Pagina 1 van 2

het gevoel van inhouden bij optrekken bevestigd

Geplaatst: 02.07.2006 - 18:13
door marcelg
gisteren stond ik naast een andere ph1 1.8, bij het optrekken kon ik deze niet bijhouden, terwijl ik een warme motor had en doortrok tot zo'n 4000/4500toeren.

ik had al langer het gevoel dat ie na de revisie(4dkm geleden) niet het maximale optrek vermogen had.

wat kunnen de oorzaken zijn?
van de week zet ik er in iedergeval nieuwe bougie's en brandstoffilter in.
luchtfilter is al vervangen door K&N inlegfilter.

mischien dat het ermee te maken heeft maar, als ik ga tanken en de dop los draai sist deze vrij lang, als ik dan naar huis rij en de motor afzet hoor ik een borrelend geluid.
is dit normaal?

Re: het gevoel van inhouden bij optrekken bevestigd

Geplaatst: 02.07.2006 - 18:21
door menjo
marcelg schreef: mischien dat het ermee te maken heeft maar, als ik ga tanken en de dop los draai sist deze vrij lang, als ik dan naar huis rij en de motor afzet hoor ik een borrelend geluid.
is dit normaal?
Dat heb ik ook. Ook hier gevraagd, schijnt normaal te zijn. Is een gesloten systeem, dus kan een beetje vacuum trekken.

Geplaatst: 02.07.2006 - 19:17
door marcelg
bij me vorige auto's had ik niet zoveel onder/overdruk. en ik hoor het alleen tijdens dop losdraaien en na de eerste motorstop na het tanken.

Re: het gevoel van inhouden bij optrekken bevestigd

Geplaatst: 05.07.2006 - 07:30
door MathijsT4
marcelg schreef:gisteren stond ik naast een andere ph1 1.8, bij het optrekken kon ik deze niet bijhouden, terwijl ik een warme motor had en doortrok tot zo'n 4000/4500toeren.
Bij die toerentallen heb je ook gewoon maar zo'n 80 pk tot je beschikking....

Geplaatst: 08.07.2006 - 16:42
door marcelg
waar kan het dan aan liggen, heb ik tijdens het inrijden te lage versnellingen gereden of te vroeg doorgeschakeld?

Geplaatst: 08.07.2006 - 18:30
door marissen
Je moet eigenlijk doortrekken tot je het meest optimale moment hebt bereikt van de koppelkromme. Volgens mij ligt het max. koppel voor een 1.8 Phase 1 zo rond de 4100 rpm (165 Nm)

Geplaatst: 23.08.2006 - 13:54
door marcelg
iemand nog ideeën,waarom bij 2 identieke auto's de 1 veel sneller is met optrekken dan de ander?
-luchtmassameter?
-softwarefoutcode?
-distributie/nokkenassen die verkeerd ligt?

graag hulp

Geplaatst: 23.08.2006 - 14:01
door menjo
Met dezelfde bestuurder neem ik aan? Hoeveel is veel?
Ik denk, naast wat je al noemt, versleten koppeling, niet genoeg lucht...

Geplaatst: 23.08.2006 - 14:12
door marcelg
-foutcode apparatuur bij de algemene garage kan dezelfde fouten zien als bij volvo?
-koppeling is goed, filter is vervangen voor een K&N inlegfilter

- als de lmm defect is, krijg je daar dan ook een fout code van of kan je die op een andere manier testen?

Geplaatst: 23.08.2006 - 14:15
door marcelg
ik had hiervoor een toledo 1.8 8klepper, als ik met deze 80reed in zijn 5 en gas gaf, accellereerde deze goed door naar zijn top.
nu als ik 100rijd en gas geef komt ie rustig op tot de 120ongeveer en pas dan accellereerd ie sneller.

weet iemand de tussen tijd van 100naar 120 in seconden?

Geplaatst: 23.08.2006 - 14:50
door martin2
mischien dat het ermee te maken heeft maar, als ik ga tanken en de dop los draai sist deze vrij lang, als ik dan naar huis rij en de motor afzet hoor ik een borrelend geluid.
Ik zou de benzinedop iets losdraaien zodat er lucht in de tank kan. Hierna opnieuw proberen en kijken of er een verschil te merken is in het rijgedrag.

MvG Martin

Geplaatst: 24.08.2006 - 09:18
door JTB
marcelg schreef:ik had hiervoor een toledo 1.8 8klepper, als ik met deze 80reed in zijn 5 en gas gaf, accellereerde deze goed door naar zijn top.
nu als ik 100rijd en gas geef komt ie rustig op tot de 120ongeveer en pas dan accellereerd ie sneller.

weet iemand de tussen tijd van 100naar 120 in seconden?
Ik vind zelf ook dat mijn fase 1 langzaam is bij 80 in de 5, maar dat komt waarschijnlijk ook door het enorm lage toerental dat hij dan maakt. Als ik terugschakel gaat ie als de brandweer.

Geplaatst: 06.09.2006 - 11:09
door marcelg
zondag reed ik terug van uit amsterdam.
reed op een gegeven moment 140 in zijn 5e versnelling, gaf meer gas maar de teller stopte op 145km/u. :shock:

Geplaatst: 06.09.2006 - 13:38
door Robbocop
Controleer je luchtfilter ook eens? Hebben ze de software van je motormanagement laatst ook nog eens gecheckt!? Misschien eens in zijn geheel laten vernieuwen die software!?

Geplaatst: 06.09.2006 - 14:05
door marcelg
zit onlangs een K&N filter in.

Geplaatst: 06.09.2006 - 16:43
door zillion
Het kan zijn dat jouw luchtmassameter vervuild of kapot is door de Olie van jou K & N filter. Check dit maar eens.

Geplaatst: 06.09.2006 - 22:28
door JTB
zillion schreef:Het kan zijn dat jouw luchtmassameter vervuild of kapot is door de Olie van jou K & N filter. Check dit maar eens.
die kan niet kapot gaan van de olie van de K&N die dingen zijn niet doorweekt met olie ofzo hoor. Sommige motoren lopen wel minder mooi door de plaatsing van een open luchtfilter.

Geplaatst: 06.09.2006 - 22:50
door wpee
doe hjet originele filter eens terugzetten.
Als hij nu teveel lucht krijgt is het mengsel te arm. ook injectie kan maar tot een bepaald nivo bijregelen en dan houdt het op.

Verder kan het wel eens zijn dat er een ander kofferdeksel (sloop) op zit met de letters 1.8i, of zitten deze op de corroserie zelf?

Controleer eens de 0-100kmh tijd. deze is altijd genoemd in de specificaties, als deze goed is klopt het gewoon.

Wim

Geplaatst: 06.09.2006 - 22:54
door arnoud
Hmmmm, als ik echt van m'n plek MOET trek ik als het nodig is gewoon door tot 5500-6000 toeren... Zal vast niet goed zijn voor het bezine verbruik, maar in sommige verkeerssituaties ben ik liever op snelheid als ik invoeg...

En op 145 blijven steken? Dan is er echt iets mis... Ik heb hem tot nu toe niet verder op z'n donder gegeven als een ruime 180km/h maar als ik geduld, vrij wegdek en zenuwen had gehad was er misschien nog wel iets bij gekund :)

Geplaatst: 07.09.2006 - 07:43
door marcelg
JTB schreef:
zillion schreef:Het kan zijn dat jouw luchtmassameter vervuild of kapot is door de Olie van jou K & N filter. Check dit maar eens.
die kan niet kapot gaan van de olie van de K&N die dingen zijn niet doorweekt met olie ofzo hoor. Sommige motoren lopen wel minder mooi door de plaatsing van een open luchtfilter.
het is een inleg filter