Aanschaffen van V70 (R ??)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
MarcB
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.06.2013 - 22:47
Locatie: Twente

Hallo,

Zoals in het voorstel draadje aangegeven, gaan we op zoek naar een vervangende (prive) auto voor onze huidige lease auto.
De voorkeur ligt (uiteraard :lol: ) bij een Volvo en als het even kan een V70R (model 00-07). Of dit haalbaar is, wil ik de komende tijd gaan bepalen met hopelijk wat hulp hier op het forum.

De inschatting is dat we ca 15.000 km woon-werk verkeer (snelweg) met de Volvo zullen gaan rijden. Daarnaast zal daar een vakantie bij komen. Voor de kleine stads afstanden hebben we een andere auto. Kortom ik verwacht dat we onder de 20.000 km per jaar blijven met de Volvo.
Tot op heden hebben we nog geen aanhanger voor de vakantie, echter de kans is wel vrij groot dat dit tzt gaat gebeuren. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen bepalen is dit echter voor een V70 geen enkel probleem aangezien ik bij de meeste uitvoeringen een max aanhangergewicht van 1600 -1800 kg zie staan.

Met name het verbruik van een R vs bv een andere benzine (2.4T of T5) of toch een D5 zal bepalen of een R voor ons haalbaar is. Ik verwacht wel dat de R gemiddeld per maand wat duurder is maar heb geen idee wat ik hierbij moet verwachten. De vraag is dus wat jullie ervaring is tav het verbruik van een R en alternatieve benzine of een D5.

Verder heb ik al wel wat rondgezocht en ook bij de “R- en” kom ik hogere km-standen tegen. Nu staan Volvo’s erom bekend dat hoge km-standen geen probleem zijn maar de vraag is of dit ook geldt voor een R ?
Zijn er hier dingen waar ik specifiek op moet letten ?

Tot slot een vraag over AWD.
Mijn vader heeft vroegere een XC70 Classic gehad en ik kan me herinneren dat hij problemen heeft gehad met de AWD koppeling (?) omdat de bandenslijtage ongelijkmatig was. Als het verschil in mm’s te groot werd leidde dit problemen en de eerste keer zelfs in het vervangen van de koppeling. Ook hier op het forum heb ik daar al wat berichtjes over gevonden. Zijn latere XC60 had hier totaal geen last van.
Heeft de V70 model 00-07 ditzelfde probleem ook of zit er een ander soort koppeling in ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hej Mark,

Heel leuk dat je een R wilt maar als het je gaat om "voordelig" te rijden dan is bij 20.000 km/jaar een V70R de duurste keuze. Elke V70 benzine is dan eigenlijk niet aan te bevelen.

Je kijkt dan beter naar een goede D5/2.4D vanaf modeljaar 2005. Let hierbij bij de 185 pk versies dan wel op wat specifieke problemen met de motor etc. Lees daarover het forum maar eens goed door.

Over evetnueel AWD. vanaf MY 2005 wordt de Haldexkoppeling gebruikt. Het probleem zoals dat bij de types voor 2004 voorkwam is daarmee verleden tijd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hksvs
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 24.07.2012 - 22:48

Goed alternatief kan de 2.5T zijn. Iets voordeliger in verbruik, maar nog steeds een beresterke caravan/aanhanger trekker. Verkrijgbaar als FWD of AWD.
EX30 Single Motor Extended Range Plus
V70 3.2 Summum Heico
V70 2.5T Geartronic Momentum
V50 1.8 Kinetic
460 2.0 GLT
440 1.7 GLE Highway
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

V70R...Ik zeg doen. Geweldige auto.

Kleine aanvulling, Haldex II is al gebruikt vanaf MY03
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Ha Marc, wij hebben sinds een klein jaar een v70 2,4D Sport Edition. Bevalt erg goed. Het verbruik volgens de boardcomputer is 6,7 liter per 100 km. Zal in werkelijkheid wel hoger zijn. De wegenbelasting is fors met 138 Euro (in Utrecht). Ik heb wel gezocht op een V70 met partikelfilter. Je kan er ook een zoeken van het nieuwe model maar dan nog zonder filter.
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Jan
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
Locatie: Haarlem

Mijn V70 2.5T AWD geartronic rijdt op de lange afstanden ongeveer 100 km op 9 liter super, maar bij kortere afstanden en filerijden gaat het verbruik al gauw naar 11 tot 12 liter/100 km.
Bij 20.000 km/jaar wordt een diesel waarschijnlijk wel interessanter.
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
Gebruikersavatar
Henkie N
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.02.2011 - 21:49
Locatie: Goeree Overflakkee

Ik heb sinds de in gebruikname van mijn V70R 2004 elke tankbeurt in excel gezet. Als je belangstelling hebt wil ik de grafiek wel door sturen. Gemiddeld haal ik wel 1 op 10 maar dan moet je je rechtervoet echt wel in bedwang houden. Nee, goedkoop is hij niet maar alles heeft een prijs.
Hard rijden is geen kunst, op tijd stoppen wel.
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4

XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Een handige tip voor Henkie N, gebruik een app, zoals Road Trip (iOS), snel makkelijk en te exporteren naar excel enz.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Al eens aan lpg gedacht?
Ik rij gemiddeld.1 op 9
En de belasting valt nog wat mee tov een diesel
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Silver_R schreef: V70R...Ik zeg doen. Geweldige auto.

