Ik overweeg om ipv een setje 17" te kopen, gewoon winterbanden rond mijn huidige 18" velgen te leggen.
Zijn er hier mensen die in de winter ook met 18" rond rijden ? En wat zijn de ervaring met "brede" winterbanden ?
Welke banden raden jullie aan ?
Winterbanden 18"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30
Ik haak hier graag even aan met een vraag over winterbanden en velgen.
Onder mijn V60 zitten 215/50 R17 banden. Voor de winterbanden heb ik een offerte aangevraagd en kreeg ik de volgende bandenmaat op: 205/60 R16. Nu zegt de bandenspecialist het volgende: De bandenmaat die ik in de offerte heb gegeven heeft dezelfde omtrek als bandenmaat 215/50R17.
Hoe moet ik dan zien? En zijn R16 winterbanden beter dan de R17?
Ik hoor het graag van onze ervaren leden.
Robbert-Jan
Onder mijn V60 zitten 215/50 R17 banden. Voor de winterbanden heb ik een offerte aangevraagd en kreeg ik de volgende bandenmaat op: 205/60 R16. Nu zegt de bandenspecialist het volgende: De bandenmaat die ik in de offerte heb gegeven heeft dezelfde omtrek als bandenmaat 215/50R17.
Hoe moet ik dan zien? En zijn R16 winterbanden beter dan de R17?
Ik hoor het graag van onze ervaren leden.
Robbert-Jan
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Ik rij met 18" winterbanden om eveneens 18" Fortuna - velgen. De winterbanden zijn van het merk Nokian. Door mijn dealer geadviseerd en geleverd via de Volvo winterbandenactie, omdat Nokian een winterbandenspecialist uit Finland zou zijn. Daar hebben ze echte winters.
Tot nu toe bevallen de banden mij prima, maar afgelopen winter stelde niet veel voor. Ze zijn in ieder geval ook goed met waterafvoer, en dat is in NL wel handig. Enige mogelijke nadeel is dat met 18" er weinig ruimte is voor sneeuwkettingen. Je kunt dat oplossen met Centrax kettingen. Die zijn super gebruiksvriendelijk, maar wel duur.
@Karizma; Als je winterbanden om je huidige velgen wilt laten leggen, moet je ze dus 2x per jaar er af en er op laten "lepelen". Behoudens speciaal gereedschap en kennis van de materie kun je dit niet zelf, hetgeen dus kosten met zich meebrengt. Ook komt het de levensduur van velgen en banden (zomer en winter) niet ten goede lijkt mij. Ik zou altijd een setje velgen er bij kopen. Dat is een eenmalige investering, maar de velgen kun je te zijner tijd weer verkopen of meenemen naar de volgende auto.Maar je kunt dan veel makkelijker (zelf) zomer- en winterwielen wisselen en het gaat niet ten koste van mogelijke beschadigingen.
@Robbert-Jan: Als jouw auto nu is voorzien van 17" velgen, gaan daar natuurlijk geen 16" banden omheen passen. Ik neem dus aan dat die offerte van jouw bandenspecialist inclusief (17") velgen is? Moet je wel weten wat voor velgen. Gewoon zwarte stalen velgen, of originele Volvo-velgen?
Verder is de theorie dat kleinere winterbanden meer grip geven in gladde omstandigheden. Dat heeft overigens niet zo zeer te maken met de hoogte van het wiel (16", 17", of 18"), maar vooral met de breedte van de band. Een smallere band geeft meer gewicht en druk per cm2 loopvlak. Maar hoe groter de velg, hoe breder de bijpassende band.
Het blijft een persoonlijke keuze, een afweging tussen rijeigenschappen, prestaties bij droog, nat of sneeuw, kosten en natuurlijk de looks. Ik vind die 18" winterbanden op mijn V60 gewoon erg goed smoelen!

