Deze week merkte ik op snelweg dat meter motortemperatuur eenderde zakte, terwijl hij al poosje goed warm gereden was. Later herstelde t weer, maar kwam na 10 minuten ook weer terug. Op en af dus.
Het is een S40
1.9D van 2002
Is de thermostaat stuk (aan t gaan)?
Of is dit bekend probleem met sensor oid?
Alvast dank!
Thermostaat stuk?
-
- 2nd Gear member
Laatst gewijzigd door Martijn1234 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
Dat zijn beide mogelijke oorzaken voor de storing. De sensor kan je testen de thermostaat moet je vervangen bij verdenking op defecten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- volvo-s40
- 4th Gear member
2 tientjes, thermostaat bij de dealer, vervangen is zelf te doen (2x tork) Daarna systeem ontluchten en eventueel wat bijvullen. Alles is met een kwartiertje te doen.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
-
- 6th Gear member
Zo werkt het dus niet bij een diesel,vaak is het thermosstaathuis gescheurd ook,het is een plastic huis wat links tegen de kop aan zit geschroefd.volvo-s40 schreef: 2 tientjes, thermostaat bij de dealer, vervangen is zelf te doen (2x tork) Daarna systeem ontluchten en eventueel wat bijvullen. Alles is met een kwartiertje te doen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
Dank allen.
Mario, wat maakt t extra lastig t.o.v. bezine model?
Is t huis lastig te vervangen?
En waar zit sensor?
En waar zit sensor?
-
- 6th Gear member
Temp sensor zit in hetzelfde huis als de thermosstaat..Martijn1234 schreef: Dank allen.
En waar zit sensor?
-
- 2nd Gear member
Het was de thermostaat. Eenvoudige klus, zit rechts op de kop van t blok.
Dank allen voor reacties!
-
- 6th Gear member
Goed gekeken of het huis niet gescheurd is?Martijn1234 schreef: Het was de thermostaat. Eenvoudige klus, zit rechts op de kop van t blok.
-
- 2nd Gear member
He Mario, weet niet goed wat je met huis bedoelt.
Hebben we t over zelfde blok? Diesel 1.9 comm rail, 2002 (slang rechtsboven op blok, 2 bouten)
en wat zijn gevolgen van zo'n scheur(tje) dan?
Hebben we t over zelfde blok? Diesel 1.9 comm rail, 2002 (slang rechtsboven op blok, 2 bouten)
en wat zijn gevolgen van zo'n scheur(tje) dan?
Laatst gewijzigd door Martijn1234 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Zoals Mario al verteld, aan de linkse kant van de kop! (Bestuurderskant) zit een zwart plastic huis. Hierin zit de thermostaat, huis wil nog wel eens Scheuren.
Wanneer nog goed thermostaat vervangen. En hierna goed ontluchten!
Wanneer nog goed thermostaat vervangen. En hierna goed ontluchten!
-
- Starter
Hallo,
Ik heb ongeveer het zelfde probleem met mijn V40 uit 1997.
In de meeste gevallen stijgt de temperatuur meter naar max. 1 derde van het volledige meter. HEEL af en toe word de motor wel goed warm en staat de meter netjes op de helft. Dit is ook direct te merken door de veel warmere lucht die mijn verwarming levert.
Heb af en toe lange ritjes waarbij de auto dus tijd genoeg heeft om goed warm te draaien maar hij blijft gewoon op 1 derde en de verwarming is dus ook niet echt warm.. heel af en toe gaat hij dus wel naar de helft.
Zelfde vraag dus eigenlijk, is de thermostaat hierbij een logische probleem veroorzaker?
Ik heb ongeveer het zelfde probleem met mijn V40 uit 1997.
In de meeste gevallen stijgt de temperatuur meter naar max. 1 derde van het volledige meter. HEEL af en toe word de motor wel goed warm en staat de meter netjes op de helft. Dit is ook direct te merken door de veel warmere lucht die mijn verwarming levert.
Heb af en toe lange ritjes waarbij de auto dus tijd genoeg heeft om goed warm te draaien maar hij blijft gewoon op 1 derde en de verwarming is dus ook niet echt warm.. heel af en toe gaat hij dus wel naar de helft.
Zelfde vraag dus eigenlijk, is de thermostaat hierbij een logische probleem veroorzaker?