Volvo onthult High Performance Drive-E Concept met 330 kW vermogen
Volvo presenteert een unieke combinatie van prestatievermogen en efficiency met de nieuwe High Performance Drive-E Concept. Dankzij de Triple Boost-techniek levert de 2,0-liter viercilinder benzinemotor een indrukwekkend vermogen van 330 kW (450 pk).
Als vervolg op de succesvolle introductie van Volvo’s Drive-E techniek in 2013 demonstreert Volvo wederom zijn leiderschap op het gebied van emissieverlagende turbotechniek. ‘Ons doel voor de Drive-E motoren was het leveren van de meest geavanceerde viercilinders die een laag verbruik combineren met grote prestaties. De benzinemotor met 235 kW (320 pk) vermogen was slechts het begin. De nieuwe High Performance Drive-E Concept met 330 kW (450 pk) toont de veelzijdigheid van de Drive-E motoren’, aldus Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development van Volvo Car Group.
Triple Boost
De High Performance Drive-E Concept bevat bijzondere techniek voor een viercilindermotor. Volvo monteerde een elektrisch aangedreven turbo om twee parallel geplaatste turbo’s sneller op toeren te brengen. Twee brandstofpompen genereren een brandstofdruk van maar liefst 250 bar. De combinatie van deze technieken verzekert een dynamisch rijgedrag zonder turbogat.
‘Veel fabrikanten gebruiken een enkele, grote turbo om veel vermogen te genereren uit een relatief kleine motor. Het resultaat is een trage gasrespons, wat ten koste gaat van het rijplezier. Volvo maakte als een van de eerste autofabrikanten al in 1981 gebruik van turbotechniek. Als pionier op dit gebied voelden we ons geroepen om de techniek te verbeteren’, aldus Michael Fleiss, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.
2,0-liter viercilinder benzinemotor met Triple Boost-techniek
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Mooiste van het verhaal is dat ze bij Volvo dus donders goed weten dat er meer nodig is om klanten een 4 cylinder door de strot te drukken.
Nu nog een mooie handbak achter de motor om weer een beetje emotie terug te brengen in het geheel.
Wat me tegen staat. Had Volvo dezelfde inspanning in de 5 cylinder gestoken dan was daar ook nog veel te winnen geweest en had Volvo z'n unieke verkoop argument kunnen blijven gebruiken.

Nu nog een mooie handbak achter de motor om weer een beetje emotie terug te brengen in het geheel.
Wat me tegen staat. Had Volvo dezelfde inspanning in de 5 cylinder gestoken dan was daar ook nog veel te winnen geweest en had Volvo z'n unieke verkoop argument kunnen blijven gebruiken.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9370
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Zo denk ik er ook over, ook die hadden ze zuinig genoeg kunnen krijge.Johann schreef:Wat me tegen staat. Had Volvo dezelfde inspanning in de 5 cylinder gestoken dan was daar ook nog veel te winnen geweest en had Volvo z'n unieke verkoop argument kunnen blijven gebruiken.
Maar we kunnen ons groen en geel ergeren, die 5 cilinders komen niet meer terug.
Wel ziek, 450 pk uit zo'n 2 liter. Dan vraag ik mee eerder af, net als bij kleine 3 cilinders, hoe lang gaat dat goed?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1942
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
An sich vraag ik mij af waarom iedereen twijfelt of 4 cilinder blokken minder lang mee zouden gaan dan 5 cilinder blokken. De bloken zijn ijzersterk, en dat er meer vermogen wordt uitgeperst, daar zijn de cilinders natuurlijk op berekend. Wat zou er minder zijn of slijtgevoeliger??
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9370
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Goeie vraag Marc, is meer een gevoel. Het moet zo klein en licht mogelijk, dan moet er toch ergens op bespaart worden zou je zeggen. Maar net wat je zegt, ze worden er wel op gebouwd natuurlijk.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20836
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik vraag me echt af of de vijfcylinders wel "schoon" te krijgen zijn, ik kan me niet voorstellen dat Volvo daar niet naar gekeken en mee geëxpirimenteerd heeft. Natuurlijk baal ik ook van het verdwijnen van het "unique selling point" maar ik vind dat je in deze tijd wel realistisch moet blijven.
En vergeet één ding niet. Die vijfcylinders zijn er ook pas sinds de eerste 850. Daarvoor deden we het met een redblock. Of de PRV zescylinder en later een 6 lijnmotor. En door velen wordt dat redblock als enig echt Volvoblok beschouwd.
