Even voorstellen : Mijn R-Design D4 Business / subwoofer inbouwen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
StefanH
2nd Gear member

Hi All,

Omdat ik me toch echt wil gaan mengen in de forum en hoop dat we elkaar mooi kunnen helpen met technische weetjes wil ik me even voorstellen....

Ik ben sinds vorige week donderdag de troste bereider van een V40 R-Design D4 Business in Osmium Grey.
Door de gave bijtelling het lager uitgevallen leasebudget heb ik er de volgende opties op genomen :

Sensus Connect met Premium audio
Business Pack Connect
Dakspoiler
Winter line

Het zat er alleen niet meer aan om de velgen te vervangen door 18" versies:(

Ik ben nu zo'n 600 km onderweg en ben heerlijk verrast door de power die de D4 heeft. Ik heb in 2001 een tijdje een V40 gehad die me toen al goed beviel, maar dat is toch echt niet vergelijkbaar met deze versie.

Hij is 25 Juni door Athlon besteld en 4 September geleverd, lang niet slecht dus:)

De premium audio set valt me alleen erg tegen, het klinkt wel vol maar als het wat harder staat rammelen alle deuren en vind ik dat er niet veel laag uit komt. Hierover is een hele thread gestart waar ik ook nog veel nuttigs in hoop te zeggen:-) Ik ben echt van plan om er op een goede manier een subwoofer bij te plaatsen, en zal jullie daarover op de hoogte houden.

Op naar 4 jaar rijplezier!!
Laatst gewijzigd door StefanH op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mark87
1st Gear member

Dat is een mooie auto! Heb je er een foto van?
Huidig: Volvo V40 T2 R-design plus line + business pack connect + keyless drive, DAB+, HK Audio, lederen stoelen
Vorige: Volvo C30 2.0 R-Design
StefanH
2nd Gear member

Sorry het wordt wat vroeger donker tegenwoordig :D
Afbeelding

Afbeelding
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

In het grijs is het toch ook een mooie auto. Veel plezier ermee.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
V50 R
6th Gear member

Osmium grey is een erg chique kleur op de v40! Prachtige auto blijft het! :D
RaJean
2nd Gear member

Osmium Grijs vind ik ook een mooie kleur. Ik ben benieuwd naar jouw SubWoofer oplossing! In de tussentijd veel plezierige kilometers toegewenst!
heftruck
2nd Gear member

ik heb ook voor osmium grey gekozen :) tijdloze en chique kleur!
Volvo V40 D4 Kinetic Business - Power Blue - Business pack connect - Verwarmbare voorruit - Regensensor - Verlaagd sportchassis - en nog veel meer......
pim47
1st Gear member

Ziet er zekermooi uit, ik zie dat je originele velgen hebt. Ook helemaal goed.

Veel succes.
StefanH
2nd Gear member

Ik ben vandaag wee iets verder gekomen in mijn reis naar een subwoofer in de v40.
De dolby processor ligt inderdaad onder de bestuurdersstoel, hij wordt gevoed door een glasvezelkabel en regelt volgens mij het hele multimediasysteem.
Als ik hem los trek werkt het hele menu niet me en duurt het heel lang voordat het systeem opgestart is, de auto mist hem echt:)

Ik heb de hele equalizer instelling wat omhoog gekrikt om wat me volume te hebben bij laag volume mp3s op mij ipod, hij klink een stuk voller en hoeft niet meer helemaal opengedraaid te worden.

Afbeelding

De processor heeft in ieder geval een voeding, glasvezel ingang en speakeruitgangen (5x2) waar de andere(blauwe) aansluiting voor is weet ik nog niet.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben bang dat ik de achterspeaker uitgangen moet gaan gebruiken om mijn extra subversterker te voeden, helaas heeft mijn rockford versterker geen high inputs en zal ik daar nog wat tussen moeten zetten. Weet iemand hier een goed product voor? Hij zal lage tonen (-> 80 hz) iets moeten boosten want die wil ik op mijn equalizer dan omlaag zetten zodat de gewone speakers het minder krijgen.

