Vraagje. Lokale garagebedrijven doen je graag geloven dat je airco 10% van de vloeistof verliest per jaar - en dat je hem dus zeker eens in de twee jaar moet laten controleren en liefst bijvullen.
Ik zeg niet dat ik ze niet geloof, maar ik heb werkelijk geen idee: moet ik de airco met enige regelmaat een servicebeurt geven, of is dat nergens voor nodig?
Onderhoud van de airconditioning
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29477
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het is gebruikelijk om onderhoud te laten doen aan het aircosysteem in de auto, er is een bepaald verlies van vloeistof in het systeem. Een advies is om per 3 jaar de airco te laten bijvullen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Oudere auto's hebben vaak wat meer verlies van koelmiddel dan nieuwere. En dat komt niet alleen door veroudering van het systeem. Er zijn recent richtlijnen voor het verlies van koelmiddel opgesteld (die waren er voorheen niet). Dat houdt dus in dat bij nieuwere autos het verlies dus veel lager is dan vroeger. Dat wordt bijvoorbeeld bereikt door geen rubber slangen meer te gebruiken, of slangen die veel minder lekverlies hebben.
Ik heb vorig jaar mijn airco opnieuw laten vullen. Er kwam exact de hoeveelheid uit die er vanuit de fabriek ook in is gegaan. Dit was de eerste keer dat de airco gecheckt was, en na 5 jaar dus nog 100% vulling.
Ik heb vorig jaar mijn airco opnieuw laten vullen. Er kwam exact de hoeveelheid uit die er vanuit de fabriek ook in is gegaan. Dit was de eerste keer dat de airco gecheckt was, en na 5 jaar dus nog 100% vulling.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21386
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik zou ook gewoon naar de dealer gaan. Die hebben namelijk gestudeerd om een Volvo te onderhouden ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Wat belangrijkste is, laat die airco draaien. Dat is moordenaar nr 1 van het aircosysteem als je hem alleen in de zomer paar keer met de warmte dat ding aan hebt staan.
Hoeft niet altijd aan te staan, zeker op kleine stukjes niet aan te raden. Maar bij lange stukken is het zeker aan te raden. Zet hem uit de laatste 5 km. Dan kan t systeem droog draaien. In de winter beperk je zo de schade aan eventueel bevriezingen. Maar ook in de winter zet hem eens aan. Verbruik stijgt minimaal met die moderne pompen die met de multiriem meedraaien.
Verder vervang bij vieze luchtjes eens het interieurfilter en in de motorruimte de filterdroger.
En airco's lekken zelden op leidingen. De pomp begeeft het in de meeste gevallen, of het mechanisme die de pomp in of uitzet. Bij defecte pomp kan deze gaan lekken, vastlopen of mechanisme loopt vast. Niet prettig, binnen no time is je multiriem versleten en dit heb je pas door als je serieus onder de motorkap kijkt. Verder lekken ze heel vaak bij de condenser
Hoeft niet altijd aan te staan, zeker op kleine stukjes niet aan te raden. Maar bij lange stukken is het zeker aan te raden. Zet hem uit de laatste 5 km. Dan kan t systeem droog draaien. In de winter beperk je zo de schade aan eventueel bevriezingen. Maar ook in de winter zet hem eens aan. Verbruik stijgt minimaal met die moderne pompen die met de multiriem meedraaien.
Verder vervang bij vieze luchtjes eens het interieurfilter en in de motorruimte de filterdroger.
En airco's lekken zelden op leidingen. De pomp begeeft het in de meeste gevallen, of het mechanisme die de pomp in of uitzet. Bij defecte pomp kan deze gaan lekken, vastlopen of mechanisme loopt vast. Niet prettig, binnen no time is je multiriem versleten en dit heb je pas door als je serieus onder de motorkap kijkt. Verder lekken ze heel vaak bij de condenser
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Nou dat is een goeie,,joeri1974 schreef: Dank jullie wel! Zal binnenkort Euromaster eens met een bezoekje verblijden.
