Pagina 1 van 2

dashboard intern

Geplaatst: 29.09.2014 - 14:02
door charly
Geacht forum,
Mijn problemen met de onbetrouwbare elektronica blijven maar duren. Ik heb in dit forum reeds legio het falen van de systemen (dashboard, ABS, fuseboxen, ...) gemeld. Een sluitend antwoord blijft echter uit. Blijkbaar bezit ik de enige maandagauto. Te pas en te onpas valt nu weer het dashboard uit met abs-meldingen ( zie mijn topic). Het uitbouwen en dim-herstellen is een hobby geworden. Vida zegt dat er geen communicatie is met dashboard. Optie van dealer dim vervangen (€ 1000) ... en opnieuw programmeren. Nu heb tijdens het uitbouwen mij de vraag gesteld wat dat zwarte ding (bekabeld!) daar doet boven hen combi-instrument. Voor de duidelijkheid, het bevindt zich in het dashboard boven de klokken winkel. Anderzijds : please help mij een oplossing te vinden!

Re: dashboard intern

Geplaatst: 30.09.2014 - 15:57
door GerardV70
Neem contact op met Volvo tune. Onlangs een gebruikte klokkenwinkel geplaatst en de data overgeschreven van de oude. Ik had problemen met het blauwe grote licht lampje. De ene keer deed hij het wel en de andere keer weer niet. Misschien kan Volvotune je verder helpen.

Re: dashboard intern

Geplaatst: 30.09.2014 - 17:38
door MarioC70
charly schreef: Geacht forum,
Mijn problemen met de onbetrouwbare elektronica blijven maar duren. Ik heb in dit forum reeds legio het falen van de systemen (dashboard, ABS, fuseboxen, ...) gemeld. Een sluitend antwoord blijft echter uit. Blijkbaar bezit ik de enige maandagauto. Te pas en te onpas valt nu weer het dashboard uit met abs-meldingen ( zie mijn topic). Het uitbouwen en dim-herstellen is een hobby geworden. Vida zegt dat er geen communicatie is met dashboard. Optie van dealer dim vervangen (€ 1000) ... en opnieuw programmeren. Nu heb tijdens het uitbouwen mij de vraag gesteld wat dat zwarte ding (bekabeld!) daar doet boven hen combi-instrument. Voor de duidelijkheid, het bevindt zich in het dashboard boven de klokken winkel. Anderzijds : please help mij een oplossing te vinden!
Wat voor Volvo?,bouwjaar enz,dat is altijd belangrijk om te weten..

Re: dashboard intern

Geplaatst: 30.09.2014 - 18:18
door charly
Tja, zoals overal vermeld staat : DE volvo-problemcar "V70 D5 automaat van het beruchte bouwjaar 2002 voorzien van de rot-elektronica genaamd YAZAKI". Daar zijn alle internationale fora het roerend over eens. Toch een schande voor een merk als Volvo. Morgen gaat de DIM nog maar eens onder het mes. Of misschien een derde ABS-module van ATE, niet voor niets de onheilsgodin uit het antieke Griekenland (en het moderne Zweden?), van het onherstelbare partnummer eindigend op ....24. Gelukkig bestaat tom-tom met snelheidsindicatie . Spijtig dat er geen stokje in tank past om het brandstofniveau te peilen zoals bij mijn MG TD van het nog zalige computerloze jaar 1950. Een getergd mens wordt van minder cynisch...

