het gevoel van inhouden bij optrekken bevestigd

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

gisteren stond ik naast een andere ph1 1.8, bij het optrekken kon ik deze niet bijhouden, terwijl ik een warme motor had en doortrok tot zo'n 4000/4500toeren.

ik had al langer het gevoel dat ie na de revisie(4dkm geleden) niet het maximale optrek vermogen had.

wat kunnen de oorzaken zijn?
van de week zet ik er in iedergeval nieuwe bougie's en brandstoffilter in.
luchtfilter is al vervangen door K&N inlegfilter.

mischien dat het ermee te maken heeft maar, als ik ga tanken en de dop los draai sist deze vrij lang, als ik dan naar huis rij en de motor afzet hoor ik een borrelend geluid.
is dit normaal?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

marcelg schreef: mischien dat het ermee te maken heeft maar, als ik ga tanken en de dop los draai sist deze vrij lang, als ik dan naar huis rij en de motor afzet hoor ik een borrelend geluid.
is dit normaal?
Dat heb ik ook. Ook hier gevraagd, schijnt normaal te zijn. Is een gesloten systeem, dus kan een beetje vacuum trekken.
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

bij me vorige auto's had ik niet zoveel onder/overdruk. en ik hoor het alleen tijdens dop losdraaien en na de eerste motorstop na het tanken.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

marcelg schreef:gisteren stond ik naast een andere ph1 1.8, bij het optrekken kon ik deze niet bijhouden, terwijl ik een warme motor had en doortrok tot zo'n 4000/4500toeren.
Bij die toerentallen heb je ook gewoon maar zo'n 80 pk tot je beschikking....
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

waar kan het dan aan liggen, heb ik tijdens het inrijden te lage versnellingen gereden of te vroeg doorgeschakeld?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Je moet eigenlijk doortrekken tot je het meest optimale moment hebt bereikt van de koppelkromme. Volgens mij ligt het max. koppel voor een 1.8 Phase 1 zo rond de 4100 rpm (165 Nm)
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

iemand nog ideeën,waarom bij 2 identieke auto's de 1 veel sneller is met optrekken dan de ander?
-luchtmassameter?
-softwarefoutcode?
-distributie/nokkenassen die verkeerd ligt?

graag hulp
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Met dezelfde bestuurder neem ik aan? Hoeveel is veel?
Ik denk, naast wat je al noemt, versleten koppeling, niet genoeg lucht...
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

-foutcode apparatuur bij de algemene garage kan dezelfde fouten zien als bij volvo?
-koppeling is goed, filter is vervangen voor een K&N inlegfilter

- als de lmm defect is, krijg je daar dan ook een fout code van of kan je die op een andere manier testen?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

ik had hiervoor een toledo 1.8 8klepper, als ik met deze 80reed in zijn 5 en gas gaf, accellereerde deze goed door naar zijn top.
nu als ik 100rijd en gas geef komt ie rustig op tot de 120ongeveer en pas dan accellereerd ie sneller.

weet iemand de tussen tijd van 100naar 120 in seconden?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

mischien dat het ermee te maken heeft maar, als ik ga tanken en de dop los draai sist deze vrij lang, als ik dan naar huis rij en de motor afzet hoor ik een borrelend geluid.
Ik zou de benzinedop iets losdraaien zodat er lucht in de tank kan. Hierna opnieuw proberen en kijken of er een verschil te merken is in het rijgedrag.

MvG Martin
Gebruikersavatar
JTB
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 20.08.2006 - 09:50
Locatie: Nuth

marcelg schreef:ik had hiervoor een toledo 1.8 8klepper, als ik met deze 80reed in zijn 5 en gas gaf, accellereerde deze goed door naar zijn top.
nu als ik 100rijd en gas geef komt ie rustig op tot de 120ongeveer en pas dan accellereerd ie sneller.

weet iemand de tussen tijd van 100naar 120 in seconden?
Ik vind zelf ook dat mijn fase 1 langzaam is bij 80 in de 5, maar dat komt waarschijnlijk ook door het enorm lage toerental dat hij dan maakt. Als ik terugschakel gaat ie als de brandweer.
Volvo S40 1.8 16V 1997
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

zondag reed ik terug van uit amsterdam.
reed op een gegeven moment 140 in zijn 5e versnelling, gaf meer gas maar de teller stopte op 145km/u. :shock:
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Robbocop
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
Contacteer:

Controleer je luchtfilter ook eens? Hebben ze de software van je motormanagement laatst ook nog eens gecheckt!? Misschien eens in zijn geheel laten vernieuwen die software!?
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

zit onlangs een K&N filter in.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
zillion
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 18.07.2005 - 18:40
Locatie: Uden

Het kan zijn dat jouw luchtmassameter vervuild of kapot is door de Olie van jou K & N filter. Check dit maar eens.
as finishing touch, God created the dutch in an S60 T5
Gebruikersavatar
JTB
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 20.08.2006 - 09:50
Locatie: Nuth

zillion schreef:Het kan zijn dat jouw luchtmassameter vervuild of kapot is door de Olie van jou K & N filter. Check dit maar eens.
die kan niet kapot gaan van de olie van de K&N die dingen zijn niet doorweekt met olie ofzo hoor. Sommige motoren lopen wel minder mooi door de plaatsing van een open luchtfilter.
Volvo S40 1.8 16V 1997
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

doe hjet originele filter eens terugzetten.
Als hij nu teveel lucht krijgt is het mengsel te arm. ook injectie kan maar tot een bepaald nivo bijregelen en dan houdt het op.

Verder kan het wel eens zijn dat er een ander kofferdeksel (sloop) op zit met de letters 1.8i, of zitten deze op de corroserie zelf?

Controleer eens de 0-100kmh tijd. deze is altijd genoemd in de specificaties, als deze goed is klopt het gewoon.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11742
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Hmmmm, als ik echt van m'n plek MOET trek ik als het nodig is gewoon door tot 5500-6000 toeren... Zal vast niet goed zijn voor het bezine verbruik, maar in sommige verkeerssituaties ben ik liever op snelheid als ik invoeg...

En op 145 blijven steken? Dan is er echt iets mis... Ik heb hem tot nu toe niet verder op z'n donder gegeven als een ruime 180km/h maar als ik geduld, vrij wegdek en zenuwen had gehad was er misschien nog wel iets bij gekund :)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

JTB schreef:
zillion schreef:Het kan zijn dat jouw luchtmassameter vervuild of kapot is door de Olie van jou K & N filter. Check dit maar eens.
die kan niet kapot gaan van de olie van de K&N die dingen zijn niet doorweekt met olie ofzo hoor. Sommige motoren lopen wel minder mooi door de plaatsing van een open luchtfilter.
het is een inleg filter
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”