Tot nu toe bevallen de banden mij prima, maar afgelopen winter stelde niet veel voor. Ze zijn in ieder geval ook goed met waterafvoer, en dat is in NL wel handig. Enige mogelijke nadeel is dat met 18" er weinig ruimte is voor sneeuwkettingen. Je kunt dat oplossen met Centrax kettingen. Die zijn super gebruiksvriendelijk, maar wel duur.
@Karizma; Als je winterbanden om je huidige velgen wilt laten leggen, moet je ze dus 2x per jaar er af en er op laten "lepelen". Behoudens speciaal gereedschap en kennis van de materie kun je dit niet zelf, hetgeen dus kosten met zich meebrengt. Ook komt het de levensduur van velgen en banden (zomer en winter) niet ten goede lijkt mij. Ik zou altijd een setje velgen er bij kopen. Dat is een eenmalige investering, maar de velgen kun je te zijner tijd weer verkopen of meenemen naar de volgende auto.Maar je kunt dan veel makkelijker (zelf) zomer- en winterwielen wisselen en het gaat niet ten koste van mogelijke beschadigingen.
@Robbert-Jan: Als jouw auto nu is voorzien van 17" velgen, gaan daar natuurlijk geen 16" banden omheen passen. Ik neem dus aan dat die offerte van jouw bandenspecialist inclusief (17") velgen is? Moet je wel weten wat voor velgen. Gewoon zwarte stalen velgen, of originele Volvo-velgen?
Verder is de theorie dat kleinere winterbanden meer grip geven in gladde omstandigheden. Dat heeft overigens niet zo zeer te maken met de hoogte van het wiel (16", 17", of 18"), maar vooral met de breedte van de band. Een smallere band geeft meer gewicht en druk per cm2 loopvlak. Maar hoe groter de velg, hoe breder de bijpassende band.
Het blijft een persoonlijke keuze, een afweging tussen rijeigenschappen, prestaties bij droog, nat of sneeuw, kosten en natuurlijk de looks. Ik vind die 18" winterbanden op mijn V60 gewoon erg goed smoelen!

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Verder zijn 16 inch winterbanden ok een stuk goedkoper dan 18 inch. Ik ga echter ook voor 18 inch winterbanden aangezien ik dat lekkerder vind smoelen en we de winterbanden toch al snel een maand of 5 op onze auto's hebben zitten.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
De ervaring is dat je in NL en delen van Europa op 18" winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden gewoon beter bezig bent. Het merendeel van de tijd moeten de banden meer als all season banden fungeren of op snelwegen gewoon op droog wegdek rollen. Met smallere hogere winterbanden heb je er dan gewoon een onstabiele en soms ronduit gevaarlijke auto van. Die paar keer dat er echt sneeuw ligt doen de bredere banden het gewoon goed genoeg. Minder druk per cm2 dus makkelijker over de sneeuw rijden..Karizma schreef: Ik overweeg om ipv een setje 17" te kopen, gewoon winterbanden rond mijn huidige 18" velgen te leggen.
Zijn er hier mensen die in de winter ook met 18" rond rijden ? En wat zijn de ervaring met "brede" winterbanden ?
Welke banden raden jullie aan ?

Klein nadeel van groot lichtmetaal met relatief weinig band hoogte is dat je sneller last hebt van onbalans mocht er sneeuw en ijs in het wiel gaan liggen. Een keer vaker sneeuw ruimen in het wiel is dan nodig.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En kettingen zijn niet altijd verkrijgbaar...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- lambocars
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 02.06.2014 - 14:15
In mijn leasing zit een set winterbanden inbegrepen ... heb vorige week laten monteren (beetje vroeg, ik weet het, maar de afspraak was al lang vastgelegd en ik wou vermijden dat ze er geen meer hadden)
Maatje 235/40 18 van Pirelli ... SottoZero II ... zouden blijkbaar 1350 Euro kosten, gelukkig moet ik ze niet zelf betalen, en ben wel blij dat ik winter en zomer met de 18-inch Ixion velgen kan rondrijden ... in het verleden heeft de leasing het al eens gepresteerd om 16-inch alu velgen met winterbanden op te dringen, en dan een design velgen waar je tranen van in de ogen krijgt terwijl we er toch bijna 6 maanden mee rondrijden hier.