Re: dashboard intern

Geplaatst: 30.09.2014 - 20:34
door MarioC70
charly schreef: Tja, zoals overal vermeld staat : DE volvo-problemcar "V70 D5 automaat van het beruchte bouwjaar 2002 voorzien van de rot-elektronica genaamd YAZAKI". Daar zijn alle internationale fora het roerend over eens. Toch een schande voor een merk als Volvo. Morgen gaat de DIM nog maar eens onder het mes. Of misschien een derde ABS-module van ATE, niet voor niets de onheilsgodin uit het antieke Griekenland (en het moderne Zweden?), van het onherstelbare partnummer eindigend op ....24. Gelukkig bestaat tom-tom met snelheidsindicatie . Spijtig dat er geen stokje in tank past om het brandstofniveau te peilen zoals bij mijn MG TD van het nog zalige computerloze jaar 1950. Een getergd mens wordt van minder cynisch...
Als ik zo over m,n Volvo dacht,dan stak ik hem in de brand.
Ligt het misschien aan degeen die de storingen niet kan vinden misschien?
Dat kan natuurlijk ook.
Het een is altijd het gevolg van het ander.
Ik doe heel veel Volvo storingen oplossen,maar zoals het nu geschetst wordt,dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Er zit ergens een probleem,nu is het alleen de kunst uit te vinden waar.
Maar wel door mensen met ervaring in die materie,anders wordt het niks.
Succes met deze ellende...

Re: dashboard intern

Geplaatst: 30.09.2014 - 21:13
door dieselpower
Is het zwarte, bekabelde, blokje wat jij bedoeld niet de sat-nav ontvanger van een HU1205?
Ik heb in m'n S60 eens een HU1205 laten inbouwen (dealer), daar hoorde ook een sat-nav ontvanger bij en die werd boven de tellers (klokkenwinkel) tegen de onderkant van het dashboard geplakt/bevestigd. Dat was/is idd een zwart blokje formaat (luciferdoosje grootte) met een dikke soort antennekabel eraan.

edit; misschien heeft er ooit een HU1205 in gezeten (of nu nog) en is die inmiddels verwijderd en hebben ze de sat-nav antenne laten zitten, half-half gedemonteerd/aangesloten. Misschien zeg ik iets geks maar misschien zorgt dit voor een storing in het can-bus systeem??

Re: dashboard intern

Geplaatst: 01.10.2014 - 01:26
door charly
Och, een brandende toorts dient inderdaad niet alleen niet om door te geven. Toch niet om de kwaliteit van de elektronica te roemen. Ik heb reeds dikwijls de tinteling van de mij bekruipende lust gevoeld om met genoemde fakkel de champagnekleurige maagzuurveroorzakende break in de fik te steken als gevolg van de steeds onderhuids aanwezige vrees van de nachtmerrie stil te vallen midden in de Scheldetunnel op het spitsuur of midden op een drukke onbewaakte overweg. Tot daar mijn lyrische ontboezeming. En nog hoop ik dat iemand, zij het een of andere sjamaan, een gebedsgenezing kan tot stand brengen. Misschien kan ik spelden steken in het wassen afgietsel van de onverlaat van de toenmalige hoofdingenieur verantwoordelijk voor de elektronische miskleun bij Volvo.

Re: dashboard intern

Geplaatst: 01.10.2014 - 10:02
door Fulaks
charly schreef: Och, een brandende toorts dient inderdaad niet alleen niet om door te geven. Toch niet om de kwaliteit van de elektronica te roemen. Ik heb reeds dikwijls de tinteling van de mij bekruipende lust gevoeld om met genoemde fakkel de champagnekleurige maagzuurveroorzakende break in de fik te steken als gevolg van de steeds onderhuids aanwezige vrees van de nachtmerrie stil te vallen midden in de Scheldetunnel op het spitsuur of midden op een drukke onbewaakte overweg. Tot daar mijn lyrische ontboezeming. En nog hoop ik dat iemand, zij het een of andere sjamaan, een gebedsgenezing kan tot stand brengen. Misschien kan ik spelden steken in het wassen afgietsel van de onverlaat van de toenmalige hoofdingenieur verantwoordelijk voor de elektronische miskleun bij Volvo.
Prachtig ! Succes met de gebedsgenezing en de voodoo. Ik denk alleen dat je beter MarioC70 inschakelt...

