Na een heerlijke vakantie van 3,5 week weer thuis. Vandaag ging ik de V50 ophalen (stond veilig in iemands garage), en toen begon de pret: ik had hem super nauwkeurig ingeparkeerd in de garage om zoveel mogelijk ruimte voor fietsen e.d. over te laten. Ik stond vrij dicht bij de muur en ben toen via de bijrijdersstoel de auto uitgeklommen, auto op slot en tijd voor vakantie.
En jahoor; een volledig lege accu. Maar nu komt het; met de sleutel kan je enkel de deur van de bestuurder openen. Na veel moeite heb ik mezelf door de smalle opening kunnen wringen (gelukkig ben ik niet zo fors!), zodat ik toegang had tot de auto. De andere deuren waren echter niet van binnenuit open te maken, gaat blijkbaar ook via de electronica. Wel even de klep van de motorkap opengetrokken en het plan was om er dan maar een nieuwe accu in te hangen. De werkplaats bij de dealer was dicht en ik wilde een Volvo accu dus toch maar voor een setje startkabels gegaan. Daarvoor moest de auto wel de garage uit en jahoor; stond op z‘n stuurslot. Nog een hindernis! Uiteindelijk is het millimeterwerk geweest om de V50 onbeschadigd de garage uit te krijgen, maar wel goed gelukt. Daarna met de startkabels aan een VW Touran, tijdje bijkomen, en weten te starten. Gelijk maar een tochtje van 100km gemaakt om de accu weer wat op te laden.
Nu echter het volgende; op een gegeven moment sprong het lampje ‘oliepeil laag’ aan, en na 8 seconden weer uit. Peilstok gecheckt; niveau lijkt prima. Vreemd. En het elektrische raam aan de bestuurderskant wil nog maar voor 1/3e open, en als je ‘m helemaal omhoog wilt door de schakelaar even ingedrukt te houden gaat ie omhoog, en komt ie doodleuk daarna direct weer een stuk naar beneden! Enige wat ik kan bedenken is een kalibratie issue? Het raam is even half open geweest toen er net weer wat stroom op de accu was, en daarna heeft ie weer even zonder gezeten.
Jullie enig idee wat dit kan zijn? (olie / raam). Lijkt erop dat ie dus een beetje van slag is. Verder doet alles het prima, en rijdt ie natuurlijk heerlijk :). Misschien nuttig om de accu even los te halen, daarna weer aan te sluiten en kijken of dit het verhelpt.
En waarom de accu leeg was; dat blijft het grootste raadsel; enige bijzonderheid is de VDO Dayton navigatie (die niet in z‘n dock zat en bovendien altijd wordt uitgeschakeld). Jullie enig idee?
Grootste les; zorg dat je altijd via de bestuurderskant nog je auto in kunt, want anders ben je het boontje!
Leermoment, lege accu en vreemde symptomen
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Volvo is gevoelig voor alles wat met startkabels wordt gedaan.
Er zijn hier verhalen van mensen die allerlei rare meldingen kregen nadat ze iemand een jumpstart hebben gegeven met startkabels.
Misschien even bij de dealer langs voor advies?
Er zijn hier verhalen van mensen die allerlei rare meldingen kregen nadat ze iemand een jumpstart hebben gegeven met startkabels.
Misschien even bij de dealer langs voor advies?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Goed om te weten! Zal er inderdaad even mee langs de dealer. Zal wel een gevalletje ‘resetten’ zijn. Tot die tijd heb ik er gewoon wat features bij ;-)diesel01 schreef: Volvo is gevoelig voor alles wat met startkabels wordt gedaan.
Er zijn hier verhalen van mensen die allerlei rare meldingen kregen nadat ze iemand een jumpstart hebben gegeven met startkabels.
Misschien even bij de dealer langs voor advies?
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Heeft mij doen besluitend om 2 jaar terug op vakantie mijn Duitse buurman op de camping, die in zijn auto sliep en hem gebruikte als leeslamp en koffiezetter, geen starthulp te geven.
Ik had niet zoveel trek in een V70 die vol met computers op 1500km van huis zijn eigen ding ging doen.
Uiteindelijk heeft de Tiguan van een landgenoot het kunstje gedaan.
