dashboard intern

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Geacht forum,
Mijn problemen met de onbetrouwbare elektronica blijven maar duren. Ik heb in dit forum reeds legio het falen van de systemen (dashboard, ABS, fuseboxen, ...) gemeld. Een sluitend antwoord blijft echter uit. Blijkbaar bezit ik de enige maandagauto. Te pas en te onpas valt nu weer het dashboard uit met abs-meldingen ( zie mijn topic). Het uitbouwen en dim-herstellen is een hobby geworden. Vida zegt dat er geen communicatie is met dashboard. Optie van dealer dim vervangen (€ 1000) ... en opnieuw programmeren. Nu heb tijdens het uitbouwen mij de vraag gesteld wat dat zwarte ding (bekabeld!) daar doet boven hen combi-instrument. Voor de duidelijkheid, het bevindt zich in het dashboard boven de klokken winkel. Anderzijds : please help mij een oplossing te vinden!
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Neem contact op met Volvo tune. Onlangs een gebruikte klokkenwinkel geplaatst en de data overgeschreven van de oude. Ik had problemen met het blauwe grote licht lampje. De ene keer deed hij het wel en de andere keer weer niet. Misschien kan Volvotune je verder helpen.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

charly schreef: Geacht forum,
Mijn problemen met de onbetrouwbare elektronica blijven maar duren. Ik heb in dit forum reeds legio het falen van de systemen (dashboard, ABS, fuseboxen, ...) gemeld. Een sluitend antwoord blijft echter uit. Blijkbaar bezit ik de enige maandagauto. Te pas en te onpas valt nu weer het dashboard uit met abs-meldingen ( zie mijn topic). Het uitbouwen en dim-herstellen is een hobby geworden. Vida zegt dat er geen communicatie is met dashboard. Optie van dealer dim vervangen (€ 1000) ... en opnieuw programmeren. Nu heb tijdens het uitbouwen mij de vraag gesteld wat dat zwarte ding (bekabeld!) daar doet boven hen combi-instrument. Voor de duidelijkheid, het bevindt zich in het dashboard boven de klokken winkel. Anderzijds : please help mij een oplossing te vinden!
Wat voor Volvo?,bouwjaar enz,dat is altijd belangrijk om te weten..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Tja, zoals overal vermeld staat : DE volvo-problemcar "V70 D5 automaat van het beruchte bouwjaar 2002 voorzien van de rot-elektronica genaamd YAZAKI". Daar zijn alle internationale fora het roerend over eens. Toch een schande voor een merk als Volvo. Morgen gaat de DIM nog maar eens onder het mes. Of misschien een derde ABS-module van ATE, niet voor niets de onheilsgodin uit het antieke Griekenland (en het moderne Zweden?), van het onherstelbare partnummer eindigend op ....24. Gelukkig bestaat tom-tom met snelheidsindicatie . Spijtig dat er geen stokje in tank past om het brandstofniveau te peilen zoals bij mijn MG TD van het nog zalige computerloze jaar 1950. Een getergd mens wordt van minder cynisch...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

charly schreef: Tja, zoals overal vermeld staat : DE volvo-problemcar "V70 D5 automaat van het beruchte bouwjaar 2002 voorzien van de rot-elektronica genaamd YAZAKI". Daar zijn alle internationale fora het roerend over eens. Toch een schande voor een merk als Volvo. Morgen gaat de DIM nog maar eens onder het mes. Of misschien een derde ABS-module van ATE, niet voor niets de onheilsgodin uit het antieke Griekenland (en het moderne Zweden?), van het onherstelbare partnummer eindigend op ....24. Gelukkig bestaat tom-tom met snelheidsindicatie . Spijtig dat er geen stokje in tank past om het brandstofniveau te peilen zoals bij mijn MG TD van het nog zalige computerloze jaar 1950. Een getergd mens wordt van minder cynisch...
Als ik zo over m,n Volvo dacht,dan stak ik hem in de brand.
Ligt het misschien aan degeen die de storingen niet kan vinden misschien?
Dat kan natuurlijk ook.
Het een is altijd het gevolg van het ander.
Ik doe heel veel Volvo storingen oplossen,maar zoals het nu geschetst wordt,dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Er zit ergens een probleem,nu is het alleen de kunst uit te vinden waar.
Maar wel door mensen met ervaring in die materie,anders wordt het niks.
Succes met deze ellende...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Is het zwarte, bekabelde, blokje wat jij bedoeld niet de sat-nav ontvanger van een HU1205?
Ik heb in m'n S60 eens een HU1205 laten inbouwen (dealer), daar hoorde ook een sat-nav ontvanger bij en die werd boven de tellers (klokkenwinkel) tegen de onderkant van het dashboard geplakt/bevestigd. Dat was/is idd een zwart blokje formaat (luciferdoosje grootte) met een dikke soort antennekabel eraan.