Re: dashboard intern

Geplaatst: 01.10.2014 - 14:26
door MarioC70
Fulaks schreef:
charly schreef: Och, een brandende toorts dient inderdaad niet alleen niet om door te geven. Toch niet om de kwaliteit van de elektronica te roemen. Ik heb reeds dikwijls de tinteling van de mij bekruipende lust gevoeld om met genoemde fakkel de champagnekleurige maagzuurveroorzakende break in de fik te steken als gevolg van de steeds onderhuids aanwezige vrees van de nachtmerrie stil te vallen midden in de Scheldetunnel op het spitsuur of midden op een drukke onbewaakte overweg. Tot daar mijn lyrische ontboezeming. En nog hoop ik dat iemand, zij het een of andere sjamaan, een gebedsgenezing kan tot stand brengen. Misschien kan ik spelden steken in het wassen afgietsel van de onverlaat van de toenmalige hoofdingenieur verantwoordelijk voor de elektronische miskleun bij Volvo.
Prachtig ! Succes met de gebedsgenezing en de voodoo. Ik denk alleen dat je beter MarioC70 inschakelt...
Ik heb niks met Voodoo,, :)

Re: dashboard intern

Geplaatst: 01.10.2014 - 15:24
door V480-S60
Nee, gelukkig niet. Anders had je het hele forum behekst 8)

Maar je bent wel monteur. En weet wel iets van Volvo's af. 8)

Re: dashboard intern

Geplaatst: 01.10.2014 - 19:05
door charly
Goed, met succes (onder voorbehoud) ten derde male de DIM hersteld. Onder de microscoop bleken er enkele soudures haarscheurtjes te vertonen. 2 uur intensief werk leverde een in eerste lezing foutloos dashboard op. Dus de ABS-fouten zijn niet toe te schrijven aan de ABS-module. Maar ... wat blijkt? Na de herstelling deed het portier aan de chauffeurszijde het niet meer. Pas ontdekt na 150 km. Geen raambediening, geen spiegelbedienig en geen sluiting meer van de deur met de AB. De deur is precies stroomloos. Voor de herstelling werkte alles. Kan iemand met of zonder voodoo een antwoord genereren?

Re: dashboard intern

Geplaatst: 01.10.2014 - 19:11
door evert65
ja
antwoord: niet langer zelf klooien, maar ga naar mario of volvotune

Re: dashboard intern

Geplaatst: 01.10.2014 - 19:36
door charly
Misschien zijn er in Nederland meer specialisten. Ik klooi ik geen geval zelf aan de elektronica, een specialist doet dit. Doch pannes zoals die in mijn maandagauto zitten heeft hij nog niet meegemaakt. Enfin, de herstelling werd onder waarborg uitgevoerd. En nu dit weer. Daarom opnieuw mijn vraag: kan iemand de vinger op de wonde leggen. Mijn hersteller neemt hierover contact met Zweden.

Re: dashboard intern

Geplaatst: 02.10.2014 - 10:02
door VolvoTech
Indien je een DIM problem hebt wil ik er no-cure-no-pay best een paar meter soldeer aan wijden!
(eigenlijk is het GEEN soldeer maar reflow en wat vervangingen, maar het klonk zo leuk ;-)

Re: dashboard intern

Geplaatst: 02.10.2014 - 13:55
door BlackcurrantV70
Hoelang rij je deze Volvo eigenlijk al ?

Ik snap wel dat terugkomende storingen irritatie kunnen veroorzaken, maar om nu Volvo de huid vol te schelden omdat een 12 jaar oude auto problemen krijgt vind ik toch een beetje kort door de bocht.

Het kan best dat deze auto 10 jaar probleemloos geweest is en nu pas problemen krijgt, daarom vraag ik me af hoelang je deze auto al hebt.

En "specialist" kan iedereen zich noemen, dus ik zou aanraden eens ergens anders (bvb Volvotech) te rade te gaan.

Re: dashboard intern

Geplaatst: 02.10.2014 - 13:59
door MarioC70
charly schreef: Goed, met succes (onder voorbehoud) ten derde male de DIM hersteld. Onder de microscoop bleken er enkele soudures haarscheurtjes te vertonen. 2 uur intensief werk leverde een in eerste lezing foutloos dashboard op. Dus de ABS-fouten zijn niet toe te schrijven aan de ABS-module. Maar ... wat blijkt? Na de herstelling deed het portier aan de chauffeurszijde het niet meer. Pas ontdekt na 150 km. Geen raambediening, geen spiegelbedienig en geen sluiting meer van de deur met de AB. De deur is precies stroomloos. Voor de herstelling werkte alles. Kan iemand met of zonder voodoo een antwoord genereren?
Zekeringen heel?
Daar moet je mee beginnen.
De aansturings module van dit gebeuren zit in het rechtervoorportier..

