Thermostaat stuk?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Martijn1234
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 20.11.2012 - 17:54

Deze week merkte ik op snelweg dat meter motortemperatuur eenderde zakte, terwijl hij al poosje goed warm gereden was. Later herstelde t weer, maar kwam na 10 minuten ook weer terug. Op en af dus.
Het is een S40
1.9D van 2002

Is de thermostaat stuk (aan t gaan)?
Of is dit bekend probleem met sensor oid?

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door Martijn1234 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28431
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zijn beide mogelijke oorzaken voor de storing. De sensor kan je testen de thermostaat moet je vervangen bij verdenking op defecten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

2 tientjes, thermostaat bij de dealer, vervangen is zelf te doen (2x tork) Daarna systeem ontluchten en eventueel wat bijvullen. Alles is met een kwartiertje te doen.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

volvo-s40 schreef: 2 tientjes, thermostaat bij de dealer, vervangen is zelf te doen (2x tork) Daarna systeem ontluchten en eventueel wat bijvullen. Alles is met een kwartiertje te doen.
Zo werkt het dus niet bij een diesel,vaak is het thermosstaathuis gescheurd ook,het is een plastic huis wat links tegen de kop aan zit geschroefd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

och.. dom van mij, had niet gelezen dat het een diesel was... stom stom, excuus.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Martijn1234
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 20.11.2012 - 17:54

Dank allen.
Mario, wat maakt t extra lastig t.o.v. bezine model?
Is t huis lastig te vervangen?
En waar zit sensor?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Martijn1234 schreef: Dank allen.
Mario, wat maakt t extra lastig t.o.v. bezine model?
Is t huis lastig te vervangen?
En waar zit sensor?
Temp sensor zit in hetzelfde huis als de thermosstaat..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Martijn1234
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 20.11.2012 - 17:54

Het was de thermostaat. Eenvoudige klus, zit rechts op de kop van t blok.
Dank allen voor reacties!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Martijn1234 schreef: Het was de thermostaat. Eenvoudige klus, zit rechts op de kop van t blok.
Dank allen voor reacties!
Goed gekeken of het huis niet gescheurd is?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Martijn1234
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 20.11.2012 - 17:54

He Mario, weet niet goed wat je met huis bedoelt.
Hebben we t over zelfde blok? Diesel 1.9 comm rail, 2002 (slang rechtsboven op blok, 2 bouten)
en wat zijn gevolgen van zo'n scheur(tje) dan?
Laatst gewijzigd door Martijn1234 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Zoals Mario al verteld, aan de linkse kant van de kop! (Bestuurderskant) zit een zwart plastic huis. Hierin zit de thermostaat, huis wil nog wel eens Scheuren.
Wanneer nog goed thermostaat vervangen. En hierna goed ontluchten!
Keshje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.01.2015 - 23:36

Hallo,

Ik heb ongeveer het zelfde probleem met mijn V40 uit 1997.

In de meeste gevallen stijgt de temperatuur meter naar max. 1 derde van het volledige meter. HEEL af en toe word de motor wel goed warm en staat de meter netjes op de helft. Dit is ook direct te merken door de veel warmere lucht die mijn verwarming levert.

Heb af en toe lange ritjes waarbij de auto dus tijd genoeg heeft om goed warm te draaien maar hij blijft gewoon op 1 derde en de verwarming is dus ook niet echt warm.. heel af en toe gaat hij dus wel naar de helft.

Zelfde vraag dus eigenlijk, is de thermostaat hierbij een logische probleem veroorzaker?
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Ja..
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”