edit; misschien heeft er ooit een HU1205 in gezeten (of nu nog) en is die inmiddels verwijderd en hebben ze de sat-nav antenne laten zitten, half-half gedemonteerd/aangesloten. Misschien zeg ik iets geks maar misschien zorgt dit voor een storing in het can-bus systeem??
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Och, een brandende toorts dient inderdaad niet alleen niet om door te geven. Toch niet om de kwaliteit van de elektronica te roemen. Ik heb reeds dikwijls de tinteling van de mij bekruipende lust gevoeld om met genoemde fakkel de champagnekleurige maagzuurveroorzakende break in de fik te steken als gevolg van de steeds onderhuids aanwezige vrees van de nachtmerrie stil te vallen midden in de Scheldetunnel op het spitsuur of midden op een drukke onbewaakte overweg. Tot daar mijn lyrische ontboezeming. En nog hoop ik dat iemand, zij het een of andere sjamaan, een gebedsgenezing kan tot stand brengen. Misschien kan ik spelden steken in het wassen afgietsel van de onverlaat van de toenmalige hoofdingenieur verantwoordelijk voor de elektronische miskleun bij Volvo.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4300
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

charly schreef: Och, een brandende toorts dient inderdaad niet alleen niet om door te geven. Toch niet om de kwaliteit van de elektronica te roemen. Ik heb reeds dikwijls de tinteling van de mij bekruipende lust gevoeld om met genoemde fakkel de champagnekleurige maagzuurveroorzakende break in de fik te steken als gevolg van de steeds onderhuids aanwezige vrees van de nachtmerrie stil te vallen midden in de Scheldetunnel op het spitsuur of midden op een drukke onbewaakte overweg. Tot daar mijn lyrische ontboezeming. En nog hoop ik dat iemand, zij het een of andere sjamaan, een gebedsgenezing kan tot stand brengen. Misschien kan ik spelden steken in het wassen afgietsel van de onverlaat van de toenmalige hoofdingenieur verantwoordelijk voor de elektronische miskleun bij Volvo.
Prachtig ! Succes met de gebedsgenezing en de voodoo. Ik denk alleen dat je beter MarioC70 inschakelt...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Fulaks schreef:
charly schreef: Och, een brandende toorts dient inderdaad niet alleen niet om door te geven. Toch niet om de kwaliteit van de elektronica te roemen. Ik heb reeds dikwijls de tinteling van de mij bekruipende lust gevoeld om met genoemde fakkel de champagnekleurige maagzuurveroorzakende break in de fik te steken als gevolg van de steeds onderhuids aanwezige vrees van de nachtmerrie stil te vallen midden in de Scheldetunnel op het spitsuur of midden op een drukke onbewaakte overweg. Tot daar mijn lyrische ontboezeming. En nog hoop ik dat iemand, zij het een of andere sjamaan, een gebedsgenezing kan tot stand brengen. Misschien kan ik spelden steken in het wassen afgietsel van de onverlaat van de toenmalige hoofdingenieur verantwoordelijk voor de elektronische miskleun bij Volvo.
Prachtig ! Succes met de gebedsgenezing en de voodoo. Ik denk alleen dat je beter MarioC70 inschakelt...
Ik heb niks met Voodoo,, :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee, gelukkig niet. Anders had je het hele forum behekst 8)

Maar je bent wel monteur. En weet wel iets van Volvo's af. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Goed, met succes (onder voorbehoud) ten derde male de DIM hersteld. Onder de microscoop bleken er enkele soudures haarscheurtjes te vertonen. 2 uur intensief werk leverde een in eerste lezing foutloos dashboard op. Dus de ABS-fouten zijn niet toe te schrijven aan de ABS-module. Maar ... wat blijkt? Na de herstelling deed het portier aan de chauffeurszijde het niet meer. Pas ontdekt na 150 km. Geen raambediening, geen spiegelbedienig en geen sluiting meer van de deur met de AB. De deur is precies stroomloos. Voor de herstelling werkte alles. Kan iemand met of zonder voodoo een antwoord genereren?
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ja
antwoord: niet langer zelf klooien, maar ga naar mario of volvotune
keep calm!, your randomizer is running
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Misschien zijn er in Nederland meer specialisten. Ik klooi ik geen geval zelf aan de elektronica, een specialist doet dit. Doch pannes zoals die in mijn maandagauto zitten heeft hij nog niet meegemaakt. Enfin, de herstelling werd onder waarborg uitgevoerd. En nu dit weer. Daarom opnieuw mijn vraag: kan iemand de vinger op de wonde leggen. Mijn hersteller neemt hierover contact met Zweden.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Indien je een DIM problem hebt wil ik er no-cure-no-pay best een paar meter soldeer aan wijden!
(eigenlijk is het GEEN soldeer maar reflow en wat vervangingen, maar het klonk zo leuk ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hoelang rij je deze Volvo eigenlijk al ?