Maatje 235/40 18 van Pirelli ... SottoZero II ... zouden blijkbaar 1350 Euro kosten, gelukkig moet ik ze niet zelf betalen, en ben wel blij dat ik winter en zomer met de 18-inch Ixion velgen kan rondrijden ... in het verleden heeft de leasing het al eens gepresteerd om 16-inch alu velgen met winterbanden op te dringen, en dan een design velgen waar je tranen van in de ogen krijgt terwijl we er toch bijna 6 maanden mee rondrijden hier.
MY 2015 V60 R-Design Black Sapphire
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
??? Serieus?Johann schreef: ...... Met smallere hogere winterbanden heb je er dan gewoon een onstabiele en soms ronduit gevaarlijke auto van.....
Veelal hebben winterwielen inderdaad een maatje kleinere velg en dus iets hogere bandwang en in een aantal gevallen ook een maatje smallere band. Maar normaal gesproken is dat ook gewoon een geteste en gehomologeerde bandenmaat, die ook in zomer-variant onder dezelfde auto te vinden is. Waarom zou dat bij normaal gebruik instabiel of 'ronduit gevaarlijk' zijn?
Ik weet niet wat er verwacht wordt van de gemonteerde winterband of hoe er mee gereden wordt, maar dit lijkt me een beetje een rare gechargeerde stelling.
Verder ben ik het overigens wel met je eens dat winterbanden in dezelfde maat als zomerbanden, zeker hier in NL, prima voldoen. Stekker nog, als je de auto bij sneeuw en/of gladheid kunt laten staan (maar dan ook ècht laat staan) ben je waarschijnlijk met je zomerbanden net zo goed af.
(In mijn optiek mogen winterbandenbij winterse neerslag/omstandigheden ook in NL verplicht worden, dus geen winterbanden gemonteerd dan auto laten staan bij (o.a.) sneeuw)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Is inderdaad nogal gechargeerd. Bij mij komt er gewoon 195/60/15 op, geen probleem. De smallere band zou door het grotere gewicht per cm2 beter functioneren bij sneeuw en regen, ook minder kans op aquaplaning. De hogere wang maakt 'm wat minder geschikt voor het strakke snelle bochtenwerk, maar bij normaal gebruik helemaal geen probleem. Persoonlijk vind ik het wel prettig iets meer vering in de band te hebben.
Als het werkelijk gevaarlijk zou worden, geeft Volvo ons wel het advies die maten niet te gebruiken. Je kent de Zweden, veiligheid voorop!
Als het werkelijk gevaarlijk zou worden, geeft Volvo ons wel het advies die maten niet te gebruiken. Je kent de Zweden, veiligheid voorop!
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Nog even een aanvulling: Er zijn vrij veel winterbanden die echt op sneeuw en ijs zijn ontworpen, maar die wat minder goed presteren op nat wegdek. Gezien onze winters is dat wel een puntje om even op te letten.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is inderdaad een hele goede aanvulling.
Zelf op mijn vorige auto zo'n setje gehad en dat was in de regen niet heel fijn rijden.
Nu weer banden die "overal" voor geschikt zijn en dat rijd toch wel een stuk prettiger in ons kikkerlandje.
Ook ik heb trouwens kleinere banden in de winter, eigenlijk dezelfde redenen van meer druk per cm2.
Nog nooit nadelen van ondervonden en voor die paar maanden dat ze er bij mij onder zitten vind ik het helemaal prima.
Winterbanden zijn voor mij vooral functioneel, rijd altijd voor de strooiwagens uit en kom nogal eens over wegen waar er werkelijk niets aan gedaan wordt de hele winter.
Zelf op mijn vorige auto zo'n setje gehad en dat was in de regen niet heel fijn rijden.
Nu weer banden die "overal" voor geschikt zijn en dat rijd toch wel een stuk prettiger in ons kikkerlandje.
