Hallo,
Ik kan er niets over vinden, maar ik heb een lichte ratel uit de motor na het starten van een koude motor. Niet direct, maar pas na het uitrijden van de straat en bij het eerste stoplicht na ca. 300 meter, stilstaand waarneembaar bij stationair toerental. Ook bij licht verhoogd toerental hoorbaar. Lijkt voornamelijk vanaf de distributiekant te komen, maar kan nergens een soortgelijk verhaal vinden van een 2.0 benzine volvo/ford blok.
Dit geluid houdt een minuut of 5 aan voordat het weg is. Bij een warme motor en/of start is niets bijzonders te horen.
Iemand misschien een idee, na al die distributieproblemen bij VAG, Opel, Peugeot etc. wel een klein beetje huiverig.
Voorheen reed ik een golf, hier na een koude start duidelijk tikkende kleppen te horen, maar na ca 10-20 sec. was dit volledig verdwenen.
Dit houdt dus veel langer aan dan bij mn golf.
Auto heeft volgens historie keurig en optijd zn beurten gehad bij de dealer.
Misschien iemand eerder meegemaakt dat toch een kettingspanner of een ketting zelf bij 45dkm al aan vervanging toe was?
Moet voor het eind van november voor de eerste apk, heb nog garantie, echter niet van de volvodealer.
Graag jullie meedenken voordat ik me misschien af laat schepen bij de dealer met het verhaaltje van koude motor, kleppen nog vullen met olie blabla.
Gr. Hugo
Ratel/rammel na starten C30 2.0 MY11 (opgelost!)
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Het verhaal over de rammel is voor mij te vaag. Het lijkt me niets ernstigs. Het is vast niet de ketting/spanner. Die zou eerder lawaai maken bij warme motor (lagere oliedruk). Ik zou adviseren, vóórdat de garantie afloopt, met dit probleem bij een dealer of specialist langs te gaan.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Ja. Ga van de week een afspraak maken bij de dealer.
Weet van de problemen bij andere merken dat vooral bij koude start de problemen merkbaar waren/hoorbaar. En na een nacht stilstaan die blokken nog wel eens in de soep draaide tijdens starten. Dit vanwege een lekke kettingspanner en daarmee lossere, plus een al opgerekte ketting, met kans op verspringen.
Ben vooral nieuwschierig en benieuwd of anderen wat horen ratelen bij een koude start van een 2 liter-blok (benzine uiteraard).
Btw. Onlangs merkte iemand anders het ook op die naast de auto stond toen deze werd gestart na een paar dagen stil te hebben gestaan.
Gr. Hugo
Weet van de problemen bij andere merken dat vooral bij koude start de problemen merkbaar waren/hoorbaar. En na een nacht stilstaan die blokken nog wel eens in de soep draaide tijdens starten. Dit vanwege een lekke kettingspanner en daarmee lossere, plus een al opgerekte ketting, met kans op verspringen.
Ben vooral nieuwschierig en benieuwd of anderen wat horen ratelen bij een koude start van een 2 liter-blok (benzine uiteraard).
Btw. Onlangs merkte iemand anders het ook op die naast de auto stond toen deze werd gestart na een paar dagen stil te hebben gestaan.
Gr. Hugo
C30
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30.10.2007 - 21:58
Al gevonden wat het is? Recentelijk had ik eveneens een vreemde ratel bij starten, klonk als een oud barrel
. Ik heb een 1.8 Sport. De dealer gebeld, 's avonds gebracht zodat zij hem 's ochtends koud konden starten, einde middag weer opgehaald. Bleek een spanrol en riemetje te zijn, niks ernstigs.

Laatst gewijzigd door Igorov op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Igorov badankt voor je post!
Excuus voor de late reactie.
De auto is geweest voor een beurt en apk. Geen enkele bijkomende dingen bijgekomen. Dus dat viel alles mee.
De dag van te voren de auto al gebracht. Sleutels afgegeven en mijn verhaal gedaan over het geluid. Ze zouden er naar gaan luisteren. Werd me wel gevraagd of ik er dan bezwaar tegen had dat de auto buiten zou blijven staan en niet, net als de rest, een warm en veiliger nachtje in de werkplaats. Want anders wordt 's morgens weer eerst alles naar buiten gereden.
Prima. Auto zou buiten blijven. Zou ie de volgende morgen goed koud zijn en konden de monteurs luisteren.
