De voorpoten van de v70,

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
U.S. frits
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.09.2014 - 03:26

Hi allemaal,

Heb me al even voorgesteld een paar dagen geleden en ik geloof dat dat op een andere plek had gemoeten maar goed, ik woon in newyork en de wegen zijn hier niet van de kwaliteit die we in Nederland gewend zijn, een "putt hole" een gat in de weg dus, kan hier zomaar 20 cm diep zijn en een flinke halve meter lang, dus de voortrein heeft het nogal te verduren!
De volop is uit 2000 en heeft net geen 200.000 mijl gedraaid, dit waarschijnlijk in erg zonnige omstandigheden gezien de staat van roest/rubber, dus geen roest maar al de rubbers zijn flink droog.

Ik zou graag de meest voorkomend falende rubbers vervangen, hopelijk lost dit de enorme knak in het stuur ook op, weet iemand waar ik het slimst kan beginnen?

Veel ervaring met 100 serie volvo's maar de v70 is toch heel anders...

Bedankt!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hi Frits, als je de auto weer helemaal fris wilt maken zou ik erover nadenken om de schokbrekers en aanverwante rubbers te vervangen. Met name de voorste veerschotels scheuren nog wel eens wat knakken veroorzaakt. Daarnaast de kleine stabilisatie dwars stangetjes, maar die veroorzaken meestal rammelen. Al met al een investering van ongeveer 400 dollar als je het zelf doet. Als de draagarmen voor ook vervangen moeten worden komt daar nog een 200 dollar bij.
Overigens heeft FCP groton een complete onderstel-kit met werkelijk alle onderdelen die slijten als vervangings kit. Kost voor de V70 classic 764 dollar en bevat schokbrekers, veerpootlagers, veerschotels, draagarmen, stuurstangen, stabilisator stangen en alle bouten en rubbers.
als je de draagarmen koopt let er dan op dat het Volvo (OEM) is of Meyle. Andere draagarmen is vaak bagger en na 20000 km al weer aan vervanging toe.

Gaat het om een classic of een nieuw type (2000>)?
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
U.S. frits
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.09.2014 - 03:26

het is een v70 classic, Het knakken bij sturen, is er een handige manier te zien waar het vandaan komt? ik zag al even dar de onderste draagarm rubbers eigenlijk niet meer aanwezig zijn...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is voor bijna 100% zeker de bovenste veerschotels. Deze bestaan uit een stalen plaat waar overheen rubber gevulkaniseerd zit. Het staal gaat na verloop van tijd roesten en deze breekt dan door. Let er daarbij goed op als je de veerpoot uit elkaar draait, anders krijg je de veer voor je oren. De kruismoer alleen volstaat niet om de veer op zijn plek te houden. Dus eerst veerspanners plaatsen voordat je de poot uit elkaar schroeft.

De draagarm heeft rubbers voor en achter, maar onder?? Meestal is het voorste rubber wat aan het scheuren wat de stuur precisie niet ten goede komt. Alles dus even goed inspecteren, maar denk dat zo'n onderstelkit wonderen doet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
U.S. frits
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.09.2014 - 03:26

Ik ga even kijken naar de veer schotels!

de 100 serie heeft onderste en bovenste draagarmen, ik zie dat de v70 er nog maar een heeft...

Bedankt voor het advies!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”