Slechte drukgroep, advies gevraagd!

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
850sittard
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16.11.2012 - 16:26

Hallo,

Ik ben momenteel in het bezit van een S60 2.4T uit 2000, KMstand 186xxx.
De laatste tijd begon mij op te vallen dat de koppeling steeds zwaarder wordt om in te trappen dus ben ik langs een Volvo specialist gegaan.
Deze man vertelde mij dat het waarschijnlijk een beginnende slijtage in de drukgroep van de koppeling is. Vliegwiel waren nog geen tekenen voor dat, dat ook slecht aan het worden zou zijn. Tevens liep de motor nog prima, wel maakt de stuurbekrachtigingspomp een lager geluid maar hiermee kon ik gewoon wachten tot deze helemaal kapot was volgens hem.

Nu heb ik volgens hem drie opties:
1. Wachten en kijken hoelang het mee gaat nog allemaal.
2. De versnellingsbak eronder uit halen (kan goedkoop via kennis) en in eerste instantie de koppeling preventief vervangen.

Mijn vraag, wat is wijsheid?
Mocht het verschil maken ter info tussen de 20-25000km per jaar.

Ik hoor het graag!
Laatst gewijzigd door Gast op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 850 2.3 T5 sedan +-300pk
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29904
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als de auto verder naar je zin is kan je de koppeling laten repareren, als alles toch open en los is het verstandig alle slijtdelen te vervangen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Bij mijn vorige s60 was de koppeling bij 233.000 km nog goed echter het vliegwiel niet, ik zou als ik jou was nog wachten maar ik weet niet hoe zwaar die gaat, wat je eerst nog kan doen is de kopp. vloeistof verversen dit kan soms wat schelen.

En als je dit opvalt na een hele lange rit dan kan het wel eens normaal zijn, en dus met een nieuwe kopp. ook weer heb.

Als het echt nodig is zou ik voor optie 2 gaan, als je er nog een poosje mee wilt rijden.
Een lager van de stuurpomp lijkt me sterk, is het niet een afgebroken retour pijpje in het reservoir.
En als het wel een lager is vindt ik het een vreemd advies want probeer maar eens te sturen zonder bekrachtiging, lukt je niet.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

850sittard schreef: Hallo,

Ik ben momenteel in het bezit van een S60 2.4T uit 2000, KMstand 186xxx.
De laatste tijd begon mij op te vallen dat de koppeling steeds zwaarder wordt om in te trappen dus ben ik langs een Volvo specialist gegaan.
Deze man vertelde mij dat het waarschijnlijk een beginnende slijtage in de drukgroep van de koppeling is. Vliegwiel waren nog geen tekenen voor dat, dat ook slecht aan het worden zou zijn. Tevens liep de motor nog prima, wel maakt de stuurbekrachtigingspomp een lager geluid maar hiermee kon ik gewoon wachten tot deze helemaal kapot was volgens hem.

Nu heb ik volgens hem drie opties:
1. Wachten en kijken hoelang het mee gaat nog allemaal.
2. De versnellingsbak eronder uit halen (kan goedkoop via kennis) en in eerste instantie de koppeling preventief vervangen.
3. De S60 verkopen

Mijn vraag, wat is wijsheid?
Mocht het verschil maken ter info tussen de 20-25000km per jaar.

Ik hoor het graag!
Geweldige adviezen van die garage in ieder geval,wachten tot het flink stuk gaat en dan nog meer ellende hebben.
En dat noemt zich Volvo -Specialist?
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
850sittard
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16.11.2012 - 16:26

BESLOTEN:

Blijf doorrijden met de auto, mocht de drukgroep te slecht worden dan kan ik via een kennis vliegwiel+koppeling laten vervangen voor relatief weinig. :D
Laatst gewijzigd door Gast op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo 850 2.3 T5 sedan +-300pk
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”