Pagina 1 van 2

Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 25.08.2014 - 13:16
door MarcB
Hallo,

Zoals in het voorstel draadje aangegeven, gaan we op zoek naar een vervangende (prive) auto voor onze huidige lease auto.
De voorkeur ligt (uiteraard :lol: ) bij een Volvo en als het even kan een V70R (model 00-07). Of dit haalbaar is, wil ik de komende tijd gaan bepalen met hopelijk wat hulp hier op het forum.

De inschatting is dat we ca 15.000 km woon-werk verkeer (snelweg) met de Volvo zullen gaan rijden. Daarnaast zal daar een vakantie bij komen. Voor de kleine stads afstanden hebben we een andere auto. Kortom ik verwacht dat we onder de 20.000 km per jaar blijven met de Volvo.
Tot op heden hebben we nog geen aanhanger voor de vakantie, echter de kans is wel vrij groot dat dit tzt gaat gebeuren. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen bepalen is dit echter voor een V70 geen enkel probleem aangezien ik bij de meeste uitvoeringen een max aanhangergewicht van 1600 -1800 kg zie staan.

Met name het verbruik van een R vs bv een andere benzine (2.4T of T5) of toch een D5 zal bepalen of een R voor ons haalbaar is. Ik verwacht wel dat de R gemiddeld per maand wat duurder is maar heb geen idee wat ik hierbij moet verwachten. De vraag is dus wat jullie ervaring is tav het verbruik van een R en alternatieve benzine of een D5.

Verder heb ik al wel wat rondgezocht en ook bij de “R- en” kom ik hogere km-standen tegen. Nu staan Volvo’s erom bekend dat hoge km-standen geen probleem zijn maar de vraag is of dit ook geldt voor een R ?
Zijn er hier dingen waar ik specifiek op moet letten ?

Tot slot een vraag over AWD.
Mijn vader heeft vroegere een XC70 Classic gehad en ik kan me herinneren dat hij problemen heeft gehad met de AWD koppeling (?) omdat de bandenslijtage ongelijkmatig was. Als het verschil in mm’s te groot werd leidde dit problemen en de eerste keer zelfs in het vervangen van de koppeling. Ook hier op het forum heb ik daar al wat berichtjes over gevonden. Zijn latere XC60 had hier totaal geen last van.
Heeft de V70 model 00-07 ditzelfde probleem ook of zit er een ander soort koppeling in ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Marc

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 25.08.2014 - 14:05
door V480-S60
Hej Mark,

Heel leuk dat je een R wilt maar als het je gaat om "voordelig" te rijden dan is bij 20.000 km/jaar een V70R de duurste keuze. Elke V70 benzine is dan eigenlijk niet aan te bevelen.

Je kijkt dan beter naar een goede D5/2.4D vanaf modeljaar 2005. Let hierbij bij de 185 pk versies dan wel op wat specifieke problemen met de motor etc. Lees daarover het forum maar eens goed door.

Over evetnueel AWD. vanaf MY 2005 wordt de Haldexkoppeling gebruikt. Het probleem zoals dat bij de types voor 2004 voorkwam is daarmee verleden tijd.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 25.08.2014 - 14:38
door Hksvs
Goed alternatief kan de 2.5T zijn. Iets voordeliger in verbruik, maar nog steeds een beresterke caravan/aanhanger trekker. Verkrijgbaar als FWD of AWD.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 25.08.2014 - 14:53
door Silver_R
V70R...Ik zeg doen. Geweldige auto.

Kleine aanvulling, Haldex II is al gebruikt vanaf MY03

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 25.08.2014 - 20:46
door ArjanU
Ha Marc, wij hebben sinds een klein jaar een v70 2,4D Sport Edition. Bevalt erg goed. Het verbruik volgens de boardcomputer is 6,7 liter per 100 km. Zal in werkelijkheid wel hoger zijn. De wegenbelasting is fors met 138 Euro (in Utrecht). Ik heb wel gezocht op een V70 met partikelfilter. Je kan er ook een zoeken van het nieuwe model maar dan nog zonder filter.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 25.08.2014 - 21:31
door Jan
Mijn V70 2.5T AWD geartronic rijdt op de lange afstanden ongeveer 100 km op 9 liter super, maar bij kortere afstanden en filerijden gaat het verbruik al gauw naar 11 tot 12 liter/100 km.
Bij 20.000 km/jaar wordt een diesel waarschijnlijk wel interessanter.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 00:06
door Henkie N
Ik heb sinds de in gebruikname van mijn V70R 2004 elke tankbeurt in excel gezet. Als je belangstelling hebt wil ik de grafiek wel door sturen. Gemiddeld haal ik wel 1 op 10 maar dan moet je je rechtervoet echt wel in bedwang houden. Nee, goedkoop is hij niet maar alles heeft een prijs.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 06:57
door jtb81
Een handige tip voor Henkie N, gebruik een app, zoals Road Trip (iOS), snel makkelijk en te exporteren naar excel enz.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 07:31
door evert65
Al eens aan lpg gedacht?
Ik rij gemiddeld.1 op 9
En de belasting valt nog wat mee tov een diesel

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 09:14
door V480-S60
Silver_R schreef: V70R...Ik zeg doen. Geweldige auto.

