Koplamp storing

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
edwinhammen
Starter

Ik heb een storing in de rechter koplamp van mijn V40 TD 2000. Deze doet het soms wel en soms ook weer niet. Ik heb het lampje en de zekering al gewisseld. Dit mocht niet baten. Nou zie ik bij de zekeringen ook geen relais zitten die met de koplampen te maken zouden moeten hebben.
Weet iemand waar ik moet zoeken?
Vr. Gr. Edwin
IkeV70
5th Gear member

Zelfde probleem gehad met mijn V70. Lag aan het stekkertje op de lamp zelf. Was waarschijnlijk wat ruim geworden nadat ik 'm er bij de laatste lampwissel vanaf gehaald had.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

Mogelijk zit er dan een heel klein beetje corrosie (ook al zie je dat vaak niet eens met het blote oog) op de contactpunten. Ze zijn immers een tijdje blootgesteld aan de open lucht. Met schuurpapier een beetje schoonmaken doet voor elk electrisch contact wonderen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
edwinhammen
Starter

Bedankt voor je reactie en ik heb het gelijk even gecheckt.
Maar als ik het lapmje loshaal en de spanning meet op de polen meet ik wel gewoon 12 volt spanningsverschil, zet ik het lapje weer op het stekkertje en meet ik weer de spanning is deze verdwenen en het lampje brand dan niet.
Het lijkt erop dat als er stroom gevraagd wordt de spanning wegvalt. Iemand dit ooit eerder meegemaakt?

Vr. Gr. Edwin
Battlecruiser
8th Gear member

Ik neem even aan dat je niet alleen de + maar ook de - gecheckt hebt.

Controleer dan eerst nog eens goed de lamphouder, want dat is de volgende etappe waar het wel eens mis gaat. Het kan zijn dat het +lipje zodanig verbogen is, dat de lamp geen spanning krijgt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
edwinhammen
Starter

Bedankt voor je reactie. Ik heb de plus pool en de min pool onafhankelijk van elkaar doorgemeten.

Als ik de sanning meet over de contacten, dan meet ik 12 volt. Als ik dan het lampje tegen de staafjes van mijn meter houd, valt de spanning weg. Haal ik het lampje weer weg meet ik weer gewoon 12 volt. Ik heb het ook geprobeert met lampjes met minder wattage, maar ook dan brand het lampje niet.
Het klink allemaal erg vreemd, maar ik kan er niets anders van maken.
Weet iemand nog wat?

Gr. Edwin
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”