Heel perfect zal het niet gaan worden want het is maar behelpen. Het zou een stuk fraaier zijn als volvo iets uitbrengt wat op de glasvezelbus geprikt kan worden en oo k herkent dat het een subwoofer uitgang is. Later meer.....
bkorsten
1st Gear member

StefanH schreef: Sorry het wordt wat vroeger donker tegenwoordig :D
mooie kleur !
Laatst gewijzigd door bkorsten op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D4 MY15 Business Ocean Race; Ocean Race Blue II met blond interieur, Premium Audio van Harman Kardon met DAB+ en Volvo On Call, Business Pack Connect, Intellisafe Pro Line, Scandinavian Line, Security Line met PCC.
Longone
5th Gear member

Ik heb zowel in mijn S40 2.0D met Premium Sound als mijn S40 D5 met High Performance een Pioneer 12" baskist met 200 Watt RMS versterker gehad. Die centerspeaker van Premium Sound is overigens kansloos, achteraf vond ik het zonde van de ca. 750 Euro extra. Had ook het gevoel dat de High Performance een stuk harder qua dB's ging.

Installatie van die baskist is best een klus. Je kunt op Ebay zo'n carkit schakelkit kopen waar zo'n groene stekker en contrastekker aan zit. Die verbind je allemaal 1:1 door en je takt zoals je al aangaf de achterspeakers af naar een High-Low converter die je dan naar je versterker toe leidt. Nog mooier is natuurlijk als je versterker een "high input" heeft, dan heb je die converter niet nodig. Stroom pluspool moet je met een 30A zekering aftakken rechstreeks vanaf je accu en dan naar binnen leiden via het rubber achter het dashboardkastje (althans bij een S40) en dan langs de plinten naar achter leiden. Minpool kan via het chassis onder de achterbank of bij het achterlicht. De schakeldraad heb ik afgetakt van de sigarettenaansteker, want je wilt natuurlijk niet dat je accu langzaam leegloopt als 'ie voor de deur staat.

Succes!
StefanH
2nd Gear member

Longone schreef: Installatie van die baskist is best een klus. Je kunt op Ebay zo'n carkit schakelkit kopen waar zo'n groene stekker en contrastekker aan zit. Die verbind je allemaal 1:1 door en je takt zoals je al aangaf de achterspeakers af naar een High-Low converter die je dan naar je versterker toe leidt.
Dank voor je reactie!

Die groene connector lijkt inderdaad gewoon de standaard Volvo connector, ik hop dat ze de pinnen ook hetzelfde gelaten hebben bij alle modeljaren. Deze connector heeft bij mij alleen rechts pinnen en ik kan nergens een fatsoenlijke foto vinden van de Kram ISO2CAR 86195.

Ik ga deze maar bestellen dan kan ik tenminste fatsoenlijk meten aan de aders, en de speakeraders soldeer ik wel gewoon door ipv de connectoren
En ik heb ngo een high-low converter gevonden in een oude doos, in ieder geval test materiaal.

http://www.digitalsonline.nl/pagina/p/5 ... 86195.html

Afbeelding
Longone schreef: De schakeldraad heb ik afgetakt van de sigarettenaansteker, want je wilt natuurlijk niet dat je accu langzaam leegloopt als 'ie voor de deur staat.
De losse rode dunne ader op deze foto is volgens mij een constante plus of hij valt pas heel laat af(ik heb er maar even op gemeten), zou de ECU altijd op spanning staan ? Als hij de 'remote' van de glasvezel zou krijgen zou dat willen zeggen dat hij altijd een voeding moet hebben in standby. en dat lijkt me niet logisch
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ik mis ook de afwezigheid van een subwoofer. De A6 van een vriend van mij, met Bose, klinkt echt een stuk beter.
StefanH
2nd Gear member

Zo, na de nodige uren googlen, bellen, solderen en op m,n kop in de auto liggen is het upgraden van mijn v40 gelukt.

