Iemand HIER al ervaring mee? En dat met name de kwaliteit en geschiktheid voor de (turbo?)motoren.
Ik tank nu al 3 jaar onafgebroken BP ultimate 98, in het buitenland tank ik eigenlijk altijd 101 als het kan en het voelt ook krachtiger aan, maar dat is puur intuïtief.
Bedenk me net dat ik het eigenlijk nooit echt heb uitgezocht...
Profiteren de motoren daar ook echt van?
Gr. Edwin.
Iemand hier al ervaring mee?
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
In het instructieboekje van mijn T5 staat dat onder normale omstandigheden euro 95 volstaat, onder extreme omstandigheden wordt 98 aangeraden. Nergens wordt over 101 of 102 gerept.....
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2014 - 19:45
- Locatie: Plopsaland
Die landen die jij noemt zitten nog op Euro 2 of 3 norm. De autofabrikanten zullen daar wel auto's leveren die daarmee om kunnen gaan.wim de jong schreef: In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
J
Break from the pack
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
95, 99 101.... geen problemen met de D5, zolang ik de keuze maak uit Petrom, OMV, Agip, MOL. Prima peut.jajutho schreef:Die landen die jij noemt zitten nog op Euro 2 of 3 norm. De autofabrikanten zullen daar wel auto's leveren die daarmee om kunnen gaan.wim de jong schreef: In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
J
Geen Luckoil... daar schijnt nog wel eens zand in rond te zwerven; - Russisch. In België schijnt men ook problemen te hebben...:-p
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27389
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Omdat dit ook bijna nergens leverbaar is doen ze dit ook niet.mga1600 schreef: In het instructieboekje van mijn T5 staat dat onder normale omstandigheden euro 95 volstaat, onder extreme omstandigheden wordt 98 aangeraden. Nergens wordt over 101 of 102 gerept.....
Betwijfel of je verschil zal merken aangezien de ECU met maximaal Ron 98 overweg kan qua afstelling. Kwaad kan het zeker niet

Klopt, de ECU wordt anders afgesteld.jajutho schreef:Die landen die jij noemt zitten nog op Euro 2 of 3 norm. De autofabrikanten zullen daar wel auto's leveren die daarmee om kunnen gaan.wim de jong schreef: In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
J
Zelfde met bijvoorbeeld Amerika, daar is het octaangehalte ook lager maar daar weten de motoren prima mee om te gaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29564
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Lijkt mij een broodje aap verhaal die superbenzine met octaangetal van 102 maar er zijn altijd mensen die het gaan proberen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Mijn wagen rijdt wel degelijk beter op hoger octaangehalte. Ik heb het afgelopen vakantie opnieuw gemerkt na tanken in Duitsland, waar 102 veel verkrijgbaar is. Behalve dat de wagen feller is en de motor mooier loopt, loopt de wagen ook nog eens zuiniger op deze brandstof.
Onderstaande foto is genomen onderweg naar Italië, met RON 102 in de tank. Dagteller is na de tankbeurt op 0 gezet. Rijbereik van ruim 1000 km met een volgepakte V70 T5 met bijna 330 pk, waarbij het gaspedaal gebruikt is waar het voor bedoeld is.
En ja, de verbruiksmeter klopt met het werkelijke verbruik. Ik reken het telkens na als ik weer getankt heb.

Onderstaande foto is genomen onderweg naar Italië, met RON 102 in de tank. Dagteller is na de tankbeurt op 0 gezet. Rijbereik van ruim 1000 km met een volgepakte V70 T5 met bijna 330 pk, waarbij het gaspedaal gebruikt is waar het voor bedoeld is.
En ja, de verbruiksmeter klopt met het werkelijke verbruik. Ik reken het telkens na als ik weer getankt heb.

