Als ik langzaam rem, dwz bijvoorbeeld voor een stoplicht, hoor ik een tik(je) bij de remmen of bij de voorwielen.
Het is niet heel hard, maar gaat storen aangezien ik het nu weet en niet weet wat het is of kan zijn.
Heeft iemand anders dit ook of weet iemand wat het zeer ws is????
Men zegt, schijven / blokken / ophanging / ...
Tik bij remmen
-
- 1st Gear member
Hallo Slammer
ik snap je zorg, maar ik snap het probleem nog niet.
Is het alleen alleen bij het remmen,1 tik of herhaling van tikken?
Heb je de krik er al onder gehad om de wielen eens rond te draaien en te luisteren?
met en zonder bekrachtigde remmen?
ik snap je zorg, maar ik snap het probleem nog niet.
Is het alleen alleen bij het remmen,1 tik of herhaling van tikken?
Heb je de krik er al onder gehad om de wielen eens rond te draaien en te luisteren?
met en zonder bekrachtigde remmen?
- slammer
- 2nd Gear member
KCsunshine,
Het is steeds 1 tik als ik rem, het herhaald zich tijdens die rem niet.
Wel weer als ik een volgende keer rem.
En nee, nog niet de krik eronder gehad.
Het is echt puur en alleen bij zacht remmen
Het is steeds 1 tik als ik rem, het herhaald zich tijdens die rem niet.
Wel weer als ik een volgende keer rem.
En nee, nog niet de krik eronder gehad.
Het is echt puur en alleen bij zacht remmen
[bcolor=#BF0080]Ben een beginneling in de V50, maar nu al verslaafd[/bcolor]
- lint
- Geartronic member
Altijd lastig om de oorzaak van een tik bij het remmen op te sporen, je kan beginnen met een controle van de remschijven en blokken maar ook de voorwielophanging kan bij slijtage een tikgeluid geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
zelfde probleem. S60 T5. Bij zacht remmen, vooral wanneer de boel wat warmer is geworden, een tik.
Centrale moer al aangedraaid, remmen gecontroleerd (met de krik eronder en kijken of de tik na te bootsen was,..............niet dus). Heb de as al met wat loctite gelijmd maar nog geen resultaat. DUS ALS IEMAND EEN OPLOSSING HEEFT.............GRAAG.
Centrale moer al aangedraaid, remmen gecontroleerd (met de krik eronder en kijken of de tik na te bootsen was,..............niet dus). Heb de as al met wat loctite gelijmd maar nog geen resultaat. DUS ALS IEMAND EEN OPLOSSING HEEFT.............GRAAG.
-
- 2nd Gear member
Remblokken hebben waarschijnlijk speling in de klauw, waardoor, als je zacht remt, het remblokje tegen de klauw tikt.
René
René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
- snorremans
- 5th Gear member
Heb je de remblokken al eens ingesmeerd met kopervet
Dan bedoel ik wel de zijkant en de achterkant