Kleine aanvulling, Haldex II is al gebruikt vanaf MY03
Natuurlijk als je een mooie R vindt, en als je niet op de centjes hoeft te letten. 8)
Maar bij 20.000 km/jaar is diesel gewoon voordeliger.

En bedankt voor de aanvulling. Ik meende altijd begrepen te hebben dat Haldex II pas vanaf de facelift (dus MY05) in gebruik was.

Overigens valt er idd wel wat voor LPG te zeggen zoals Evert voorstelt. Maar ik weet niet of ik dat bij een R nu leuk vind. :(

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 09:18
door Marc Apeldoorn
Ach, ik rij 100.000 km op LPG met een R.
Als ik wil gassen dan gaat de benzine erop, als ik woonwerkverkeer heb (dus dagelijks de meeste tijd) lpg. ...

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 10:59
door Silver_R
V480-S60 schreef: Maar bij 20.000 km/jaar is diesel gewoon voordeliger.
Dat is vast en zeker zo maar auto rijden (zeker in een R) is gewoon emotie.
Als het om geld gaat kun je beter een D2 gaan rijden.
Eigenlijk jammer toch, dat we steeds vaker aan de centen moeten denken als het om auto rijden gaat.
Het einde van de 'petrol heads' is ingeluid.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 11:26
door V480-S60
Tja, autorijden is gewoon een dure grap. Zeker als je een redelijk buitenissige auto hebt. Ik kan er ook wat van met mijn 2.5T AWD Geartronic. Maar daar rij ik privé maximaal 10.000 km/jaar mee. En dan is een diesel dus weer duurder, waarbij een diesel dan ook nog weer niet warm wordt als je een enkele reis van 15 km hebt, met alle gevolgen van dien op termijn.

En Marc, dat is wel zo, maar gevoelsmatig (en helaas ook proefondervindelijk) heb ik iets tegen het plaatsen van LPG in Volvo's na 2000. Zeker als ze al wat km's gedraaid hebben.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 11:35
door Edwin
Silver_R schreef: Het einde van de 'petrol heads' is ingeluid.
Daar lijkt het vaak wel op, maar ik ben ook nog van het "no substitue for cubic inches" tijdperk en ben van plan dat zolang mogelijk vol te houden bij de aanschaf van onze (toekomstige) auto's!! :-)

Gr. Edwin.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 11:37
door Thuurc
Wat betreft hoge KM standen, let op onderhoudshistorie. En dan niet enkel of alle beurten op tijd gedaan zijn, maar met name R specifieke zaken/dure zaken:
- Koppeling (Dual Mass, is de bus van de AWD meegenomen?)
- Schokbrekers, hier kom je mee aan de beurt rond de 200.000KM of eerder als je pech hebt. Deze kosten met goed zoeken nog steeds ruim €320,00 per stuk! Vervangen doe je per paar, dus €1000,00 ben je zo verder en dan heb ik het niet over dealer prijzen!
- Let verder op de toestand van de turbo, die zijn ook niet bepaald goedkoop, maar gaan over het algemeen wel lang mee
- Uiteraard de airco, maar dit geldt voor elke V70 (Condensor en pomp met name). Goed laten checken op alle punten en niet enkel of de vulling correct is, want reparatie is een dure grap!
- De uitlaat en dan met name de demper wil nog wel eens rot worden, ook een dure grap dus goed onder de auto kijken!
- De motor zelf staat (helaas) bekend om de mogelijkheid tot scheurende cilinderwanden. Let er dus op hoe bijvoorbeeld de koelvloeistof eraan toe is en of deze daalt (Tijdens een proefrit zul je hier niet veel aan kunnen merken helaas)
- Leg een bobine in je achterbak, er sneuvelt er elk jaar minimaal eentje
- Banden bijna op of op een as enorm ongelijk profiel? Vervangen kan prijzig zijn door de maat. Echter: dit heb je bij elke auto.
- Remmen aan vervanging toe? Met goed zoeken naar de juiste Brembospullen is het prima betaalbaar, bij de dealer minder ;-)

Dat zijn een aantal dure zaken die ik zo kan bedenken :)
Uiteraard gelden alle standaardzaken zoals ophanging (Stangetjes, etc.) die bij normale V70 ook gelden.

