Mijn V70 2.4 classic schudt tijdens het rijden. Lijkt bijna alsof er een slag in het wiel zit.
Wielen zijn gebalanceerd, andere velgen, andere banden, weer andere velgen weer andere banden. Probleem blijft, voelbaar vanaf 50km/h . Is geen onbalans, dat voelt anders.
Geen speling op wiellagers, alle stuurkogels en draagarmen voor zijn vorig jaar vervangen. Geen trilling bij remmen. Schokbrekers zijn getest, ook goed
Aandrijfas? Iemand enig idee?
Schudden V70
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Mijn ervaring is dat schudden veroorzaakt kan worden door de aandrijfassen (dan met name het binnenste lager) maar dat dat dan vopral voelbaar is bij stevig optrekken, niet zozeer bij gelijkmatig rijden. Motorsteunen vervangen kan ook helpen, of het is een combinatie van dit soort dingen.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Aandrijfassen zijn inderdaad prijzig. De lagers zijn niet zo duur (€160 per kant voor beide) maar als een as zelf krom is dan moet die vervangen worden en zit je aan Volvo prijzen (€500 per kant?). Er is goedkope import voor ca $100 per kant maar daar zou ik niet aan beginnen. Zitten je wielen wel goed vlak gemonteerd?
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Gebruikte zijn er genoeg te koop, oa bij Auto Rima,,niva schreef: Heb altijd moeite met het 'zomaar' vervangen van dingen. Aandrijfas rechts (meest waarschijnlijke?) is best prijzig. Zag ergens nieuw voor 240 euro. Prima als dat het echt is, anders erg zonde van het geld.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Was die trilling ook aanwezig voordat de draagarmen zijn vervangen. Soms wordt er nogal met geweld op geslagen om fusee los te krijgen of de armen uit zn plek te krijgen. Wat totaal niet nodig is. En als de homokneet niet paar slaagjes los is gemaakt kan deze de klappen hebben opgevangen en er een onbalans zijn onstaan. Heb t al weleens zien gebeuren. Meestal zit je goed met een gebruikte.
Ook geen imitatievelgen waar de centreerringen van kapot zijn?
Onbalans in wielnaaf kan ook en dan hoeft er niet eens speling erop te zitten
Ook geen imitatievelgen waar de centreerringen van kapot zijn?
Onbalans in wielnaaf kan ook en dan hoeft er niet eens speling erop te zitten
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2013 - 11:36
Weet niet of die trilling al aanwezig was. Het voelt trouwens meer als schudden. Het was de laatste tijd niet zo erg(of ik ben er al aan gewend).
Wat wel heel opvallend is: heb vanmorgen mijn zomer banden voor winterbanden laten wisselen. Het is nu weer heel erg, vooral toen ik net wegreed bij de garage. Het is nu weer iets beter. Hoe kan dit toch.........Zal er een rubberophanging ergens wringen? Of speling op een wiellager? Ik voel geen speling.... Tijd voor een andere auto?
Banden en velgen kunnen het niet zijn. Ik heb al drie verschillende sets velgen onder de auto gehad, ook met splinternieuwe banden.
Wat wel heel opvallend is: heb vanmorgen mijn zomer banden voor winterbanden laten wisselen. Het is nu weer heel erg, vooral toen ik net wegreed bij de garage. Het is nu weer iets beter. Hoe kan dit toch.........Zal er een rubberophanging ergens wringen? Of speling op een wiellager? Ik voel geen speling.... Tijd voor een andere auto?
Banden en velgen kunnen het niet zijn. Ik heb al drie verschillende sets velgen onder de auto gehad, ook met splinternieuwe banden.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Voel eens aan de aandrijfassen, of er speling zit op de binnenste homokineet. Dat lager heb je voor ca €60 nieuwe bij Skandix. Je bent even bezig met montage maar het is te doen. Zie mijn eerdere post. Veerpootlagers kunnen hier ook aan bijdragen, en check de motor ophangings rubbers, vooral boven en die van de versnellingsbak onder.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ik had onlangs hetzelfde
het bleek uitindelijk de rechter aandrijfas te zijn
bij rima een andere gescoord voor 125
de smalle homokineet had behoorlijk wat speling
dus je weet nu waar je het zoeken moet : links of rechts voor
het bleek uitindelijk de rechter aandrijfas te zijn
bij rima een andere gescoord voor 125
de smalle homokineet had behoorlijk wat speling
dus je weet nu waar je het zoeken moet : links of rechts voor
keep calm!, your randomizer is running
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2013 - 11:36
Had toch erg het idee dat het van achter komt. Auto staat nu bij andere garage. Er zit nogal veel ruimte op de rubbers van de ophanging achter. Monteur vond de auto ook zwabberen.
Ik vind hem trouwens ook een beetje doorhangen aan de achterkant. Auto ligt te laag. Komt het vaak voor bij V70 dat ze doorzakken. Ik heb een LPG tank achterin. Geen nivomats gewoon normale schokbrekers. Misschien verstandig gelijk wat zwaardere veren erin te zetten? Graag jullie advies. Wil dus gelijk alles laten vervangen, rubbers, veren en schokdempers.
Ik vind hem trouwens ook een beetje doorhangen aan de achterkant. Auto ligt te laag. Komt het vaak voor bij V70 dat ze doorzakken. Ik heb een LPG tank achterin. Geen nivomats gewoon normale schokbrekers. Misschien verstandig gelijk wat zwaardere veren erin te zetten? Graag jullie advies. Wil dus gelijk alles laten vervangen, rubbers, veren en schokdempers.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29559
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Met een LPG tank achterin zijn wat zwaardere veren erg handig om het doorhangen tegen te gaan. Als je het geld er voor over hebt zijn nivomaten ook erg handig maar dan heb je ook andere veren nodig en ik weet niet of bij jouw auto inbouw van nivomaten mogelijk is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2013 - 11:36
Het schudden is weg!!! Kwam uit de 'achtertrein'. Zat ruimte op de rubbers. Alle rubbers vervangen, ook gelijk de schokbrekers en zwaardere veren erin. Rijdt veel en veel beter nu.
Een veer was 2cm korter, en ook een schokbreker had precies een stukje waarop hij slecht werkte.y
Een veer was 2cm korter, en ook een schokbreker had precies een stukje waarop hij slecht werkte.y