Ik snap wel dat terugkomende storingen irritatie kunnen veroorzaken, maar om nu Volvo de huid vol te schelden omdat een 12 jaar oude auto problemen krijgt vind ik toch een beetje kort door de bocht.

Het kan best dat deze auto 10 jaar probleemloos geweest is en nu pas problemen krijgt, daarom vraag ik me af hoelang je deze auto al hebt.

En "specialist" kan iedereen zich noemen, dus ik zou aanraden eens ergens anders (bvb Volvotech) te rade te gaan.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

charly schreef: Goed, met succes (onder voorbehoud) ten derde male de DIM hersteld. Onder de microscoop bleken er enkele soudures haarscheurtjes te vertonen. 2 uur intensief werk leverde een in eerste lezing foutloos dashboard op. Dus de ABS-fouten zijn niet toe te schrijven aan de ABS-module. Maar ... wat blijkt? Na de herstelling deed het portier aan de chauffeurszijde het niet meer. Pas ontdekt na 150 km. Geen raambediening, geen spiegelbedienig en geen sluiting meer van de deur met de AB. De deur is precies stroomloos. Voor de herstelling werkte alles. Kan iemand met of zonder voodoo een antwoord genereren?
Zekeringen heel?
Daar moet je mee beginnen.
De aansturings module van dit gebeuren zit in het rechtervoorportier..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Of de stekker zit half in je DDM zoals ik had, de ene keer deed hij het perfect, de andere keer kreeg ik problemen met het slot en de rest...
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Beste medelevenden,

1. Voodoo helpt wel degelijk! Tot voor een half uur was de elektronica van de chauffeursdeur zombiedood. Plots het idee om het deurslot eens manueel te openen en te sluiten. En zie : de ganse knoppenboetiek is weer springlevend. Spiegel verstelling, ruitbediening, slot ... Is voor deze in de boekjes niet-beschreven reset een verklaring mogelijk?
2. Voor zij die menen dat ik overdrijf: ik heb deze V70 nu ongeveer 6 jaar en deed er bijna 150000 km mee. Lees er gerust al mijn tribulaties op na. Trouwens, de meeste dealers geven mij gelijk. De serie van 1999 tot 2004 zijn behept en behekst met een oeverloze serie aan (vooral elektronische) merkonwaardige ziektes. Ik daag iedereen bevoordeeld uit om met een gerust hart te rijden met een auto die om de haverklap stilvalt. Geen enkele dealer wist raad. Het Engelse forum en een Nederlandse gebruiker wel. De dealers zouden er een bijna nieuwe v70 van gemaakt hebben, doch steeds een die stilvalt! Zelfs hersteld krijg ik nog steeds schrik op een autoweg, tunnel of overweg. Ik val niet de wagen as zich aan, doch de verantwoordelijken (ontwerpers, ingenieurs) die zich waarschijnlijk om economische redenen onbehoorlijke brol hebben laten aansmeren. Bij Lada tot daar aan toe. Tot 3 maal toe een DIM laten herstellen (gelukkig onder waarborg), iets wat de professioneel nog nooit heeft meegemaakt. En ... hij herstelt deze YAZAKI-krengen dagelijks. Slotsom : er werd minderwaardige kwaliteit gemonteerd. Ik ben misschien wat overtrokken geëngageerd, doch met mijn 850 en 740 samen heb ik niet een fractie meegemaakt dan met deze maandag-versie. Zelfs niet met mijn Triumph Dolomiet Sprint, Lancia Beta, Princess, Citroen CX, Datsun Bluebird, Rover SD. En toch hebben veel van die wagens een onbehoorlijke reputatie. Hoe dan ook deze V70 is (als alles naar behoren functioneert) een thing of beauty en dus forever.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

aaaahh eindelijk iemand die kan schrijven
kerel ga zo door ik smul van je woordenkeus

blij voor je dat je voiture weer doet wat hij doen moet
en nu hopen dat het zo blijft, anders weet de wagen straks zelf de weg naar de reparateur te vinden.....
keep calm!, your randomizer is running
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Evert65,

Bedankt voor uw empathie. Daar vrolijkt een mens (zelfs een Belg c.q. Vlaming in volle regeringscrisis) van op. Spijtig dat er nu en dan spellingsfouten optreden. Ik vind zulks namelijk hatelijk. Iemands geschreven taal hoort namelijk even verzorgd te zijn als zijn wagen, zeg maar Volvo. Zoiets als Nederlands is de hoop in bange Volvo-dagen: schrijf je frustraties van je af. Blijkbaar worden er fouten gemaakt door de irritante spellingscontrole van mijn (Aldi)tablet. En door mijn gekoppeld digibeetisme.
Ik blijf bij deze het forum gebruiken in goede en kwade dagen. Alhoewel ik hoop die laatst genoemde nu wel gehad te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”