Dan bedoel ik wel de zijkant en de achterkant

V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 1st Gear member
Al geprobeerd om de tik na te bootsen met de rem bekrachtigd..?
- Fredhead
- Geartronic member
Hoe ver zijn de remblokken versleten?
Ik ga mee in de theorie dat de remblokken een beetje ruimte hebben en dat je dit merkt.
Schiet bij het remmen op z'n plek en blijft daar vervolgens totdat je de rem los laat en een volgende keer weer moet remmen.
Misschien een idee om de boel eens uit elkaar te halen, schoon te maken en het dan nog eens te testen
Ik ga mee in de theorie dat de remblokken een beetje ruimte hebben en dat je dit merkt.
Schiet bij het remmen op z'n plek en blijft daar vervolgens totdat je de rem los laat en een volgende keer weer moet remmen.
Misschien een idee om de boel eens uit elkaar te halen, schoon te maken en het dan nog eens te testen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- trimitie
- 4th Gear member
dit is inderdaad de oorzaak ! heb dit al altijd op mijn XC60, heb daarvoor in eerste 2 jaar meerdere keren binnengeweest bij de dealer, enigste wat hielp was de remblokken insmeren met een vet en dan hoorde je die tik niet voor een tijdje.BuggyRene schreef: Remblokken hebben waarschijnlijk speling in de klauw, waardoor, als je zacht remt, het remblokje tegen de klauw tikt.
René
maar ze zeiden dat dit niets ergs was, gewoon wat speling op de remklauw. maar soms geeft dit inderdaad een harde tik als je op je rempedaal duwt.
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- slammer
- 2nd Gear member
Ik heb tot op heden nog niet(s) kunnen bekijken.
Ik ga volgende week even bij de dealer langs, ik heb nog tot eind deze maand garantie.
Ik hoop idd op de remmen/ blokken en niet op de wielophanging, want dat wordt dan (als het niet onder de garantie valt) een duurder geintje.
Het vervelende is, aangezien ik niet weet wat het is, je voorzichtiger gaat remmen en dat is gewoon k.t, aangezien ik van mijn "nieuwe" auto wil genieten en zo doe ik dat niet.
Ik ga volgende week even bij de dealer langs, ik heb nog tot eind deze maand garantie.
Ik hoop idd op de remmen/ blokken en niet op de wielophanging, want dat wordt dan (als het niet onder de garantie valt) een duurder geintje.
Het vervelende is, aangezien ik niet weet wat het is, je voorzichtiger gaat remmen en dat is gewoon k.t, aangezien ik van mijn "nieuwe" auto wil genieten en zo doe ik dat niet.
- mad
- 6th Gear member
Reken er maar op dat er met je remmen niets mis is. Ik heb hetzelfde gehad, ben naar de dealer geweest en deze stelde hetzelfde vast: beetje speling in de remklauw. Langzaam rijden en remmen "tik".... Auto remt als de beste, absoluut.slammer schreef: Ik heb tot op heden nog niet(s) kunnen bekijken.
Ik zou me er geen kopzorgen over maken. Irrritant is het wel als je met je raam openrijdt... "produkteigenschap".
Volgens mij zijn de remmen "zelfstellend" en tegen de tijd dat er "gesteld" moet worden komt het tikken een paar dagen terug. Ik hoor nu al maanden niets meer....
XC70 D5 2009 Ocean Race
- slammer
- 2nd Gear member
Wat bedoel je precies ....mad schreef:Reken er maar op dat er met je remmen niets mis is. Ik heb hetzelfde gehad, ben naar de dealer geweest en deze stelde hetzelfde vast: beetje speling in de remklauw. Langzaam rijden en remmen "tik".... Auto remt als de beste, absoluut.slammer schreef: Ik heb tot op heden nog niet(s) kunnen bekijken.
Ik zou me er geen kopzorgen over maken. Irrritant is het wel als je met je raam openrijdt... "produkteigenschap".
Volgens mij zijn de remmen "zelfstellend" en tegen de tijd dat er "gesteld" moet worden komt het tikken een paar dagen terug. Ik hoor nu al maanden niets meer....
Je zegt ik hoor nu niets meer, maar wat is er aan de hand dan?
Bedoel je dat je er niets aan gedaan hebt?
Ik hoor de tik trouwens zonder ramen open hoor ... en nee denk zelf ook niet dat het aan de remmen ligt. Er lijkt ergens speling ofzo te zitten.
Anderen zeggen ook dat het de wiel ophanging kan zijn, ...
Het lijkt er op, dat er ergens speling zit, alsof "iets" heen en weer gaat (maar dan snel, waardoor een tik)
- mad
- 6th Gear member
Ik heb er inderdaad niets meer aan gedaan sinds ik bij de dealer de remmen heb laten controleren. Heel soms is dat tikken even terug. Maar het verdwijnt ook weer vanzelf. Ik heb geleerd me er niet meer aan te storen. Rijdt goed remt goed en de remmen worden niet heet.er loopt dus niets aan.slammer schreef:Wat bedoel je precies ....mad schreef:Reken er maar op dat er met je remmen niets mis is. Ik heb hetzelfde gehad, ben naar de dealer geweest en deze stelde hetzelfde vast: beetje speling in de remklauw. Langzaam rijden en remmen "tik".... Auto remt als de beste, absoluut.slammer schreef: Ik heb tot op heden nog niet(s) kunnen bekijken.
Je zegt ik hoor nu niets meer, maar wat is er aan de hand dan?
Bedoel je dat je er niets aan gedaan hebt?
Ik hoor de tik trouwens zonder ramen open hoor ... en nee denk zelf ook niet dat het aan de remmen ligt. Er lijkt ergens speling ofzo te zitten.
Anderen zeggen ook dat het de wiel ophanging kan zijn, ...
Het lijkt er op, dat er ergens speling zit, alsof "iets" heen en weer gaat (maar dan snel, waardoor een tik)
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik heb het bij m'n lesauto na de grote beurt. Dan zijn de remmen gereinigd en bewegen de blokken soms wat heen en weer. Vooral ook goed merkbaar als je eerst zacht remt bij een voorwaartse beweging en daarna een stukje achteruit rijdt en dan remt. Net of ze dan even goed op hun plek schieten of zo. Kan absoluut geen kwaad. Over een tijdje zit er overal weer remstof tussen en dan zitten ze vast op hun plek.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- slammer
- 2nd Gear member
Maar bij mij is het dus ineens gekomen en al best een tijdje.Oceanracer schreef: Ik heb het bij m'n lesauto na de grote beurt. Dan zijn de remmen gereinigd en bewegen de blokken soms wat heen en weer. Vooral ook goed merkbaar als je eerst zacht remt bij een voorwaartse beweging en daarna een stukje achteruit rijdt en dan remt. Net of ze dan even goed op hun plek schieten of zo. Kan absoluut geen kwaad. Over een tijdje zit er overal weer remstof tussen en dan zitten ze vast op hun plek.
Dus vraag me af of het weer weg gaat??
- slammer
- 2nd Gear member
dat durf ik dus niet goed, want als het niets met de rem te maken heeft, zou er zomaar van alles kunnen gebeuren/ breken of wat dan ookmad schreef: Al eens fors op de rem getrapt? Een keer vooruit en een keer achteruit..
- Schorpioen
- 5th Gear member
Dan was dat allang gebeurd.slammer schreef:dat durf ik dus niet goed, want als het niets met de rem te maken heeft, zou er zomaar van alles kunnen gebeuren/ breken of wat dan ookmad schreef: Al eens fors op de rem getrapt? Een keer vooruit en een keer achteruit..

Is gewoon een beetje ruimte op de remblokken in de remklauw.
Kan geen kwaad.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)