Laatst gewijzigd door elianmars op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Van de leasemaatschappij (war van enkele van mijn eerdere auto's van waren) mochten we uitsluitend gewone diesel of gewone (95) benzine tanken. Weliswaar was er in hun statistiek een geringe besparing zichtbaar bij gebruik van de "premium" brandstoffen, maar diezelfde statistiek wees uit dat de besparing niet opweegt tegen de meerkosten ervan. Het ging daarbij om leasing inclusief de brandstof.....dus hun wil was wet......
Maar die statistiek zegt natuurlijk niets over het gevoel dat de motor " lekkerder loopt". Ik ga mijn T5 ook eens een paar keer luxe-voer voorschotelen en kijken of ik dat ook zo beleef!
Maar die statistiek zegt natuurlijk niets over het gevoel dat de motor " lekkerder loopt". Ik ga mijn T5 ook eens een paar keer luxe-voer voorschotelen en kijken of ik dat ook zo beleef!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Heren. We spreken over Octaangetal. Er zit geen octaan in benzine. Het staat zo dom als je over octaangehalte praat.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Mmmm, er zit wel octaan in benzine hoor. Het is één van de koolwaterstoffen, belangrijk bestanddeel van de peut waar we zo lekker op rijden 
Maar het octaangetal is een abstracte eenheid waarmee de klopvastheid van benzine wordt vastgesteld. Hoog octaangetal = minder snel pingelen. En het moderne motormanagement stuurt o.a. het onstekingstijdstip aan de hand daarvan. Dus hoger octaangetal is wel degelijk potentieel meer prestatie van de motor.
Octaan
Octaan is een koolwaterstof uit de groep der alkanen, met als brutoformule C₈H₁₈. De stof komt voor als een kleurloze vloeistof, die onoplosbaar is in water. Octaan is een bestanddeel van benzine. Het wordt gewonnen uit aardolie. Wikipedia
Formule: C8H18
Kookpunt: 125 °C
Dichtheid: 703,00 kg/m³
Molaire massa: 114,23 g/mol
IUPAC-naam: Octane
Smeltpunt: -57 °C

Maar het octaangetal is een abstracte eenheid waarmee de klopvastheid van benzine wordt vastgesteld. Hoog octaangetal = minder snel pingelen. En het moderne motormanagement stuurt o.a. het onstekingstijdstip aan de hand daarvan. Dus hoger octaangetal is wel degelijk potentieel meer prestatie van de motor.
Octaan
Octaan is een koolwaterstof uit de groep der alkanen, met als brutoformule C₈H₁₈. De stof komt voor als een kleurloze vloeistof, die onoplosbaar is in water. Octaan is een bestanddeel van benzine. Het wordt gewonnen uit aardolie. Wikipedia
Formule: C8H18
Kookpunt: 125 °C
Dichtheid: 703,00 kg/m³
Molaire massa: 114,23 g/mol
IUPAC-naam: Octane
Smeltpunt: -57 °C
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ik ben dit lezende en na gegoogled te heben nu wel voor! In DUI tank ik het ook altijd, dus voortaan gooi ik er maar 102 peut ipv 98.
Ik haalde per slot van rekening toch maar mooi een 0-100 (op de CFE, op de teller 110) sprinttijd van 7,6 seconden met Tsjechische 101, dus zal die 102 het zeer wrs. niet minder doen!
Gr. Edwin.
Ik haalde per slot van rekening toch maar mooi een 0-100 (op de CFE, op de teller 110) sprinttijd van 7,6 seconden met Tsjechische 101, dus zal die 102 het zeer wrs. niet minder doen!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ook ik tankte het opweg naar italie , heb wel het idee dat de T5 er mooier op loopt en zuiniger is .
Maar eerlijk is eerlijk heb er nooit een berekening op los gelaten dus is een gevoels kwestie.
En BP 98 tank ik niet in assen daar loopt hij niet lekker op waarschijnlijk is het oude benzine daar.
Maar eerlijk is eerlijk heb er nooit een berekening op los gelaten dus is een gevoels kwestie.
En BP 98 tank ik niet in assen daar loopt hij niet lekker op waarschijnlijk is het oude benzine daar.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4300
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Heb je het dan over de geut benzine die je in je dieseltank mikt tegen het bevriezen tijdens de strenge Roemeense winters ?mad schreef:95, 99 101.... geen problemen met de D5
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault