rijdt en zo ja,
4. welke installatie.
5. Als je een Vialle verdamper met typeD/F verdamper,
6. start de auto dan wel op gas?
7. Is het brandstofpomprelais bekeken?
8. heb je brandstofdruk
9. stinkt de vacuumslang die op de drukregelaar zit, naar benzine?
10. loopt de pomp onder de auto (indien aanwezig) wel.
11. slaat de motor wel aan, bij aanduwen (indien geen automaat)
12 indien wel automaat, kan het zijn dat de pnp-switch stuk is of slecht contact maakt.
13. start de auto met de reservesleutel wel?
14. start de auto bij morrelen aan het contactslot, wel?
15. .....enz enz enz.....
Beschrijf dus even wat er precies (nee, echt PRECIES) aan de hand is, alleen dan, kun je reacties in de juiste richting vewachten.
Vooralsnog denk ik aan je brandstofpomprelais.
Op de onderstaande link, is het relais 119, "E".
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /node/6349
Ohja, niet onbelangrijk, lees de foutcodes eens uit, OBD zit er niet voor niks.
De posting van HenkG en de reactie van beezer.
Beiden een 'vergelijkbaar' probleem, maar weinig input.
Voor HenkG geld dat er een initiele posting verschijnt, maar geen enkele reactie verder, tot nu toe (tenzij ik te langzaam typ) en beezer, je sluit je erbij aan, maar de beschrijving is echt minimaal.
Het lijkt me verstanding om in ieder geval door elk van jullie een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving te geven:
1. wat er nou precies wel of juist niet gebeurd
2. of de lucht uit de uitlaat naar benzine stinkt of niet
3. of je op gas rijdt en zo ja,
4. welke installatie.
5. Als je een Vialle verdamper met typeD/F verdamper,
6. start de auto dan wel op gas?
7. Is het brandstofpomprelais bekeken?
8. heb je brandstofdruk
9. stinkt de vacuumslang die op de drukregelaar zit, naar benzine?
10. loopt de pomp onder de auto (indien aanwezig) wel.
11. slaat de motor wel aan, bij aanduwen (indien geen automaat)
12 indien wel automaat, kan het zijn dat de pnp-switch stuk is of slecht contact maakt.
13. start de auto met de reservesleutel wel?
14. start de auto bij morrelen aan het contactslot, wel?
15. .....enz enz enz.....
Beschrijf dus even wat er precies (nee, echt PRECIES) aan de hand is, alleen dan, kun je reacties in de juiste richting vewachten.
Vooralsnog denk ik aan je brandstofpomprelais.
Op de onderstaande link, is het relais 119, "E".
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /node/6349
Ohja, niet onbelangrijk, lees de foutcodes eens uit, OBD zit er niet voor niks.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- martin _b
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
- Locatie: Hoeksche Waard
Op deze manier werkt het niet Candyman.Candyman schreef: Hoi Allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en trotse eigenaar van een 945 uit '95. De mijne heeft af en toe ook startproblemen en na een paar uur start ie het weer gewoon. Heeft iemand inmiddels al een oplossing?
Groet John

Ik zou eens in het topic gaan lezen wat je begonnen bent.
Er zijn mensen die allerlei vragen en suggesties hebben gedaan, maar krijgen daar vervolgens geen antwoordt op.
Dan vervolgens hier gaan vragen of men voor jouw probleem inmiddels als een oplossing heeft???
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)