Ik ben een rustige rijder: de voorbanden van mijn laatste set Michelin Primacy's heb ik vervangen na 76.000 km, de acterbanden gaan inmiddels al 98.000 kilometers mee en hebben nog steeds zo'n 4mm profiel. En dat is exclusief winterbanden. Kortom, mijn rijstijl zit wel goed, als het om bandenslijtage gaat.
Groot was mijn verbazing dan ook dat de nieuwe Primacy's (voorwielen), die ik in juli 2013 heb laten monteren, nu (na 22.000 km) al volledig aan flarden waren. En ook de winterbanden (die deze winter zo'n 12.000 km hebben gereden) vertonen veel slijtage, op dezelfde plekken als de Primacy's helemaal aan gort zijn.
Nu is afgelopen zomer ook de koppeling vervangen, waarbij het subframe los is geweest. Daarna is de auto niet uitgelijnd (wist ik veel dat dat moest? - nu dus wel...). Tipje: doe dat wel

Voor had ik forse negatieve toe-in (in totaal 0,56 graden), waar een tikje positieve toe-in voorgeschreven is voor de V70. Bij elke kilometer die ik reed, schuurden de banden verder af.
Ook in het brandstofverbruik was het merkbaar: het gehele jaar (alle seizoenen) vóór vervangen van de koppeling heb ik gemiddeld 1:16,5 gereden, het gehele jaar ná het vervangen van de koppeling was dat 1:15,5.
Dat kan haast geen toeval zijn.
Afijn, een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus: subframe eronderuit, uitlijnen dat ding!