Hoe dan ook, áls je R goed is (En dat kan, de mijne heeft 267.XXX) gelopen en op onderhoud is geen cent bespaard, dan heb je er écht heel erg veel plezier van! Veel succes met je keuze.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 12:42
door pbtew
Ik heb een V70 2.4T 200PK en rijdt ongeveer 15.000km per jaar plus vakantie 5.000 km. Dus ook ongeveer 20.000 km per jaar. We rijden gemiddeld 1:10. Dan zal een diesel wellicht iets goedkoper zijn maar hoe zit dat dan met rijcomfort? Bij ons in de auto is het muisstil op wat windgeruis na. De motor is krachtig, erg fijn op de snelweg en met vakantie. Hoe presteert een diesel op die punten?

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 13:04
door V480-S60
Net zo goed hoor. Een D5 met een V70 is een hele mooie combinatie. Ook stil, zeker op cruisesnelheid, en comfortabel. Motor is net zo krachtig, zo niet krachtiger.

Ik heb overigens de overstap gemaakt van een diesel (D5 163PK) naar een 2.5T 209PK maar mis de diesel af en toe wel.

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 13:09
door MarcB
Heren,

ten eerste allemaal al bedankt voor de vele reactie !!

Ook ik heb last van het "Petrol Head syndroom" en behoor daarmee misschien ook wel tot een uitstervend ras O-) (so be it!!)
Met de brandstofprijzen vandaag de dag wordt je echter inderdaad helaas wel gedwongen om hier (enigzins) rekening mee te houden.

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat een R geen goedkope keuze is. Maar een blikken autootje met een "1,nix" en van 0-100 in "6,5 (uur)" zien we echt niet zitten.
Onze andere auto voor de korte afstanden is een Mini Cooper S wat natuurlijk ook niet de meest zuinige of rationele keuze is :devil:

De hamvraag voor de Volvo is echter hoeveel meer kost een R vs een alternatief en met de reacties hier kom ik al een heel eind om een indruk te krijgen. Mijn ervaring (en hier ook al meerdere keren gelezen) is dat je eigenlijk niets kunt met de fabrieks opgaven en dan is de input uit het forum ideaal. Plus daarnaast de adviezen waarop te letten. Inmiddels ben ik begonnen met een Excel waarbij ik de verschillende versies naast elkaar zet.
Wat uiteindelijk natuurlijk ook mee zal spelen is de aanschaf prijs en het proefrijden aangezien mijn vrouw de meeste km's met de Volvo zal gaan maken (geen zorgen is ook een "Petrol Head" :whistle: ).

Met betrekking tot gas ..... tja dat is denk ik een dingetje tussen de oren. Mijn primaire reactie is dat je op gas kookt ;)


Nog even tav de Haldex II;
Als ik het goed begrijp zit deze dus vanaf het begin in de V70 R. Wat ik nog niet helemaal goed snap is of dit systeem geen of minder last heeft van ongelijke bandenslijtage ?
Uit nieuwsgierigheid: Kan iemand kort toelichten wat het technische verschil is tussen de vorige versie (zoals in de V70 Classic) en deze Haldex II ?

Groeten,
Marc

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 13:54
door Marc Apeldoorn
V480-S60 schreef:
En Marc, dat is wel zo, maar gevoelsmatig (en helaas ook proefondervindelijk) heb ik iets tegen het plaatsen van LPG in Volvo's na 2000. Zeker als ze al wat km's gedraaid hebben.
Ach, ik heb de Vialle installatie erin laten zetten bij een km stand van 100.000 en er nu inmiddels 100.000 km probleemloos mee gereden. Mochten de kleppen aan de beurt zijn dan kan dat wel uit... Verder heeft de motor 0.0 problemen met LPG

Re: Aanschaffen van V70 (R ??)

Geplaatst: 26.08.2014 - 15:26
door V480-S60
Ik vind het plaatsen van LPG bij een km-stand van 100.000 wel te verkopen. Maar bij een km-stand van boven de 200.000 niet meer. Dat bedoel ik met mijn laatste zin.
Maar dan nog heb ik helaas zelf (en een oud collega van mij eveneens) problemen gehad met LPG op een Volvo van na 1995. En dat had niets met kleppen stellen te maken. Maar meer met de overige afstellingen die niet goed kwamen. Het zit dus bij mij tussen de oren. En dat heb ik er niet gauw meer uit. (En daar komt bij: De diesels zijn nu zo goed, dat ik gewoon, indien noodzakelijk, weer voor een diesel ga.)

En MarcB, Zoals gezegd. De AWD Volvo's vanaf Bouwjaar mei 2002 dus MY2003. Dus de AWD's die voor mei 2002 zijn gebouwd. Hebben het oude Haldex systeem en kunnen dan problemen krijgen.