Ik had niet zoveel trek in een V70 die vol met computers op 1500km van huis zijn eigen ding ging doen.
Uiteindelijk heeft de Tiguan van een landgenoot het kunstje gedaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Nuttige tip. En als je Volvo accu leeg is kan je er dus het beste een nieuwe in hangen. Of hem met een druppellader o.i.d. opladen terwijl hij ontkoppeld is denk ik.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
En als je toch een jumpstart moet doen, zorg er voor dat er grote stroomverbruikers zoals verlichting en achterruitverwarming zijn ingeschakeld.
Dan is het risico op storingen als gevolg van een spanningspiek tijdens het aankoppelen zo laag mogelijk.
Dan is het risico op storingen als gevolg van een spanningspiek tijdens het aankoppelen zo laag mogelijk.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27320
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een aangekoppelde accu laden is een grote no-goijsga schreef: Nuttige tip. En als je Volvo accu leeg is kan je er dus het beste een nieuwe in hangen. Of hem met een druppellader o.i.d. opladen terwijl hij ontkoppeld is denk ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Voor latere naslag; hier een mogelijke oplossing voor de ‘auto-up’ functie van de elektrische ramen, ga dit waarschijnlijk eerst even proberen. Truukje met een zekering eruit trekken op het juiste moment en nog een x-aantal stappen. En leve swedespeed.com, staat net als hier veel nuttige info.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
@ Ijsga. Bedankt voor de tip. nooit bij stilgestaan inderdaad. Fijn dat je het hebt kunnen oplossen zonder schade toe te brengen.
@ Fredhead. Ik druppellaad mijn C30 voor 4 tot 6 maand. (wanneer hij stil staat). Ik doe dit met een aangesloten accu ivm het alarm en de marterverschikker. Nog geen storingen gehad.
@ Fredhead. Ik druppellaad mijn C30 voor 4 tot 6 maand. (wanneer hij stil staat). Ik doe dit met een aangesloten accu ivm het alarm en de marterverschikker. Nog geen storingen gehad.
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Was zojuist bij Bangarage, die hebben even de boel gereset en de ramen weer gekalibreerd. Het was een bekend verhaal voor ze. € 19 armer en een doosje Volvo pepermuntjes rijker ;)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Mijn eerdere les is om een accu altijd na 5 jaar preventief te vervangen. Hij wordt nu eenmaal ouder en de capaciteit neemt flink af, zeker als het buiten kouder wordt.
Langer wachten is dus valse zuinigheid en bezorgt je mogelijk een hoop ellende. Gemiddeld kost een goede Varta accu 100 Euro maar het geeft je daarna een hoop rust.
Langer wachten is dus valse zuinigheid en bezorgt je mogelijk een hoop ellende. Gemiddeld kost een goede Varta accu 100 Euro maar het geeft je daarna een hoop rust.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Ik zal eens kijken of ik uit kan vogelen hoe oud deze accu is. Goede tip in ieder geval!
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Misschien een beetje off topic, maar kan je me uitleggen waarom je een aangekoppelde accu niet mag laden?fredhead schreef: Een aangekoppelde accu laden is een grote no-go
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
De eventuele pieken worden wel gedempt door de accu. Ferdi stelt het heel expliciet, maar waarom? De acculader of druppellader doet niets anders dan de generator/dynamo normaal doet, ik heb het niet over een snellader. Als ik winterdag de accu in conditie houd met een druppellader, blijft de accu gewoon gekoppeld, geen enkel probleem. Loskoppelen van de accu is onzin, of zie ik wat over het hoofd en heb ik geluk gehad?
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
Ik heb mijn V50 een keer 3 of 4 maanden niet gebruikt. Volvo assistance gebeld en een half uur later waren ze er. Ze hebben me gestart met zo'n boosterpack, nooit problemen mee gehad.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
Gisteren voor gebruik de C30 weer ontkoppeld van onderstaande lader. Na er 5 weken aangestaan te hebben. De accu was tevens aangesloten in de auto.
Deze begint met het opladen van de accu en zodra deze vol is gaat hij in de onderhoudsstand.
Geen problemen gehad.

Deze begint met het opladen van de accu en zodra deze vol is gaat hij in de onderhoudsstand.
Geen problemen gehad.

'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic