Volvo 240 groot licht/mist lampen probleem

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Knackebrod
1st Gear member

Hallo allen,

Sinds kort in bezit van een 240 uit 1991. Ik heb alleen een probleem met de lampen.
De auto is uitgerust met voormistlampen maar volgens mij zijn deze niet standaard (laterna ingebouwd).
Volgens de vorige eigenaar zet je deze aan met de hendel aan het stuur maar dat werkt niet (ik hoor wel een relays schakelen als ik aan de hendel trek).
Wat ik ook probeer ik krijg de voormistlampen niet aan het branden.

Wat ik wel heb:
Als ik de lichtschakelaar op 'uit' heb staan branden de dimlichten (zoals het hoort).
Als ik de lichtschakelaar naar rechts zet krijg ik groot licht maar er brandt geen lampje voor groot licht op het dashbord...
Als ik vervolgens aan de hendel trek vallen de lampen uit, als ik de hendel weer loslaat gaan ze weer aan (alleen met lichtschakelaar in rechter stand).
Mistlamp achter aan of uitzetten maakt geen verschil/mistlampen voor blijven ten alle tijden uit.

Ik had een aparte schakelaar voor de voormistlampen verwacht maar die heb ik niet (alleen eentje voor achter) en dat je met de hendel het groot licht deed schakelen als de lichtschakelaar in de rechter stand staat en seinen met lichtschakelaar in linkerstand (dimlicht). Het seinen werkt overigens ook niet.

Ik verwacht dat een vorige eigenaar de electronica enigsinds heeft omgegooid zodat er met de extra mistlampen geen extra schakelaar hoefde te komen maar ik zou graag eerst weten in hoeverre de electronica klopt met het origineel.

Kortom: In hoeverre klopt dit verhaal hierboven?
lint
Geartronic member

Het is gebruikelijk de mistlampen voor te bedienen met een eigen schakelaar. Je ziet wel eens dat de mistlampen alleen in combinatie met de stadsverlichting kunnen werken en dus uitgaan bij het voeren van dim of groot licht.
Het is verstandig even de aansluitingen van de verlichting na te lopen en alles correct aan te sluiten voor een goede werking.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”