Re: dashboard intern

Geplaatst: 02.10.2014 - 14:04
door kevinwalter
Of de stekker zit half in je DDM zoals ik had, de ene keer deed hij het perfect, de andere keer kreeg ik problemen met het slot en de rest...

Re: dashboard intern

Geplaatst: 02.10.2014 - 20:04
door charly
Beste medelevenden,

1. Voodoo helpt wel degelijk! Tot voor een half uur was de elektronica van de chauffeursdeur zombiedood. Plots het idee om het deurslot eens manueel te openen en te sluiten. En zie : de ganse knoppenboetiek is weer springlevend. Spiegel verstelling, ruitbediening, slot ... Is voor deze in de boekjes niet-beschreven reset een verklaring mogelijk?
2. Voor zij die menen dat ik overdrijf: ik heb deze V70 nu ongeveer 6 jaar en deed er bijna 150000 km mee. Lees er gerust al mijn tribulaties op na. Trouwens, de meeste dealers geven mij gelijk. De serie van 1999 tot 2004 zijn behept en behekst met een oeverloze serie aan (vooral elektronische) merkonwaardige ziektes. Ik daag iedereen bevoordeeld uit om met een gerust hart te rijden met een auto die om de haverklap stilvalt. Geen enkele dealer wist raad. Het Engelse forum en een Nederlandse gebruiker wel. De dealers zouden er een bijna nieuwe v70 van gemaakt hebben, doch steeds een die stilvalt! Zelfs hersteld krijg ik nog steeds schrik op een autoweg, tunnel of overweg. Ik val niet de wagen as zich aan, doch de verantwoordelijken (ontwerpers, ingenieurs) die zich waarschijnlijk om economische redenen onbehoorlijke brol hebben laten aansmeren. Bij Lada tot daar aan toe. Tot 3 maal toe een DIM laten herstellen (gelukkig onder waarborg), iets wat de professioneel nog nooit heeft meegemaakt. En ... hij herstelt deze YAZAKI-krengen dagelijks. Slotsom : er werd minderwaardige kwaliteit gemonteerd. Ik ben misschien wat overtrokken geëngageerd, doch met mijn 850 en 740 samen heb ik niet een fractie meegemaakt dan met deze maandag-versie. Zelfs niet met mijn Triumph Dolomiet Sprint, Lancia Beta, Princess, Citroen CX, Datsun Bluebird, Rover SD. En toch hebben veel van die wagens een onbehoorlijke reputatie. Hoe dan ook deze V70 is (als alles naar behoren functioneert) een thing of beauty en dus forever.

Re: dashboard intern

Geplaatst: 02.10.2014 - 20:42
door evert65
aaaahh eindelijk iemand die kan schrijven
kerel ga zo door ik smul van je woordenkeus

blij voor je dat je voiture weer doet wat hij doen moet
en nu hopen dat het zo blijft, anders weet de wagen straks zelf de weg naar de reparateur te vinden.....

Re: dashboard intern

Geplaatst: 02.10.2014 - 21:43
door charly
Evert65,

Bedankt voor uw empathie. Daar vrolijkt een mens (zelfs een Belg c.q. Vlaming in volle regeringscrisis) van op. Spijtig dat er nu en dan spellingsfouten optreden. Ik vind zulks namelijk hatelijk. Iemands geschreven taal hoort namelijk even verzorgd te zijn als zijn wagen, zeg maar Volvo. Zoiets als Nederlands is de hoop in bange Volvo-dagen: schrijf je frustraties van je af. Blijkbaar worden er fouten gemaakt door de irritante spellingscontrole van mijn (Aldi)tablet. En door mijn gekoppeld digibeetisme.
Ik blijf bij deze het forum gebruiken in goede en kwade dagen. Alhoewel ik hoop die laatst genoemde nu wel gehad te hebben.