Hallo allemaal!
Ik heb mijn oog laten vallen op een V70 1.6 DriveE uit 2010 met 130-duizend op de teller. Ik zoek een fijne auto die redelijk zuinig is en ook nog te betalen is qua wegenbelasting.
Momenteel rijd ik een V50 1.6 diesel uit 2008. Daarvoor de V50 2.0 diesel uit 2004. De tweeliter is me erg goed bevallen, maar de 1.6 diesel van de V50 was een (klein) drama.
Vooral problemen met de EGR-klep, turbo en roetfilter. Verder veel onverklaarbare storingen in het computersysteem. Eigenlijk de veel voorkomende problemen bij dit model met deze motor, ondanks dat alle beurten keurig op tijd zijn uitgevoerd.
Maar nu de V70 1.6d DriveE uit 2010. Is dat dezelfde motor als de 1.6d uit mijn V50 uit 2008? Kent deze motor dezelfde problemen als de V50?
Ik hoop dat er mensen met ervaring of kennis zijn die me verder kunnen helpen. Want ik zou er eens graag wat langer probleemloos willen rijden...
Dank voor jullie antwoorden!
Volvo V70 1.6 diesel, doen of niet?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Als sjij het ziet zitten om een V70 te gaan rijden met een motor die er bijkans "op de knieën" voor moet, dan moet je dat doen.
Caravan trekken kun je vergeten, een beetje vlot van de plek is passé. Ik las nog onlangs een test van de S80 met dezelfde motor. Daarbij werd gesteld dat het blok continu op 100% moest presteren om het gevaarte van zijn plek te krijgen, laten we dan maar positief gokken dat dit blok in de V70 continu op 95% moet presteren.
Maar als je V70 wilt rijden/rollen en verder niets wilt trekken, waarom dan niet.
Caravan trekken kun je vergeten, een beetje vlot van de plek is passé. Ik las nog onlangs een test van de S80 met dezelfde motor. Daarbij werd gesteld dat het blok continu op 100% moest presteren om het gevaarte van zijn plek te krijgen, laten we dan maar positief gokken dat dit blok in de V70 continu op 95% moet presteren.
Maar als je V70 wilt rijden/rollen en verder niets wilt trekken, waarom dan niet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40
Volgens mij is 2010 het overgangsjaar en is het of de oude 1.6d motor die je in de V50 had (16 klepper) of die nieuwere 1.6 D2 motor (8klepper). Ik zou zelf die oude 1.6d niet willen gezien de bekende problemen.
Ben het overigens met V70/2.4D/2003 eens, ik zou een andere zwaardere motor overwegen. De 2.0d versie, die je al eerder hebt gehad, is ook voor relatief weinig te vinden als je de prijs afzet tegen de (betere) vijfcylinders.
Ben het overigens met V70/2.4D/2003 eens, ik zou een andere zwaardere motor overwegen. De 2.0d versie, die je al eerder hebt gehad, is ook voor relatief weinig te vinden als je de prijs afzet tegen de (betere) vijfcylinders.
Laatst gewijzigd door mad_manic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06
Dank voor de snelle reacties! Het verschil in vermogen is me bekend. Ik moet het gewoon even zelf ervaren...De overgang in 2010 is inderdaad interessant: toen ging dit model van een 5 naar een 6-bak en zijn de bekende problemen ook aangepakt. Ik ga maar snel een proefrit maken in de 1.6 en de 2.0...
Ben bang dat jullie helemaal gelijk krijgen en ik na de proefrit alleen nog de 2.0 wil...
Ben bang dat jullie helemaal gelijk krijgen en ik na de proefrit alleen nog de 2.0 wil...
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Nou de D2 is ook gevoelig voor problemen. Lees alle topics maar door. Advies: neem een D3/D4 met 163 pk. Heerlijke motor en is een 5 cilinder!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Als we dan toch aan het opplussen zijn: D5 rules
.....maar dan wel gewoon de 2,4 


V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28540
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik dacht nog, voorzichtig de richting aangeven, maar nee hoor meteen D5 rules roepen. Is overigens wel helemaal waar 

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De D2 is leuk voor de lichtere V50, maar voor de V70 is deze wat aan de lichte kant. Iets extra (kinderen, redelijke aanhanger/caravan, wind tegen, helling op) en je komt al gauw tegen het plafond.
Zelf zou ik nooit gaan voor de D2 icm de V70.
Zelf zou ik nooit gaan voor de D2 icm de V70.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Had negen jaar geleden een VW Touran met 105 pk 250 Nm diesel, wagen was ongeveer net zo zwaar als de V70 met 1.6D (109 pk 240 Nm) en ik had toen niet het gevoel te weinig trekkracht te hebben. Maar in de zes was de fut er wel zo'n beetje uit, dat heb ik nu niet met m'n 2.4 D 163 pk / 340 Nm. Eenmaal een beetje op gang trekt de vijf pitter hard in alle versnellingen, ook in z'n zes.
Denk dat je met 240 Nm in het dagelijkse verkeer goed kunt meekomen, maar je gaat op de snelweg het massieve koppel van de vijf cilinders missen.
Denk dat je met 240 Nm in het dagelijkse verkeer goed kunt meekomen, maar je gaat op de snelweg het massieve koppel van de vijf cilinders missen.