Het klinkt nog niet optimaal maar het klinkt al 100 keer beter dan de originele installatie..
Omdat ik de versterkers en subwoofer nog had uit mijn oude auto heb ik niet veel geld uit hoeven geven. En omdat het uitgangssignaal van de orginele volvo versterker zo laag is, en ik anders highpass filters op het signaal van de deuren zou moeten zetten heb ik mijn 4 kanaals versterker ook gewoon weer ingebouwd.

Omdat het onmogelijk is om via de MOST bus (glasvezel) lijn uitgangen kunt krijgen moet het speakersignaal geconverteerd worden naar een lijnsignaal heb ik voor een wat degelijker oplossing gekozen. Ik heb voor € 200 een Rockford Fosgate 3sixty.1 op de kop kunnen tikken. Dit is een oudere versie die geen x-over functie heeft maar hij was dan ook wel € 600 goedkoper dan een 3sixty.3.(http://www.navishop.nl/rockford-fosgate-graphic-equalizer-3sixty3-p-13537.html) Dit apparaat zet het speakersignaal om in 6 lijnsignalen en heeft een kleine eq functie zodat je het speaker signaal nog wat kunt aanpassen. Deze oudere versie kan alleen met een palmtop geconfigureerd worden, maar heel vaak hoef je er toch niets aan te wijzigen.
Op deze manier krijg je ook een losse uitgang voor de subwoofer. Het zou ook mogelijk zijn om dit met losse High-low converters te maken maar dan kun je niets eq-en. http://www.car-products.nl/30-high-low-converters (deze heb je dan twee nodig)

Ik heb het als volgt aangepakt :
• Voor de voedingskabel vanuit de motorruimte heb ik een ¾ pvc pijpje tussen het doorvoer rubber en de carrosserie van een kabelboom achter het dashboardkastje gestoken. De leidingen van de airco zitten erg in de weg maar als je niet te grote handen hebt gaat dit best. De voedingskabel is zo goed beschermd en de kabel kom mooi achter het dashboardkastje uit. Vanuit hier ligt hij onder de plint naar achteren. De plint is gemakkelijk los te halen en de klemmetjes breken niet zomaar af.
Afbeelding

Afbeelding

• De massa heb ik met een boutje en wat ringen op de bevestiging van het reservewiel geschroefd. (wel eerst de lak eraf geschraapt) Dit verdiend niet de schoonheidsprijs en zal nog aangepast worden als ik ergens anders een goede massa in de buurt heb gevonden.
• Om het speakerssignaal te pakken te krijgen heb ik een kabeltje besteld zodat ik niet in de originele kabels hoef te knippen : http://www.digitalsonline.nl/pagina/p/5/id/ACK-ISO2-195/kram-iso2car-kabel-voor-oa-volvo-s40-s60-v50-v60-xc70-c30-86195.html
Her heb ik langere kabels aan gesoldeerd die via de 3sixty en de 4 kanaals versterker terug de auto in gaan. De Centerspeaker blijft gewoon ongewijzigd de originele weg volgen. Deze hoeft niet gefilterd of versterkt te worden.
Afbeelding

Afbeelding

• Toen ik dat had aangesloten bleek de Volvo de versterker uitgang uit te schakelen als de impedantie niet hoog goed genoeg was en kwam er dus geen geluid op de 3sixty aan. Na wat meten en testen heb ik weerstandjes van 15 Ohm (wel iets dikkere dan normaal) parallel over deze uitgang gezet om de eindversterker van de Volvo voor de gek te houden. Of eigenlijk heb ik ze over de ingangen van de 3sixty gezet.

