airco vraag

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Woger
2nd Gear member

Ik was 2 weken terug bij de airco-r-us en heb daar de airco laten afvullen. Nadat dat was gebeurd vertelde de airco-man mij dat hij weer goed werkte en liet me aan een buis voelen die inderdaad ijskoud was.
Later bedacht ik me, dat het wel raar is dat die buis gewoon onbeschermd door het motorcompartiment loopt. Het zal me niets verbazen dat met de warme omgevingstemperatuur en een 100 graden warme motor er vlak naast zo'n buis behoorlijk wat warmte opneemt. Ik weet niet hoe snel de koelvloeistof door die buis stroomt, maar het kan zo enkele graden schelen tussen de koeler en de binnenkant van de auto.
Nu heb ik van de winter mijn verwarmingsbuizen geisoleerd met van die schuimbuizen van de Bob-de-bouwerwinkel en vraag me af of dat ook niet zou werken met de airco buizen. iemand een idee?

Roger
Ramon&Ramon
7th Gear member

probeer je eerst is te verdiepen in de werking van een airco.
in ieder geval die leidingen niet isoleren!
Woger
2nd Gear member

Wat zou het dan nadelig kunnen beinvloeden? Mij lijkt, minder verlies, dus minder gebruik van de airco en dus minder brandstofverbruik.
Ramon&Ramon
7th Gear member

leidingen isoleren betekent een slechtere werking!
smokingman
4th Gear member

De leiding waaraan je gevoeld hebt is de retourleiding. Deze gaat van de verdamper (onder je dashboard) naar de compressor.

Soms worden deze leidingen geisoleerd, maar dat heeft niets te maken met energieverlies cq energieopname. Maar alles met het feit dat die leiding koud wordt en als hij in direct contact staat met de buitenlucht je er condensvorming op krijgt. Dit gaat druppelen op den duur en er zijn nu eenmaal plekken waar we gewoon geen vocht willen hebben. Door de leiding te isoleren, komt het koude metaal niet in contact met de omgevingslucht en zal er dus ook geen vochtprobleem ontstaan.

Verder zou ik de retourleiding niet isoleren omdat eventueel in de verdamper niet verdampte vloeistof door warmteopname uit de omgeving alsnog zal verdampen. De compressor kan alleen maar gasvormig koudemiddel verpompen. Een vloeistofslag is funest voor een pomp.

De aanvoerleiding isoleren kan wel, maar heeft bijna geen energetisch rendement. Door het simpele feit dat de leidingen hiervoor te kort zijn. Bij lange aanvoerleidingen (meer dan 15m) is er wel een voordeel te behalen. De airco in je auto zal er zeker niet beter of zuiniger van gaan werken.

Bovendien zijn veel van die isolatiematerialen zeer brandbaar. Lijkt mij geen goede combinatie in een warme omgeving.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”