Leermoment, lege accu en vreemde symptomen
Geplaatst: 27.09.2014 - 22:11
Na een heerlijke vakantie van 3,5 week weer thuis. Vandaag ging ik de V50 ophalen (stond veilig in iemands garage), en toen begon de pret: ik had hem super nauwkeurig ingeparkeerd in de garage om zoveel mogelijk ruimte voor fietsen e.d. over te laten. Ik stond vrij dicht bij de muur en ben toen via de bijrijdersstoel de auto uitgeklommen, auto op slot en tijd voor vakantie.
En jahoor; een volledig lege accu. Maar nu komt het; met de sleutel kan je enkel de deur van de bestuurder openen. Na veel moeite heb ik mezelf door de smalle opening kunnen wringen (gelukkig ben ik niet zo fors!), zodat ik toegang had tot de auto. De andere deuren waren echter niet van binnenuit open te maken, gaat blijkbaar ook via de electronica. Wel even de klep van de motorkap opengetrokken en het plan was om er dan maar een nieuwe accu in te hangen. De werkplaats bij de dealer was dicht en ik wilde een Volvo accu dus toch maar voor een setje startkabels gegaan. Daarvoor moest de auto wel de garage uit en jahoor; stond op z‘n stuurslot. Nog een hindernis! Uiteindelijk is het millimeterwerk geweest om de V50 onbeschadigd de garage uit te krijgen, maar wel goed gelukt. Daarna met de startkabels aan een VW Touran, tijdje bijkomen, en weten te starten. Gelijk maar een tochtje van 100km gemaakt om de accu weer wat op te laden.
Nu echter het volgende; op een gegeven moment sprong het lampje ‘oliepeil laag’ aan, en na 8 seconden weer uit. Peilstok gecheckt; niveau lijkt prima. Vreemd. En het elektrische raam aan de bestuurderskant wil nog maar voor 1/3e open, en als je ‘m helemaal omhoog wilt door de schakelaar even ingedrukt te houden gaat ie omhoog, en komt ie doodleuk daarna direct weer een stuk naar beneden! Enige wat ik kan bedenken is een kalibratie issue? Het raam is even half open geweest toen er net weer wat stroom op de accu was, en daarna heeft ie weer even zonder gezeten.
Jullie enig idee wat dit kan zijn? (olie / raam). Lijkt erop dat ie dus een beetje van slag is. Verder doet alles het prima, en rijdt ie natuurlijk heerlijk :). Misschien nuttig om de accu even los te halen, daarna weer aan te sluiten en kijken of dit het verhelpt.
En waarom de accu leeg was; dat blijft het grootste raadsel; enige bijzonderheid is de VDO Dayton navigatie (die niet in z‘n dock zat en bovendien altijd wordt uitgeschakeld). Jullie enig idee?
Grootste les; zorg dat je altijd via de bestuurderskant nog je auto in kunt, want anders ben je het boontje!
En jahoor; een volledig lege accu. Maar nu komt het; met de sleutel kan je enkel de deur van de bestuurder openen. Na veel moeite heb ik mezelf door de smalle opening kunnen wringen (gelukkig ben ik niet zo fors!), zodat ik toegang had tot de auto. De andere deuren waren echter niet van binnenuit open te maken, gaat blijkbaar ook via de electronica. Wel even de klep van de motorkap opengetrokken en het plan was om er dan maar een nieuwe accu in te hangen. De werkplaats bij de dealer was dicht en ik wilde een Volvo accu dus toch maar voor een setje startkabels gegaan. Daarvoor moest de auto wel de garage uit en jahoor; stond op z‘n stuurslot. Nog een hindernis! Uiteindelijk is het millimeterwerk geweest om de V50 onbeschadigd de garage uit te krijgen, maar wel goed gelukt. Daarna met de startkabels aan een VW Touran, tijdje bijkomen, en weten te starten. Gelijk maar een tochtje van 100km gemaakt om de accu weer wat op te laden.
Nu echter het volgende; op een gegeven moment sprong het lampje ‘oliepeil laag’ aan, en na 8 seconden weer uit. Peilstok gecheckt; niveau lijkt prima. Vreemd. En het elektrische raam aan de bestuurderskant wil nog maar voor 1/3e open, en als je ‘m helemaal omhoog wilt door de schakelaar even ingedrukt te houden gaat ie omhoog, en komt ie doodleuk daarna direct weer een stuk naar beneden! Enige wat ik kan bedenken is een kalibratie issue? Het raam is even half open geweest toen er net weer wat stroom op de accu was, en daarna heeft ie weer even zonder gezeten.
Jullie enig idee wat dit kan zijn? (olie / raam). Lijkt erop dat ie dus een beetje van slag is. Verder doet alles het prima, en rijdt ie natuurlijk heerlijk :). Misschien nuttig om de accu even los te halen, daarna weer aan te sluiten en kijken of dit het verhelpt.
En waarom de accu leeg was; dat blijft het grootste raadsel; enige bijzonderheid is de VDO Dayton navigatie (die niet in z‘n dock zat en bovendien altijd wordt uitgeschakeld). Jullie enig idee?
Grootste les; zorg dat je altijd via de bestuurderskant nog je auto in kunt, want anders ben je het boontje!