Afbeelding

• De 4 kanaals versterker (rechts) filtert nu de lage tonen (tot 90 Hz) uit de deuren, en de 2 kanaals versterker (links) geeft het laag aan de gebrugd aangesloten sub (tot +/- 90 Hz) De 2 kanaals versterker heeft nog een remote control waar door onder het rijden het laag wat zachter /harder kan draaien. (deze heb ik onder mijn stoel bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

Excuses voorde slechte kwaliteit foto's, de zon stond er op. laten we blij zijn dat de zon er nog is:)

De overlengte van de kabels onder de versterkers is nodig om de bank nog plat te kunnen leggen, de kap die er normaal overheen zit komt nog terug als ik met alles klaar ben.

Rockmuziek klinkt nu nog een beetje kaal maar dance klinkt geweldig! Nog een beetje finetunen dus
De volgende stap is een kist maken/kopen om de subwoofer in ruimte van het reservewiel te bouwen zodat ik geen ruimte in de kofferbak verlies (heeft hier iemand ervaringen mee?)

Dit is alleen een beknopte uitleg, als iemand vragen heeft ben ik gewoon op dit forum te vinden. Ik rijd elke dag op en neer van Eersel naar Weert dus als iemand echt benieuwd is kunnen we best even afspreken.
Laatst gewijzigd door StefanH op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
the taxman
3rd Gear member

holy smoke, wat n klus
knap hoor
2004-2007 V40 1.9D europa navigator sport roofrails trekhaak mistlampen 120.000km mee gereden
2007-2010 V50 1.6D Kinetic roofrails trekhaak mistlampen 67000 km mee gereden
2010-2013 V50 1.6 D edition 2 saville grey , alu roofrails, trekhaak, 17"; Pegasus, 78000 km mee gereden
2013-2014 XC70 D5 summum, black, trekhaak, en nog wat dingetjes 18" zal er totaal 40000 km mee rijden
2014- (2019?) v40 d4 business, ocean race Blue II, 17'portunus
Longone
5th Gear member

Ziet er wel retecool uit! ;)

Mochten er overigens deurpanelen rammelen (ik had dat bij mijn rechtervoordeur) dan kunnen ze dat prima onder garantie oplossen.

Er worden dan rubbertjes van een speciaal "reparatiekitje" tussen gezet.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
CHRISITO
4th Gear member

leuk g er puzzeld! was het niet mooier geweest om die versterkers ergens anders te verstoppen? nu heb je nog minder koffer!
StefanH
2nd Gear member

CHRISITO schreef: leuk g er puzzeld! was het niet mooier geweest om die versterkers ergens anders te verstoppen? nu heb je nog minder koffer!
In de ruimte voor mijn reservewiel komt de subwoofer nog te liggen als ik een andere kist heb. Misschien dat ik de versterkers nog in de zijkanten weg ga werken als ik weer zin heb, maar ik wilde eerst zeker weten dat het wel ging klinken.Op zich verlies ik nou maar een centimeter of 10 tegen de bank aan, de kabels zijn in ieder geval lang genoeg om het nog anders te maken.
StefanH
2nd Gear member

Longone schreef: Ziet er wel retecool uit! ;)

Mochten er overigens deurpanelen rammelen (ik had dat bij mijn rechtervoordeur) dan kunnen ze dat prima onder garantie oplossen.

Er worden dan rubbertjes van een speciaal "reparatiekitje" tussen gezet.

De deuren ben ik ook aan begonnen maar de fohn van mijn vriendin was ermee opgehouden:)
Ik heb al wel gemerkt dat die bitumenmatjes niet veel afdoen als ze niet fast gefohnd zitten, dat wordt een los projectje....

Afbeelding
CHRISITO
4th Gear member

Die bettumen heb ik ook gebruikt maar dan aan de binnenkant van de deurpaneel de deuren heb bekleed met een ander en dikker materiaal ! Nu wacht ik nog op een rubberendichting om rond het deurpaneel te plakken zodat het tussen carrosserie en paneel geen trilling kan komen.
Plaats reactie

Terug naar “V40”