Ik ga vanaf volgend jaar 50 dkm rijden (ipv 22 dkm) met mijn s80 2.4 benzine uit 2000 (heeft nu 130 dkm gelopen). Derhalve overweeg ik een lpg installatie in te bouwen en hier nog zo'n 3 a 4 jaar mee te rijden.
Op internet lees ik het nodige over extra onderhoudskosten voor lpg en mogelijke problemen.
Kan iemand zijn ervaring met mij delen en/of mij adviseren of de inbouw verstandig is en waar ik op moet letten (bij wie inbouwen etc)? Wat kost de inbouw trouwens?
Dat ik mogelijk vermogen verlies weet ik al en vind ik niet erg. ook weet ik dat je meer verbruikt per 100km dan bij benzine en dat je dus vaker moet tanken.
inbouwen gas in s80 2.4 uit 2000
Ik ben een LPG fanaat, maar eerlijkheidshalve adviseer ik jou (met dergelijke Km's) toch om op zoek te gaan naar een diesel.
Of je moet 2x per dag bij de pomp willen staan.
Dan zou ik beginnen met een diesel die ongeveer 100.000 km heeft gelopen (of minder), want dan kan je er ook nog even mee vooruit.
Dan zit je na 3 jaar op ongeveer 250.000 km.
Alles wat je er dan nog mee rijdt is pure winst.
Of je moet 2x per dag bij de pomp willen staan.
Dan zou ik beginnen met een diesel die ongeveer 100.000 km heeft gelopen (of minder), want dan kan je er ook nog even mee vooruit.
Dan zit je na 3 jaar op ongeveer 250.000 km.
Alles wat je er dan nog mee rijdt is pure winst.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
- Locatie: Breda
Hoi Pieter,vorig jaar beb ik ook gas in laten bouwen in mijn S80 van 2001.
De km stand was toen 83000km.
Ik heb wel een tank in de kofferbak laten monteren ( 80 liter)en geen op de plek van het reserve wiel. Dit om het dagelijks tanken te voorkomen.
Het is een vialle G3 systeem die op ongeveer €1900,= komt.
Mijn ervaring na een kleine 9 maanden is dat het fantasties rijd en er nog geen problemen zijn.
Ook op de prestatie lever je niets of nauwelijks iets in en hij rijd net zo zuinig als op benzine.
We zijn net terug van vakantie met een caravan en ook die gaat probleemloos mee naar de hoogste toppen met een verbruik van 1 op 8,5.
kijk eens op de vialle gasinbouwpagina dan krijg je een goeie indruk van het hele gebeuren.
succes
Grt Peter
De km stand was toen 83000km.
Ik heb wel een tank in de kofferbak laten monteren ( 80 liter)en geen op de plek van het reserve wiel. Dit om het dagelijks tanken te voorkomen.
Het is een vialle G3 systeem die op ongeveer €1900,= komt.
Mijn ervaring na een kleine 9 maanden is dat het fantasties rijd en er nog geen problemen zijn.
Ook op de prestatie lever je niets of nauwelijks iets in en hij rijd net zo zuinig als op benzine.
We zijn net terug van vakantie met een caravan en ook die gaat probleemloos mee naar de hoogste toppen met een verbruik van 1 op 8,5.
kijk eens op de vialle gasinbouwpagina dan krijg je een goeie indruk van het hele gebeuren.
succes
Grt Peter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
- Locatie: Leeuwarden
Hallo allemaal,
Omdat mijn vraag aardig overeenkomt met die van de opener van dit topic, heb ik maar geen nieuwe geopend.
Ook ik heb n.l. een aantal vraagjes wat betreft het laten inbouwen van gas in een S80. Meer achtergrond info betreft mijn autogeschiedenis en Volvo keuze vind je hier: [link=]http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6592[/link]
Ik hoor zo hier en daar dat de nieuwere Volvo's geen hydraulische klepstoters meer hebben, waardoor de motoren inprincipe slechter tegen gas kunnen. Ik ken overigens flashlube al wel, dat heb ik in mijn huidige auto ook. Wat voor een klepstoters zitten er in een S80 2.4 140/170 pk?
Welk type blok adviseren jullie om op gas te laten lopen. Ik weet dat er personen zijn die zeggen ''geen enkel blok''. Maar daar zijn de meningen (gelukkig) over verdeeld. Ik zie overigens dat Volvo de Bi-fuel uitvoering alleen maar met het 2.4 140 pk blok geleverd heeft. Was hier een reden voor?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie
Met vriendelijke groet,
Maarten Trilsbeek
Omdat mijn vraag aardig overeenkomt met die van de opener van dit topic, heb ik maar geen nieuwe geopend.
Ook ik heb n.l. een aantal vraagjes wat betreft het laten inbouwen van gas in een S80. Meer achtergrond info betreft mijn autogeschiedenis en Volvo keuze vind je hier: [link=]http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6592[/link]
Ik hoor zo hier en daar dat de nieuwere Volvo's geen hydraulische klepstoters meer hebben, waardoor de motoren inprincipe slechter tegen gas kunnen. Ik ken overigens flashlube al wel, dat heb ik in mijn huidige auto ook. Wat voor een klepstoters zitten er in een S80 2.4 140/170 pk?
Welk type blok adviseren jullie om op gas te laten lopen. Ik weet dat er personen zijn die zeggen ''geen enkel blok''. Maar daar zijn de meningen (gelukkig) over verdeeld. Ik zie overigens dat Volvo de Bi-fuel uitvoering alleen maar met het 2.4 140 pk blok geleverd heeft. Was hier een reden voor?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie
Met vriendelijke groet,
Maarten Trilsbeek
- AlbertS80
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
- Locatie: Barneveld
Mijn vraag sluit helemaal aan bij die van Maarten:
Ik heb ergens op dit forum gelezen dat motorcode B525XX hydraulische klepstoters heeft en motorcode B524XX gewone klepstoters.
In het instructieboekje staat waar die code zichtbaar is op de motor. Maar daar kan ik niks zien. Waarschijnlijk moet je dan wat demonteren en dat is niet voor mij weggelegd.
Mijn S80 is ook 2,4/170PK. Uit 1999 en met automaat.
Weet iemand Maarten en mij uit de brand te helpen en ons te vertellen wat voor klepstoters onze wagens uit 1999 en 2000 hebben?
Of heeft Volvo beide motoren/motorcodes geplaatst in die bouwjaren en is het alleen maar te zien aan de motorcode op het blok...
Met vriendelijke groet,
Albert
Ik heb ergens op dit forum gelezen dat motorcode B525XX hydraulische klepstoters heeft en motorcode B524XX gewone klepstoters.
In het instructieboekje staat waar die code zichtbaar is op de motor. Maar daar kan ik niks zien. Waarschijnlijk moet je dan wat demonteren en dat is niet voor mij weggelegd.
Mijn S80 is ook 2,4/170PK. Uit 1999 en met automaat.
Weet iemand Maarten en mij uit de brand te helpen en ons te vertellen wat voor klepstoters onze wagens uit 1999 en 2000 hebben?
Of heeft Volvo beide motoren/motorcodes geplaatst in die bouwjaren en is het alleen maar te zien aan de motorcode op het blok...
Met vriendelijke groet,
Albert
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een S80 heeft gewone klepstoters, deze had altijd al een B524XX motor
Volvo for life
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De S80 heeft toch pas vanaf modeljaar 2002 vaste klepstoters? Of is er wat dat betreft onderscheid tussen de 5- en 6-cilinders?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Als het onderscheid tussen vast en hydraulisch de B524XX versus de B525XX zou zijn zou dat niet kloppen, er bestaan geen S80's met een B525XX motor.Battlecruiser S80 schreef:De S80 heeft toch pas vanaf modeljaar 2002 vaste klepstoters? Of is er wat dat betreft onderscheid tussen de 5- en 6-cilinders?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
de S80 heeft idd een andere motorcode.bart simpson schreef:Als het onderscheid tussen vast en hydraulisch de B524XX versus de B525XX zou zijn zou dat niet kloppen, er bestaan geen S80's met een B525XX motor.
in het topic waar dit vandaan komt ging het om de MY2000 motor in de V70 classic.
daar zijn beide motoren in gebruikt.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Maar de B6304S heeft toch wél hydr. klepstoters?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
m.y. 1999 had de B525XX (10 klepper) en m.y. 2000 kreeg de B524XX (20 klepper)Ludo schreef:de S80 heeft idd een andere motorcode.bart simpson schreef:Als het onderscheid tussen vast en hydraulisch de B524XX versus de B525XX zou zijn zou dat niet kloppen, er bestaan geen S80's met een B525XX motor.
in het topic waar dit vandaan komt ging het om de MY2000 motor in de V70 classic.
daar zijn beide motoren in gebruikt.
- AlbertS80
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
- Locatie: Barneveld
Dankjewel voor jullie antwoorden.
Mijn S80 heeft dus hoe dan ook een motor met vaste klepstoters.
Als ik daar LPG in laat bouwen, moet ik dan de kleppen vaker laten stellen dan in het onderhoudsschema gedaan wordt door de Volvo-dealer?
En zo ja; hoe vaak?
(Mijn S80 heeft nu 102.000 op de klok en is altijd volgens schema onderhouden door de Volvo-dealer in Ede.)
Albert
Mijn S80 heeft dus hoe dan ook een motor met vaste klepstoters.
Als ik daar LPG in laat bouwen, moet ik dan de kleppen vaker laten stellen dan in het onderhoudsschema gedaan wordt door de Volvo-dealer?
En zo ja; hoe vaak?
(Mijn S80 heeft nu 102.000 op de klok en is altijd volgens schema onderhouden door de Volvo-dealer in Ede.)
Albert
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
in het onderhoudschema word niet gezegd dat de kleppen moeten gesteld.AlbertS80 schreef: Als ik daar LPG in laat bouwen, moet ik dan de kleppen vaker laten stellen dan in het onderhoudsschema gedaan wordt door de Volvo-dealer?
En zo ja; hoe vaak?
dat is iets dat je dan zelf in de gaten moet houden.
er zijn er die op 150.000 nog niet hebben moeten stellen zonder klepbescherming, maar ook zijn er die om de 50-60.000 moeten stellen mét klepbescherming.
ligt volgens mij wel aan de rijstijl (denk ik).
flashlube laten plaatsen of gebruiken helpt wél.
- streetie
- 5th Gear member
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
Heb jarenlang op Gas gereden diverse types 360 en v40 heb bij de 360 ook zonder hydraulische klepstoters de kleppen altijd wat ruimer gesteld. Daar liep de moter beter mee en ging alles wat langer mee.
Helaas is volvo (ford??) zo stom geweest om de hydraulische klepstoters af te schaffen. Dit systeem was echt veel beter en veel goedkoper voor de eigenaar als het huidige systeem.
Helaas is volvo (ford??) zo stom geweest om de hydraulische klepstoters af te schaffen. Dit systeem was echt veel beter en veel goedkoper voor de eigenaar als het huidige systeem.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Zolang je niet op gas rijdt is dat zeker niet zo.streetie schreef:Helaas is volvo (ford??) zo stom geweest om de hydraulische klepstoters af te schaffen. Dit systeem was echt veel beter en veel goedkoper voor de eigenaar als het huidige systeem.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
want?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.