Ook ik heb trouwens kleinere banden in de winter, eigenlijk dezelfde redenen van meer druk per cm2.
Nog nooit nadelen van ondervonden en voor die paar maanden dat ze er bij mij onder zitten vind ik het helemaal prima.
Winterbanden zijn voor mij vooral functioneel, rijd altijd voor de strooiwagens uit en kom nogal eens over wegen waar er werkelijk niets aan gedaan wordt de hele winter.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Helemaal niet gechargeerd. Je maakt je keuze aan de hand van de aanname dat Nederland gedurende vrijwel het volledige gebruik van je winterbanden vol met sneeuw ligt en dat is eigenlijk nooit het geval. Het merendeel van de winter rij je op droog of vochtig wegdek. Soms een regenbui maar zelfs dan nog niet in een mate waar je bang voor aquaplaning zou moeten worden. Al die tijd ga je op een band rijden die vele malen mindere prestaties kan leveren ten opzichte van een goed presterende zomerband in de juiste breedte onder dezelfde condities. Wel heb je als bestuurder de neiging om lekker routinematig je kilometers te maken en als het zonnetje schijnt zonder sneeuw op de kanten en een droog wegdek dan ga je daar naar rijden.Geus schreef: Is inderdaad nogal gechargeerd. Bij mij komt er gewoon 195/60/15 op, geen probleem. De smallere band zou door het grotere gewicht per cm2 beter functioneren bij sneeuw en regen, ook minder kans op aquaplaning. De hogere wang maakt 'm wat minder geschikt voor het strakke snelle bochtenwerk, maar bij normaal gebruik helemaal geen probleem. Persoonlijk vind ik het wel prettig iets meer vering in de band te hebben.
Als het werkelijk gevaarlijk zou worden, geeft Volvo ons wel het advies die maten niet te gebruiken. Je kent de Zweden, veiligheid voorop!
Zonder de remcapaciteit, zonder de zijdelingse grip capaciteit en vaak ook nog met de verkeerde bandenspanning. Ligt er sneeuw dan rij je normaliter al langzamer en ben je, als het goed is, alerter met het rijden bezig.
Paul gaf aan dat je voor een smallere maat winterband moet kiezen mocht je van plan zijn de sneeuw op te zoeken. Dit om bijvoorbeeld sneeuwkettingen te kunnen monteren. Rij je in Nederland dan zou ik persoonlijk altijd voor een band in de gangbare maat gaan. Staat je S60 op 215 rubber neem dan ook een winterband in die maat. Staat de auto op 17" ga dan naar 17" of 16" rubber maar niet van een 215/17 naar een 195/15 met de aanname dat je dan heel veilig bezig bent. Je zult dan ook gedurende het gebruik van de winterbanden je rijstijl drastisch aan moeten passen en juist daar schiet het er nu juist bij in.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Ja, wij gaan met de Titania rijden. We nemen trouwens de michelin alpin pa4 banden.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
@Johann, zolang je binnen de marges blijft die Volvo qua maten aangeeft, ben je volgens mij veilig bezig. Kiezen voor de smallere, hogere banden binnen de reeks "ronduit gevaarlijk" noemen blijf ik gechargeerd en onzin vinden. Tuurlijk beïnvloedt de bandenkeuze het rijgedrag, maar dat voel je en daar pas je je toch op aan? Naar mijn mening worden de heel brede, lage banden overschat als het gaat om normaal verkeer. Met alle banden binnen de aanbevolen reeks ga je de elandproef wel redden.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dan heb je dus nog steeds geen onstabiele of ronduit gevaarlijke auto, zoals je eerder stelt.Johann schreef:Helemaal niet gechargeerd. Je maakt je keuze aan de hand van de aanname dat Nederland gedurende vrijwel het volledige gebruik van je winterbanden vol met sneeuw ligt en dat is eigenlijk nooit het geval. Het merendeel van de winter rij je op droog of vochtig wegdek. Soms een regenbui maar zelfs dan nog niet in een mate waar je bang voor aquaplaning zou moeten worden. Al die tijd ga je op een band rijden die vele malen mindere prestaties kan leveren ten opzichte van een goed presterende zomerband in de juiste breedte onder dezelfde condities. Wel heb je als bestuurder de neiging om lekker routinematig je kilometers te maken en als het zonnetje schijnt zonder sneeuw op de kanten en een droog wegdek dan ga je daar naar rijden.Geus schreef: Is inderdaad nogal gechargeerd. Bij mij komt er gewoon 195/60/15 op, geen probleem. De smallere band zou door het grotere gewicht per cm2 beter functioneren bij sneeuw en regen, ook minder kans op aquaplaning. De hogere wang maakt 'm wat minder geschikt voor het strakke snelle bochtenwerk, maar bij normaal gebruik helemaal geen probleem. Persoonlijk vind ik het wel prettig iets meer vering in de band te hebben.