Kleine aanvulling, Haldex II is al gebruikt vanaf MY03
Natuurlijk als je een mooie R vindt, en als je niet op de centjes hoeft te letten. 8)
Maar bij 20.000 km/jaar is diesel gewoon voordeliger.

En bedankt voor de aanvulling. Ik meende altijd begrepen te hebben dat Haldex II pas vanaf de facelift (dus MY05) in gebruik was.

Overigens valt er idd wel wat voor LPG te zeggen zoals Evert voorstelt. Maar ik weet niet of ik dat bij een R nu leuk vind. :(
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ach, ik rij 100.000 km op LPG met een R.
Als ik wil gassen dan gaat de benzine erop, als ik woonwerkverkeer heb (dus dagelijks de meeste tijd) lpg. ...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

V480-S60 schreef: Maar bij 20.000 km/jaar is diesel gewoon voordeliger.
Dat is vast en zeker zo maar auto rijden (zeker in een R) is gewoon emotie.
Als het om geld gaat kun je beter een D2 gaan rijden.
Eigenlijk jammer toch, dat we steeds vaker aan de centen moeten denken als het om auto rijden gaat.
Het einde van de 'petrol heads' is ingeluid.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja, autorijden is gewoon een dure grap. Zeker als je een redelijk buitenissige auto hebt. Ik kan er ook wat van met mijn 2.5T AWD Geartronic. Maar daar rij ik privé maximaal 10.000 km/jaar mee. En dan is een diesel dus weer duurder, waarbij een diesel dan ook nog weer niet warm wordt als je een enkele reis van 15 km hebt, met alle gevolgen van dien op termijn.

En Marc, dat is wel zo, maar gevoelsmatig (en helaas ook proefondervindelijk) heb ik iets tegen het plaatsen van LPG in Volvo's na 2000. Zeker als ze al wat km's gedraaid hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Silver_R schreef: Het einde van de 'petrol heads' is ingeluid.
Daar lijkt het vaak wel op, maar ik ben ook nog van het "no substitue for cubic inches" tijdperk en ben van plan dat zolang mogelijk vol te houden bij de aanschaf van onze (toekomstige) auto's!! :-)

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Wat betreft hoge KM standen, let op onderhoudshistorie. En dan niet enkel of alle beurten op tijd gedaan zijn, maar met name R specifieke zaken/dure zaken:
- Koppeling (Dual Mass, is de bus van de AWD meegenomen?)
- Schokbrekers, hier kom je mee aan de beurt rond de 200.000KM of eerder als je pech hebt. Deze kosten met goed zoeken nog steeds ruim €320,00 per stuk! Vervangen doe je per paar, dus €1000,00 ben je zo verder en dan heb ik het niet over dealer prijzen!
- Let verder op de toestand van de turbo, die zijn ook niet bepaald goedkoop, maar gaan over het algemeen wel lang mee
- Uiteraard de airco, maar dit geldt voor elke V70 (Condensor en pomp met name). Goed laten checken op alle punten en niet enkel of de vulling correct is, want reparatie is een dure grap!
- De uitlaat en dan met name de demper wil nog wel eens rot worden, ook een dure grap dus goed onder de auto kijken!
- De motor zelf staat (helaas) bekend om de mogelijkheid tot scheurende cilinderwanden. Let er dus op hoe bijvoorbeeld de koelvloeistof eraan toe is en of deze daalt (Tijdens een proefrit zul je hier niet veel aan kunnen merken helaas)
- Leg een bobine in je achterbak, er sneuvelt er elk jaar minimaal eentje
- Banden bijna op of op een as enorm ongelijk profiel? Vervangen kan prijzig zijn door de maat. Echter: dit heb je bij elke auto.
- Remmen aan vervanging toe? Met goed zoeken naar de juiste Brembospullen is het prima betaalbaar, bij de dealer minder ;-)

Dat zijn een aantal dure zaken die ik zo kan bedenken :)
Uiteraard gelden alle standaardzaken zoals ophanging (Stangetjes, etc.) die bij normale V70 ook gelden.

