knop versnellingspook

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
JosW
5th Gear member

Heren, dames ook,

van de lederen knop van de versnellingspook (V70 MY 2001) laat het stiksel los. Is dat te repareren door bijvoorbeeld een hersteller of moet er een nieuwe pook in?
Iemand ervaring hiermee?

Groet, Jos.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
dieselpower
4th Gear member

Of het zich laat repareren (stikken) weet ik niet. Ik heb in mijn vorige auto, in 2007 hetzelfde gehad, het stiksel los. Geprobeerd te plakken met lijm was denk ik ook al eens gebeurd door mijn voorganger, dus maar een nieuwe pookknop besteld bij de dealer.
Schrik niet van de prijs 105 euro voor een pookknop in antraciet leer. De auto was 4 jaar oud toen dus nog wel de moeite van een nieuwe pookknop waard. Let wel op met (de-)monteren: Je moet de pennenhouder vóór de pook demonteren, daarna het plaatje waar die leren pookhoes in zit losmaken en omhoog trekken (dus binnenste -buiten over de pookknop heen) en dan zie je helemaal bovenaan de pookstang (hoe heet zoiets??) een clipje en dat moet je indrukken. Dan schuift de pookknop zo van de pookstang af. Dus geen bajonetsluiting, geen schroefdraad en geen geweld. Ik heb op het forum al meerdere voorbij zien komen die de zaak met geweld hebben proberen los te krijgen en dan vernachel je de boel ernstig.

Ik heb wel de indruk dat het ook met iemands handen te maken heeft, niet alleen de ouderdom van het leer/stiksels. Ik heb eigenlijk best droge handen, geen zweethanden en de pookknop (spaceball) in mijn huidige auto is nog zo mooi gaaf met het leer helemaal glad gewreven en de stiksels nog 100%. 2x per jaar, als ik ook de bekleding insmeer met was, dan pak ik ook de pookknop, handrem en stuur mee. Ik kan me voorstellen dat klamme handen (is toch een beetje zuurig, bij de ene wat meer/minder dan de andere persoon) niet prettig zijn voor een leren pookknop en de stiksels daarvan.
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Doeke Dobma
5th Gear member

Probeer het eens op ebay, daar zou je ze wel eens goedkoper kunnen vinden.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
JosW
5th Gear member

dieselpower schreef: Of het zich laat repareren (stikken) weet ik niet. Ik heb in mijn vorige auto, in 2007 hetzelfde gehad, het stiksel los. Geprobeerd te plakken met lijm was denk ik ook al eens gebeurd door mijn voorganger, dus maar een nieuwe pookknop besteld bij de dealer.
Schrik niet van de prijs 105 euro voor een pookknop in antraciet leer. De auto was 4 jaar oud toen dus nog wel de moeite van een nieuwe pookknop waard. Let wel op met (de-)monteren: Je moet de pennenhouder vóór de pook demonteren, daarna het plaatje waar die leren pookhoes in zit losmaken en omhoog trekken (dus binnenste -buiten over de pookknop heen) en dan zie je helemaal bovenaan de pookstang (hoe heet zoiets??) een clipje en dat moet je indrukken. Dan schuift de pookknop zo van de pookstang af. Dus geen bajonetsluiting, geen schroefdraad en geen geweld. Ik heb op het forum al meerdere voorbij zien komen die de zaak met geweld hebben proberen los te krijgen en dan vernachel je de boel ernstig.

Ik heb wel de indruk dat het ook met iemands handen te maken heeft, niet alleen de ouderdom van het leer/stiksels. Ik heb eigenlijk best droge handen, geen zweethanden en de pookknop (spaceball) in mijn huidige auto is nog zo mooi gaaf met het leer helemaal glad gewreven en de stiksels nog 100%. 2x per jaar, als ik ook de bekleding insmeer met was, dan pak ik ook de pookknop, handrem en stuur mee. Ik kan me voorstellen dat klamme handen (is toch een beetje zuurig, bij de ene wat meer/minder dan de andere persoon) niet prettig zijn voor een leren pookknop en de stiksels daarvan.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik ga even informeren of het gerepareerd kan worden. Zo niet, een nieuwe is vanwege de kosten geen optie bij een auto van 14 jaar oud.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
JosW
5th Gear member

Doeke Dobma schreef: Probeer het eens op ebay, daar zou je ze wel eens goedkoper kunnen vinden.
Gezocht doch niet gevonden.
jpwg001
6th Gear member

Demontagebedrijven?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ik wilde net zeggen: "Goedkoper bij de sloper".
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
WimS60
3rd Gear member

Ik had de pookknop van mijn V70R dus met geweld vernaggelt (moest het kabelsysteem tussen pook en versnellingsbak vervangen).
Vorige week bij de dealer gevraagd wat zo'n knop, met blauw sticksel, moest kosten: 160 Euries.
Dus maar even niet, heb de knop met 2-componentenlijm vastgelijmd.
Moet hij er ooit toch nog af, dan kan een nieuwe altijd nog.
JosW
5th Gear member

WimS60 schreef: Ik had de pookknop van mijn V70R dus met geweld vernaggelt (moest het kabelsysteem tussen pook en versnellingsbak vervangen).
Vorige week bij de dealer gevraagd wat zo'n knop, met blauw sticksel, moest kosten: 160 Euries.
Dus maar even niet, heb de knop met 2-componentenlijm vastgelijmd.
Moet hij er ooit toch nog af, dan kan een nieuwe altijd nog.
Als ik niet weet hoe iets te demonteren zonder het te vernachelen plaats ik het probleem immer op dit forum. Gaat altijd goed! :-)
WimS60
3rd Gear member

Ja, daar heb je gelijk in. Maar in Vadis stond beschreven dat je de knop een kwart slag moest draaien om hem los te draaien.
En dat lukte niet meteen, dus extra veel kracht gebruikt......
Maar toen wassie wel los, lol.
En als je aan een klus begint, zit er altijd wel iets tegen toch ?
Overigens echt een kl... klus, dat kabelsysteem vervangen.
Maar ik denk nu maar weer even on-topic ?
dieselpower
4th Gear member

Nou, zelfs mijn dealer vertelde ook de pookknop in te drukken (naar beneden te drukken dus) en dan een kwart slag te draaien. Het zou een soort van bajonetsluiting zijn.
Echter......in het doosje van de nieuwe pookknop zat keurig netjes de montagehandleiding, dus in omgekeerde volgorde ook de demontagehandleiding :-)
Zo wist ik dus van het pennehoudertje, het palletje onder de pookhoes etc. In no-time was een nieuwe pookknop geplaatst zonder iets te vernachelen (en natuurlijk daarna de kennis hier delen op het forum).
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”