Pagina 1 van 1

Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 18:28
door Edwin
Iemand HIER al ervaring mee? En dat met name de kwaliteit en geschiktheid voor de (turbo?)motoren.
Ik tank nu al 3 jaar onafgebroken BP ultimate 98, in het buitenland tank ik eigenlijk altijd 101 als het kan en het voelt ook krachtiger aan, maar dat is puur intuïtief.
Bedenk me net dat ik het eigenlijk nooit echt heb uitgezocht...

Profiteren de motoren daar ook echt van?

Gr. Edwin.

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 19:10
door wim de jong
In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 19:18
door evert65
geenidee of het helpt
t is hier om de hoek , dus ik ga het een keertje proberen

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 20:09
door mga1600
In het instructieboekje van mijn T5 staat dat onder normale omstandigheden euro 95 volstaat, onder extreme omstandigheden wordt 98 aangeraden. Nergens wordt over 101 of 102 gerept.....

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 20:11
door jajutho
wim de jong schreef: In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
Die landen die jij noemt zitten nog op Euro 2 of 3 norm. De autofabrikanten zullen daar wel auto's leveren die daarmee om kunnen gaan.
J

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 20:30
door mad
jajutho schreef:
wim de jong schreef: In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
Die landen die jij noemt zitten nog op Euro 2 of 3 norm. De autofabrikanten zullen daar wel auto's leveren die daarmee om kunnen gaan.
J
95, 99 101.... geen problemen met de D5, zolang ik de keuze maak uit Petrom, OMV, Agip, MOL. Prima peut.
Geen Luckoil... daar schijnt nog wel eens zand in rond te zwerven; - Russisch. In België schijnt men ook problemen te hebben...:-p

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 20:50
door Fredhead
mga1600 schreef: In het instructieboekje van mijn T5 staat dat onder normale omstandigheden euro 95 volstaat, onder extreme omstandigheden wordt 98 aangeraden. Nergens wordt over 101 of 102 gerept.....
Omdat dit ook bijna nergens leverbaar is doen ze dit ook niet.
Betwijfel of je verschil zal merken aangezien de ECU met maximaal Ron 98 overweg kan qua afstelling. Kwaad kan het zeker niet :)
jajutho schreef:
wim de jong schreef: In mijn ogen een beetje flauwekul.
Op tijd de beurtjes geeft veel meer performance aan de motoren.
Er rijden ook V70 rond in Rusland, China, en oost-europa.......daar mikken ze er gewoon 95 in, of nog lager, geen centje pijn.
Die landen die jij noemt zitten nog op Euro 2 of 3 norm. De autofabrikanten zullen daar wel auto's leveren die daarmee om kunnen gaan.
J
Klopt, de ECU wordt anders afgesteld.
Zelfde met bijvoorbeeld Amerika, daar is het octaangehalte ook lager maar daar weten de motoren prima mee om te gaan

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 22:32
door lint
Lijkt mij een broodje aap verhaal die superbenzine met octaangetal van 102 maar er zijn altijd mensen die het gaan proberen.

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 08.09.2014 - 23:17
door elianmars
Mijn wagen rijdt wel degelijk beter op hoger octaangehalte. Ik heb het afgelopen vakantie opnieuw gemerkt na tanken in Duitsland, waar 102 veel verkrijgbaar is. Behalve dat de wagen feller is en de motor mooier loopt, loopt de wagen ook nog eens zuiniger op deze brandstof.

Onderstaande foto is genomen onderweg naar Italië, met RON 102 in de tank. Dagteller is na de tankbeurt op 0 gezet. Rijbereik van ruim 1000 km met een volgepakte V70 T5 met bijna 330 pk, waarbij het gaspedaal gebruikt is waar het voor bedoeld is.
En ja, de verbruiksmeter klopt met het werkelijke verbruik. Ik reken het telkens na als ik weer getankt heb.

Afbeelding

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 09.09.2014 - 11:23
door mga1600
Van de leasemaatschappij (war van enkele van mijn eerdere auto's van waren) mochten we uitsluitend gewone diesel of gewone (95) benzine tanken. Weliswaar was er in hun statistiek een geringe besparing zichtbaar bij gebruik van de "premium" brandstoffen, maar diezelfde statistiek wees uit dat de besparing niet opweegt tegen de meerkosten ervan. Het ging daarbij om leasing inclusief de brandstof.....dus hun wil was wet......

Maar die statistiek zegt natuurlijk niets over het gevoel dat de motor " lekkerder loopt". Ik ga mijn T5 ook eens een paar keer luxe-voer voorschotelen en kijken of ik dat ook zo beleef!

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 09.09.2014 - 12:04
door V480-S60
Heren. We spreken over Octaangetal. Er zit geen octaan in benzine. Het staat zo dom als je over octaangehalte praat.

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 09.09.2014 - 13:17
door MN-NL
Mmmm, er zit wel octaan in benzine hoor. Het is één van de koolwaterstoffen, belangrijk bestanddeel van de peut waar we zo lekker op rijden :-)

Maar het octaangetal is een abstracte eenheid waarmee de klopvastheid van benzine wordt vastgesteld. Hoog octaangetal = minder snel pingelen. En het moderne motormanagement stuurt o.a. het onstekingstijdstip aan de hand daarvan. Dus hoger octaangetal is wel degelijk potentieel meer prestatie van de motor.

Octaan
Octaan is een koolwaterstof uit de groep der alkanen, met als brutoformule C₈H₁₈. De stof komt voor als een kleurloze vloeistof, die onoplosbaar is in water. Octaan is een bestanddeel van benzine. Het wordt gewonnen uit aardolie. Wikipedia
Formule: C8H18
Kookpunt: 125 °C
Dichtheid: 703,00 kg/m³
Molaire massa: 114,23 g/mol
IUPAC-naam: Octane
Smeltpunt: -57 °C

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 09.09.2014 - 17:27
door Edwin
Ik ben dit lezende en na gegoogled te heben nu wel voor! In DUI tank ik het ook altijd, dus voortaan gooi ik er maar 102 peut ipv 98.
Ik haalde per slot van rekening toch maar mooi een 0-100 (op de CFE, op de teller 110) sprinttijd van 7,6 seconden met Tsjechische 101, dus zal die 102 het zeer wrs. niet minder doen!

Gr. Edwin.

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 15.09.2014 - 15:10
door V70 T5 assen
Ook ik tankte het opweg naar italie , heb wel het idee dat de T5 er mooier op loopt en zuiniger is .
Maar eerlijk is eerlijk heb er nooit een berekening op los gelaten dus is een gevoels kwestie.
En BP 98 tank ik niet in assen daar loopt hij niet lekker op waarschijnlijk is het oude benzine daar.

Re: Iemand hier al ervaring mee?

Geplaatst: 15.09.2014 - 15:57
door Fulaks
mad schreef:95, 99 101.... geen problemen met de D5
Heb je het dan over de geut benzine die je in je dieseltank mikt tegen het bevriezen tijdens de strenge Roemeense winters ?