Dit is net zoals de mensen die vinden dat de 200 serie de laatste echte Volvo's zijn. De 700, 90 en de S90 passen al niet meer in hun straatje. Of zelfs als mensen die vinden dat de 200 serie (en in mindere mate de 100 serie) niet tot de Volvo klassiekers gerekend mogen worden.
En vergeet één ding niet. Die vijfcylinders zijn er ook pas sinds de eerste 850. Daarvoor deden we het met een redblock. Of de PRV zescylinder en later een 6 lijnmotor. En door velen wordt dat redblock als enig echt Volvoblok beschouwd.
Dit is net zoals de mensen die vinden dat de 200 serie de laatste echte Volvo's zijn. De 700, 90 en de S90 passen al niet meer in hun straatje. Of zelfs als mensen die vinden dat de 200 serie (en in mindere mate de 100 serie) niet tot de Volvo klassiekers gerekend mogen worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Dus de viercilinder benzinemotor met 235 kW (320 pk) vermogen die in de XC90 T8 komt te hangen en pas vanaf mei 2015 geleverd gaat worden is nu al achterhaald?
Of gaan we deze nieuwe High Performance Drive-E motor pas ver in 2016 op straat zien? In dat geval is de aankondiging redelijk prematuur...
Overigens doet dat niets af aan het feit dat het een verbazend stuk techniek is!
Of gaan we deze nieuwe High Performance Drive-E motor pas ver in 2016 op straat zien? In dat geval is de aankondiging redelijk prematuur...
Overigens doet dat niets af aan het feit dat het een verbazend stuk techniek is!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2439
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
De nieuwe 4-cylindermotoren met meer pk's moeten zich qua duurzaamheid/betrouwbaarheid nog bewijzen. Nu wil ik best geloven dat dat wel goed komt, maar snap de sceptische 5-cyl. adepten ook wel, die 5-cyl. heeft zich wat dat betreft natuurlijk al wel bewezen.
En dat er gekozen is om met 4-cyl verder te gaan is o.a. te verklaren door het feit dat er tov de 5-cylindermotoren gewoon minder bewegende delen in de motor zijn, dus minder wrijving en alleen daardoor al zuiniger.
Overigens is 450 pk uit een 2-liter (zeker zonder turbogat) natuurlijk niet niks, ben best benieuwd hoe dat rijdt en klinkt.
Aan de ander kant, in de jaren 80 reed de F1 ook al met turbo's, er wordt gezegd (is nooit ècht gemeten) dat de BMW 4-cyl. M12/M13 motor uit de 1986/87 voor de qualificaties ca. 1400pk en in race ca. 850-1000pk produceerde uit 1,5L! Maar ik geloof dat betrouwbaarheid (2-3 rondjes ging net in qualificatiesetup) geen issue was en dat daar wel sprake was van een "klein turbogaatje"

Maar in basis was dat 1500cc blok wel een betrouwbaar BMW blok dat ook in vele productiemodellen (al dan niet uitgeboord tot grotere inhoud) gebruikt werd. Er wordt zelfs gezegd dat voor het F1 blok gereviseerde blokken (met 100.000km+) gebruikt werden. Naast de claim/overlevering dat de blokken "weathered in the rain and urinated on by mechanics" waren voordat het ze als F1 motor opgebouwd werden.
En dat er gekozen is om met 4-cyl verder te gaan is o.a. te verklaren door het feit dat er tov de 5-cylindermotoren gewoon minder bewegende delen in de motor zijn, dus minder wrijving en alleen daardoor al zuiniger.
Overigens is 450 pk uit een 2-liter (zeker zonder turbogat) natuurlijk niet niks, ben best benieuwd hoe dat rijdt en klinkt.
Aan de ander kant, in de jaren 80 reed de F1 ook al met turbo's, er wordt gezegd (is nooit ècht gemeten) dat de BMW 4-cyl. M12/M13 motor uit de 1986/87 voor de qualificaties ca. 1400pk en in race ca. 850-1000pk produceerde uit 1,5L! Maar ik geloof dat betrouwbaarheid (2-3 rondjes ging net in qualificatiesetup) geen issue was en dat daar wel sprake was van een "klein turbogaatje"


Maar in basis was dat 1500cc blok wel een betrouwbaar BMW blok dat ook in vele productiemodellen (al dan niet uitgeboord tot grotere inhoud) gebruikt werd. Er wordt zelfs gezegd dat voor het F1 blok gereviseerde blokken (met 100.000km+) gebruikt werden. Naast de claim/overlevering dat de blokken "weathered in the rain and urinated on by mechanics" waren voordat het ze als F1 motor opgebouwd werden.
Laatst gewijzigd door Jers3n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
krijg het idee dat je deze motor moet zien als een concept zoals de Concept Coupe Estate en dergelijke. Laat zien wat kan en polst de reacties, niet gezegd dat het gelijk in productie komt
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07
Johann schreef: Mooiste van het verhaal is dat ze bij Volvo dus donders goed weten dat er meer nodig is om klanten een 4 cylinder door de strot te drukken.![]()
Nu nog een mooie handbak achter de motor om weer een beetje emotie terug te brengen in het geheel.
Wat me tegen staat. Had Volvo dezelfde inspanning in de 5 cylinder gestoken dan was daar ook nog veel te winnen geweest en had Volvo z'n unieke verkoop argument kunnen blijven gebruiken.
+1
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
alles wat vandaag op de markt komt is al achterhaald.Summum schreef: Dus de viercilinder benzinemotor met 235 kW (320 pk) vermogen die in de XC90 T8 komt te hangen en pas vanaf mei 2015 geleverd gaat worden is nu al achterhaald?
Volvo for life
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Is er positief motornieuws is het weer niet goed.
Mijn vijf cilinder zuipt als een tempelier, juich het toe dat ze bezig zijn met zuiniger motoren met behoorlijk pk.
Mijn vijf cilinder zuipt als een tempelier, juich het toe dat ze bezig zijn met zuiniger motoren met behoorlijk pk.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1942
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Nou vraag ik me wel af of de 450 PK versie echt heel zuinig zal zijn. Als je de paardenkrachten gebruikt zal dat toch niet erg zuinig kunnen lijkt me... Vraag me ook af hoe zuinig de T8 is als je rustig rijdt, zonder dat de electromotor aanstaat....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Bijhorende video..
Wel een heel mooi geluid maakt de S60..
Wel een heel mooi geluid maakt de S60..

Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30346
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dit is een hele goede ontwikkeling op motoren gebied, komt helemaal goed met die 4 cilinder motoren.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Die PK's hebben gewoon een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig. Een cylinder meer zal dan weinig schelen. Ik denk zelfs dat een 5 cylinder zuiniger hogere vermogens kan leveren. Bij die nep EU emissie test zijn 4 cylinders in het voordeel ja. Ook omdat maar 4 cylinders zichzelf in stand hoeven te houden bij lage last.Marc Apeldoorn schreef: Nou vraag ik me wel af of de 450 PK versie echt heel zuinig zal zijn. Als je de paardenkrachten gebruikt zal dat toch niet erg zuinig kunnen lijkt me... Vraag me ook af hoe zuinig de T8 is als je rustig rijdt, zonder dat de electromotor aanstaat....
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
die e turbo past ook goed bij een (plug in) hybrid achtige configuratie, was audi niet ook bezig met zo'n concept. Ik denk dat het een meer dan interessante ontwikkeling is wanneer je de laaddruk over het hele toerengebied kunt maximaliseren neemt het rendement van de motor naar arbeid toe (carnot rendement)
Zoals andere reeds schreven ga je de 450 pk gebruiken dan betekent dat uiteraard een fors verbruik, maar zelfs al zou je het willen dan kan je dat vermogen maar heel kort gebruiken
Zoals andere reeds schreven ga je de 450 pk gebruiken dan betekent dat uiteraard een fors verbruik, maar zelfs al zou je het willen dan kan je dat vermogen maar heel kort gebruiken
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
Gebruikte Volvo niet al een turbo motor in hun 244 model in 1977 t.b.v. hun 50 jarig bestaan (oplage was beperkt maar dan nog)?Ben schreef: ‘Veel fabrikanten gebruiken een enkele, grote turbo om veel vermogen te genereren uit een relatief kleine motor. Het resultaat is een trage gasrespons, wat ten koste gaat van het rijplezier. Volvo maakte als een van de eerste autofabrikanten al in 1981 gebruik van turbotechniek. Als pionier op dit gebied voelden we ons geroepen om de techniek te verbeteren’, aldus Michael Fleiss, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Geen idee, maar zal ongetwijfeld zo'n enorm schoepenwiel geweest zijn, die pas begon te blazen als je het niet meer nodig had. Ben wel een beetje klaar met die trage turbo's, die nieuwe technieken maken het rijden een stuk plezieriger. Een electrische turbo? Doet me een beetje aan een foehn denkenRicho schreef:
Gebruikte Volvo niet al een turbo motor in hun 244 model in 1977 t.b.v. hun 50 jarig bestaan (oplage was beperkt maar dan nog)?
