Subframe eraf? Uitlijnen!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ik ben een rustige rijder: de voorbanden van mijn laatste set Michelin Primacy's heb ik vervangen na 76.000 km, de acterbanden gaan inmiddels al 98.000 kilometers mee en hebben nog steeds zo'n 4mm profiel. En dat is exclusief winterbanden. Kortom, mijn rijstijl zit wel goed, als het om bandenslijtage gaat.

Groot was mijn verbazing dan ook dat de nieuwe Primacy's (voorwielen), die ik in juli 2013 heb laten monteren, nu (na 22.000 km) al volledig aan flarden waren. En ook de winterbanden (die deze winter zo'n 12.000 km hebben gereden) vertonen veel slijtage, op dezelfde plekken als de Primacy's helemaal aan gort zijn.

Nu is afgelopen zomer ook de koppeling vervangen, waarbij het subframe los is geweest. Daarna is de auto niet uitgelijnd (wist ik veel dat dat moest? - nu dus wel...). Tipje: doe dat wel ;).

Voor had ik forse negatieve toe-in (in totaal 0,56 graden), waar een tikje positieve toe-in voorgeschreven is voor de V70. Bij elke kilometer die ik reed, schuurden de banden verder af.

Ook in het brandstofverbruik was het merkbaar: het gehele jaar (alle seizoenen) vóór vervangen van de koppeling heb ik gemiddeld 1:16,5 gereden, het gehele jaar ná het vervangen van de koppeling was dat 1:15,5.

Dat kan haast geen toeval zijn.

Afijn, een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus: subframe eronderuit, uitlijnen dat ding!
Laatst gewijzigd door joeri1974 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29564
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De garage die de koppeling heeft vervangen wist niet van uitlijnen na demontage van het subframe?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

Tsja, 't is me niet verteld... was wel handig geweest. Maar het gaat me niet om garage-bashen - ik wilde enkel even de ervaring delen, zodat iemand anders niet net zoals ik zijn peperdure Michelins aan flarden rijdt.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Niet bij een dealer geweest hoop ik ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

je hoeft de garage niet te bashen, je hoeft ze alleen maar te vragen hoe ze het gaan oplossen? Het lijkt me kennis die een garage moet hebben. Oftewel, ze hadden je nooit weg moeten laten rijden zonder dat je auto was uitgelijnd.

Even goed een waardevolle tip van je :)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Buurtje schreef: je hoeft de garage niet te bashen, je hoeft ze alleen maar te vragen hoe ze het gaan oplossen? Het lijkt me kennis die een garage moet hebben. Oftewel, ze hadden je nooit weg moeten laten rijden zonder dat je auto was uitgelijnd.

Even goed een waardevolle tip van je :)
+1.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Bij mijn wagen is in anderhalf jaar tijd het subframe vier keer los geweest (problemen met koppeling), waarbij er naderhand niet is uitgelijnd. Ik wist wel dat het nodig was, maar heb het telkens niet gedaan, zolang de koppeling nog niet in orde was.
Ook nadat de koppeling in orde was, heb ik lang gewacht met uitlijnen. Toch zijn de banden niet ongelijkmatig of snel versleten. Ik heb het wel in de gaten gehouden. Zolang ik geen vreemde slijtage zag, zag ik de noodzaak van uitlijnen niet.
Een paar maanden geleden alsnog laten uitlijnen en dan merk je toch wel dat het beter rijdt/spoort.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
avandaele
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2013 - 22:31

hetzelfde probleem, na het vervangen van de koppeling is m'n auto ook niet terug uitgelijnd . en nu krijgen ze het niet meer in orde.....?

2dagen nadat ik m'n auto terugkreeg werd ik een klapperend geluid waar bij het indraaien van een bocht het remmen, insturen, een draaiend onderdeel die ergens tegen staat te draaien... dirct terug naar de dealer gegaan. ze hebben dan via de linkerveerpoot van buitenaf iets aan de binnenkant van m'n motor of veerpoot,... terug vastgedraaid. en het geklapper was weg. wat het was, hebben ze nooit gezegd, iemand een idee?

nu 7 maanden later word ik echt problemen met de sturing gewaar. auto stuurt slecht, lijkt soms uit de bocht te gaan vliegen, is moeilijk in de hand te houden. iemand een idee? ook bij het op en afkoppelen hoor ik telkens een luide klik, van iets metaalachtigs dat ergens tegenaan tikt...,..