Als het werkelijk gevaarlijk zou worden, geeft Volvo ons wel het advies die maten niet te gebruiken. Je kent de Zweden, veiligheid voorop!
Zonder de remcapaciteit, zonder de zijdelingse grip capaciteit en vaak ook nog met de verkeerde bandenspanning. Ligt er sneeuw dan rij je normaliter al langzamer en ben je, als het goed is, alerter met het rijden bezig.
Paul gaf aan dat je voor een smallere maat winterband moet kiezen mocht je van plan zijn de sneeuw op te zoeken. Dit om bijvoorbeeld sneeuwkettingen te kunnen monteren. Rij je in Nederland dan zou ik persoonlijk altijd voor een band in de gangbare maat gaan. Staat je S60 op 215 rubber neem dan ook een winterband in die maat. Staat de auto op 17" ga dan naar 17" of 16" rubber maar niet van een 215/17 naar een 195/15 met de aanname dat je dan heel veilig bezig bent. Je zult dan ook gedurende het gebruik van de winterbanden je rijstijl drastisch aan moeten passen en juist daar schiet het er nu juist bij in.
Met de auto is niks mis, het is, ook volgens bovenstaande en zoals Geus ook aangeeft, m.i. bestuurder die het 'onstabiel of ronduit gevaarlijk' maakt. Als die het schoeisel wijzigt/laat wijzigen, maar zijn rijstijl daar weer niet genoeg aan aanpast ligt daar de oorzaak.
Neemt niet weg dat ik je uitleg kan volgen en het er deels ook wel mee eens ben, al moet je de mindere prestaties van winterbanden m.i. niet overdrijven. Prestaties op droog zullen minder zijn, zeker waar, maar veie maken minder?
In tabellen van winterbanden tests wordt vaak een zomerband toegevoegd ter vergelijking, echter vaak erg verstoord, zo is de indeling van bv staafdiagrammen vaak zo dat de verschillen benadrukt worden. De 'staaf' geeft dan dus bv niet de hele remweg weer maar belicht vooral het verschil. Bv (hypothetisch) zomerband 35 meter remweg op nat, beste winterband 40m, slechtste 50m, bijbehorende staafdiagram begint bij 30, waardoor het lijkt of de remweg van winterbanden minimaal 2x zo lang is en in het slechtste geval zelfs 4x.....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Ik ben geen expert en lul ook maar na wat anderen mij vertellen. Ik heb juist gehoord dat smallere banden door de hogere druk de sneeuwprut beter uit het profiel drukken, waardoor dus weer betere grip.Johann schreef: Minder druk per cm2 dus makkelijker over de sneeuw rijden..![]()
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Lullen of niet, het is wel het enige juiste wat je nu verteld.
Echte 4x4's hebben hun smalle banden banden om precies dezelfde reden, meer druk per cm2 dus meer grip in de modder, etc
Echte 4x4's hebben hun smalle banden banden om precies dezelfde reden, meer druk per cm2 dus meer grip in de modder, etc
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D