Hallo luitjes,
Ik vroeg mij af of het nu wat uitmaakt bij welke Volvo dealer je je auto bestelt als het gaat om tussentijdse reparaties. Stel ik koop mijn auto in Maastricht, kan ik dan naast mijn service beurten, ook eventuele reparaties dan bijvoorbeeld bij een dealer in Den Helder laten uitvoeren?
Als het gaat om service beurten zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, aangezien de dealer dan dan geld verdient, maar stel er is iets kapot of werkt niet zoals het hoort te werken (iets dat valt binnen de garantie zeg maar), kan het dan gewoon ook? Zo ja, claimen zij dat dan weer bij 'moeder Volvo' oid?
Ik zou graag willen weten hoe die dingen werken ... thanx!
Groeten,
Chris
Vraagje over dealerkeuze
- dbosker
- 6th Gear member
maakt niet uit. (fabrieks)garantie = garantie. Kun je bij elke willekeurige dealer claimen. Zelfs als je op vakantie bent en er gaat iets kapot wat onder de garantie valt - kun je bij een buitenlandse dealer laten repareren (onder garantie).
laatste Volvo (960) verkocht
- lint
- Geartronic member
Zo moet het werken maar in de praktijk gaat het wel eens anders, dan doet je "eigen" dealer net wat meer voor je bij een aanspraak op de garantie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
Garantie kan je zoals dick aangeeft overal claimen. Dealers verdienen alleen aan het onderhoud dus dat kan je soms gebruiken in het onderhandelingstraject. Ik ben echter gaan shoppen en er zit nogal een verschil tussen wat dealers aanbieden bij de aankoop. Dus shoppen loont en op een D4 zit nog genoeg marge.
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
Garantie kun je wettelijk gezien alleen claimen bij de verkopende partij (= de dealer waar je de auto besteld).
Volvo Garantie heeft de eerste twee jaar betere voorwaarden, want daarmee kun je wereldwijd terecht bij alle officiële Volvo-dealers.
Na die twee jaar val je "terug" op de wettelijke garantie ("conformiteit"), die je alleen kunt claimen bij de verkopende dealer.
Volvo Garantie heeft de eerste twee jaar betere voorwaarden, want daarmee kun je wereldwijd terecht bij alle officiële Volvo-dealers.
Na die twee jaar val je "terug" op de wettelijke garantie ("conformiteit"), die je alleen kunt claimen bij de verkopende dealer.
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
Driving matters!
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Het is toch de fabrikant die de garantie verleent? In dit geval dus Volvo Car Corporation. Juridisch is het aanspreekpunt voor de klant de leverende dealer, die als tussenpersoon fungeert. Volvo heeft het netwerk echter zo ingedeeld dat alle dealers je bij dergelijke garantiezaken kunnen helpen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
Jazeker heb je wel garantie. Het zal misschien alleen wat meer moeite kosten de dealer daarvan te overtuigenV50 R schreef: Na die 2jaar heb je geen garantie meer, alleen coulance regelingen.

Op basis van de wet mag jij verwachten dat een gekocht product de eigenschappen heeft die de verkoper of fabrikant aan dat product toedicht, voor de in redelijkheid te verwachten levensduur van het product. Jij moet dan wel aantonen/aannemelijk maken dat een eventueel optredend gebrek al bij verkoop aanwezig was c.q. dat het defect niet door jou is veroorzaakt. Dus slaat 3 jaar na aankoop van een nieuwe auto de motor compleet vast terwijl je er normaal mee gereden hebt en gewoon onderhoud hebt gedaan en olie hebt bijgevuld, dan is dat nog steeds een garantiegeval. Je mag namelijk in redelijkheid verwachten dat een auto het nog doet na 3 jaar.
De wettelijke garantie kun je uitsluitend claimen bij de verkoper, hij moet dat regelen. De verkoper mag je dus bijv. ook niet verplichten rechtstreeks zaken te doen met de importeur of Volvo zelf.
Extra garantie, zoals veel fabrikanten/leveranciers aanbieden, is uitsluitend een aanvulling op de wettelijke regelingen (en mag dus ook geen voor jou nadelige voorwaarden stellen aan het verkrijgen van die garantie).
@Walter: de extra garantie die er voor zorgt dat je bij alle dealers terecht kunt, komt inderdaad van Volvo Car Corporation. Maar dit is uitsluitend in aanvulling op je wettelijke rechten.
Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Laatst gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Driving matters!
Driving matters!