mvg
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik ben van mening dat je minimaal 1 keer per jaar je auto laat uitlijnen, en banden balanceren.....gewoon preventief.
Dus de V70 laat ik elke keer bij de winter/zomer wissel, automatisch uitlijnen.
En de V50 laat ik elke 2 maanden uitlijnen en banden balanceren, gewoon preventief.
Dat hoort er gewoon bij. Dan heb je dit soort problemen ook niet, de banden blijven gewoon goed, en de wagen rijdt ook stukken beter daarna.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29564
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

wim de jong schreef: Ik ben van mening dat je minimaal 1 keer per jaar je auto laat uitlijnen, en banden balanceren.....gewoon preventief.
Dus de V70 laat ik elke keer bij de winter/zomer wissel, automatisch uitlijnen.
En de V50 laat ik elke 2 maanden uitlijnen en banden balanceren, gewoon preventief.
Dat hoort er gewoon bij. Dan heb je dit soort problemen ook niet, de banden blijven gewoon goed, en de wagen rijdt ook stukken beter daarna.
De V50 is toch de lesauto? Met het gebruik als lesauto zal je inderdaad wat vaker moeten laten uitlijnen, maar iedere 2 maanden lijkt mij wat veel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Dennismaurice
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.02.2014 - 18:18

wim de jong schreef: Ik ben van mening dat je minimaal 1 keer per jaar je auto laat uitlijnen, en banden balanceren.....gewoon preventief.
Dus de V70 laat ik elke keer bij de winter/zomer wissel, automatisch uitlijnen.
En de V50 laat ik elke 2 maanden uitlijnen en banden balanceren, gewoon preventief.
Dat hoort er gewoon bij. Dan heb je dit soort problemen ook niet, de banden blijven gewoon goed, en de wagen rijdt ook stukken beter daarna.
De dealer of het bedrijf waar u dit laat uitvoeren is vast erg blij met u als klant,
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Met een lesauto maak je daarentegen wél heel veel km's en zul je (is mijn beeld) ook wel veel vaker (onbedoeld) een stoeprand meepakken.
Desalniettemin zullen ze vast blij zijn met je als klant :)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De V50 is inderdaad een lesauto, en ik merk gewoon dat het ook elke keer hard nodig is.
Een stoeprand raak ik meerdere keren per dag, soms hard, soms zacht.
Helaas niet te vermijden, vooral met straatje keren gaat 3-4 keer per dag bij leerlingen.
En heel veel km? och, het laatste jaar 75000 km.
Nu met deze laatste V50 al 6500 km gereden, heb hem sinds 9 september jl. Gaat hard.

Maar mijn prive auto (de V70) staat ook 2 keer per jaar op de uitlijn brug met de bandenwissel.

Eerlijk gezegd kost het me uitlijnen, balanceren, bandenwissel helemaal niets.........service.
Kwestie van een zoon hebben, die bij een bandenboer werkt..... :)
Het kost me wel 2-3 uur werktijd, in die tijd kan ik niet werken, dus indirect kost het me wel wat, natuurlijk.

Maar ook voor die tijd liet ik de wagen altijd 1 keer per jaar standaard uitlijnen met de APK keuring. Behoud van je banden.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

wim de jong schreef: Een stoeprand raak ik meerdere keren per dag, soms hard, soms zacht.
Helaas niet te vermijden, vooral met straatje keren gaat 3-4 keer per dag bij leerlingen.
Wat voor velgen zitten er dan onder? Staal met wieldoppen?
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29564
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

wim de jong schreef: De V50 is inderdaad een lesauto, en ik merk gewoon dat het ook elke keer hard nodig is.
Een stoeprand raak ik meerdere keren per dag, soms hard, soms zacht.
Helaas niet te vermijden, vooral met straatje keren gaat 3-4 keer per dag bij leerlingen.
En heel veel km? och, het laatste jaar 75000 km.
Nu met deze laatste V50 al 6500 km gereden, heb hem sinds 9 september jl. Gaat hard.

Maar mijn prive auto (de V70) staat ook 2 keer per jaar op de uitlijn brug met de bandenwissel.

Eerlijk gezegd kost het me uitlijnen, balanceren, bandenwissel helemaal niets.........service.
Kwestie van een zoon hebben, die bij een bandenboer werkt..... :)
Het kost me wel 2-3 uur werktijd, in die tijd kan ik niet werken, dus indirect kost het me wel wat, natuurlijk.

Maar ook voor die tijd liet ik de wagen altijd 1 keer per jaar standaard uitlijnen met de APK keuring. Behoud van je banden.
Kijk daar komt de oplossing, een zoon die bij een bandenboer werkt, altijd handig om de kosten te drukken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Gewone 17" freja.

Ze zijn wel te koop, ik haal ze er morgen af. Ik heb al 16" liggen, met leuke bandjes.
Deze 17" geven weinig comfort, en 16" net iets meer.

De velgen kunnen echt veel hebben, hoor......langs een stoerprand schrapen, dat is funest, maar een bonkje is niet erg. Zie detail foto, en zo zijn ze alle vier......bij eentje een klein krasje, maar dat was al toen ik hem kocht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”