Hoe dan ook, áls je R goed is (En dat kan, de mijne heeft 267.XXX) gelopen en op onderhoud is geen cent bespaard, dan heb je er écht heel erg veel plezier van! Veel succes met je keuze.
Laatst gewijzigd door Thuurc op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
pbtew
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.06.2013 - 13:59

Ik heb een V70 2.4T 200PK en rijdt ongeveer 15.000km per jaar plus vakantie 5.000 km. Dus ook ongeveer 20.000 km per jaar. We rijden gemiddeld 1:10. Dan zal een diesel wellicht iets goedkoper zijn maar hoe zit dat dan met rijcomfort? Bij ons in de auto is het muisstil op wat windgeruis na. De motor is krachtig, erg fijn op de snelweg en met vakantie. Hoe presteert een diesel op die punten?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Net zo goed hoor. Een D5 met een V70 is een hele mooie combinatie. Ook stil, zeker op cruisesnelheid, en comfortabel. Motor is net zo krachtig, zo niet krachtiger.

Ik heb overigens de overstap gemaakt van een diesel (D5 163PK) naar een 2.5T 209PK maar mis de diesel af en toe wel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
MarcB
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.06.2013 - 22:47
Locatie: Twente

Heren,

ten eerste allemaal al bedankt voor de vele reactie !!

Ook ik heb last van het "Petrol Head syndroom" en behoor daarmee misschien ook wel tot een uitstervend ras O-) (so be it!!)
Met de brandstofprijzen vandaag de dag wordt je echter inderdaad helaas wel gedwongen om hier (enigzins) rekening mee te houden.

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat een R geen goedkope keuze is. Maar een blikken autootje met een "1,nix" en van 0-100 in "6,5 (uur)" zien we echt niet zitten.
Onze andere auto voor de korte afstanden is een Mini Cooper S wat natuurlijk ook niet de meest zuinige of rationele keuze is :devil:

De hamvraag voor de Volvo is echter hoeveel meer kost een R vs een alternatief en met de reacties hier kom ik al een heel eind om een indruk te krijgen. Mijn ervaring (en hier ook al meerdere keren gelezen) is dat je eigenlijk niets kunt met de fabrieks opgaven en dan is de input uit het forum ideaal. Plus daarnaast de adviezen waarop te letten. Inmiddels ben ik begonnen met een Excel waarbij ik de verschillende versies naast elkaar zet.
Wat uiteindelijk natuurlijk ook mee zal spelen is de aanschaf prijs en het proefrijden aangezien mijn vrouw de meeste km's met de Volvo zal gaan maken (geen zorgen is ook een "Petrol Head" :whistle: ).

Met betrekking tot gas ..... tja dat is denk ik een dingetje tussen de oren. Mijn primaire reactie is dat je op gas kookt ;)


Nog even tav de Haldex II;
Als ik het goed begrijp zit deze dus vanaf het begin in de V70 R. Wat ik nog niet helemaal goed snap is of dit systeem geen of minder last heeft van ongelijke bandenslijtage ?
Uit nieuwsgierigheid: Kan iemand kort toelichten wat het technische verschil is tussen de vorige versie (zoals in de V70 Classic) en deze Haldex II ?

Groeten,
Marc
Laatst gewijzigd door MarcB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

V480-S60 schreef:
En Marc, dat is wel zo, maar gevoelsmatig (en helaas ook proefondervindelijk) heb ik iets tegen het plaatsen van LPG in Volvo's na 2000. Zeker als ze al wat km's gedraaid hebben.
Ach, ik heb de Vialle installatie erin laten zetten bij een km stand van 100.000 en er nu inmiddels 100.000 km probleemloos mee gereden. Mochten de kleppen aan de beurt zijn dan kan dat wel uit... Verder heeft de motor 0.0 problemen met LPG
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vind het plaatsen van LPG bij een km-stand van 100.000 wel te verkopen. Maar bij een km-stand van boven de 200.000 niet meer. Dat bedoel ik met mijn laatste zin.
Maar dan nog heb ik helaas zelf (en een oud collega van mij eveneens) problemen gehad met LPG op een Volvo van na 1995. En dat had niets met kleppen stellen te maken. Maar meer met de overige afstellingen die niet goed kwamen. Het zit dus bij mij tussen de oren. En dat heb ik er niet gauw meer uit. (En daar komt bij: De diesels zijn nu zo goed, dat ik gewoon, indien noodzakelijk, weer voor een diesel ga.)

En MarcB, Zoals gezegd. De AWD Volvo's vanaf Bouwjaar mei 2002 dus MY2003. Dus de AWD's die voor mei 2002 zijn gebouwd. Hebben het oude Haldex systeem en kunnen dan problemen krijgen.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”