Wordt ik in de loop van de dag gebeld.... Afijn. Om een lang verhaal kort te maken. Ergens is het niet goed gegaan, de motor was niet koud bij het starten door de monteurs.....
Ze hebben dus niets gehoord.
Wel is er iets dunnere olie in gegaan van 5w30 nu 0w30. En de eerste maand was er niets meer hoorbaar.
Na een maandje weer als vannouds. En ik weet dus nog niets.
Probeer volgende week nog wel een luisterafspraak te maken.
Ga volgende keer naar een andere dealer. Koplampen, org xenon, keurig afgesteld door een andere Vdealer op 1% daling.
Na de beurt, geen meter zicht meer. Ik weer terug. Blijken die etters m hebben afgesteld op 2.5% daling. Waarom wist ie niet. Maar ze hebben het wel weer terug gezet op 1. Mafketels. Afblijven als je niet weet hoe het hoort!
Oh had ik al gezegd dat ik een mierenneuker ben
En heb alweer wat vaags.
Ac hoor je inkomen bij temps lager dan 4 graden. Ook bij 3 graden vorst. Voor zover als ik weet mag dit absoluut niet. Kan alleen nog geen info vinden of de compressor via de buitenlucht temp geblokkeerd hoort te worden of via een aparte termostaat zoals in mijn vorige auto.
Nog meer die de "klik" horen van de ac na starten en temperaturen onder 0?
Alvast dank. En zal sneller reageren!
Hugo
Excuus voor de late reactie.
De auto is geweest voor een beurt en apk. Geen enkele bijkomende dingen bijgekomen. Dus dat viel alles mee.
De dag van te voren de auto al gebracht. Sleutels afgegeven en mijn verhaal gedaan over het geluid. Ze zouden er naar gaan luisteren. Werd me wel gevraagd of ik er dan bezwaar tegen had dat de auto buiten zou blijven staan en niet, net als de rest, een warm en veiliger nachtje in de werkplaats. Want anders wordt 's morgens weer eerst alles naar buiten gereden.
Prima. Auto zou buiten blijven. Zou ie de volgende morgen goed koud zijn en konden de monteurs luisteren.
Wordt ik in de loop van de dag gebeld.... Afijn. Om een lang verhaal kort te maken. Ergens is het niet goed gegaan, de motor was niet koud bij het starten door de monteurs.....
Ze hebben dus niets gehoord.
Wel is er iets dunnere olie in gegaan van 5w30 nu 0w30. En de eerste maand was er niets meer hoorbaar.
Na een maandje weer als vannouds. En ik weet dus nog niets.
Probeer volgende week nog wel een luisterafspraak te maken.
Ga volgende keer naar een andere dealer. Koplampen, org xenon, keurig afgesteld door een andere Vdealer op 1% daling.
Na de beurt, geen meter zicht meer. Ik weer terug. Blijken die etters m hebben afgesteld op 2.5% daling. Waarom wist ie niet. Maar ze hebben het wel weer terug gezet op 1. Mafketels. Afblijven als je niet weet hoe het hoort!
Oh had ik al gezegd dat ik een mierenneuker ben

En heb alweer wat vaags.
Ac hoor je inkomen bij temps lager dan 4 graden. Ook bij 3 graden vorst. Voor zover als ik weet mag dit absoluut niet. Kan alleen nog geen info vinden of de compressor via de buitenlucht temp geblokkeerd hoort te worden of via een aparte termostaat zoals in mijn vorige auto.
Nog meer die de "klik" horen van de ac na starten en temperaturen onder 0?
Alvast dank. En zal sneller reageren!
Hugo
Laatst gewijzigd door Hugo87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C30
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
Omtrend die AC zou ik eens ff onder de auto kijken naar vervuiling bij de condenser. Kan zijn dat ie niet goed lucht aanzuigt en daardoor dat geluid maakt.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Mss was ik niet helemaal duidelijk, de ecc werkt prima het wordt lekker warm in de auto en temperatuur blijft aardig stabiel. Van de zomer heerlijk koel.
Het gaat mij erom dat de airco compressor helemaal niet bij hoort te komen bij temperaturen onder de 4 graden buiten, + of - een paar graden, hang me er niet aan op, maar zeker met -3 vanavond moet de compressor uit blijven. Dit om de compressor te beschermen tegen het gaan verpompen van nog vloeibare koudemiddel.
Ik zet nu maar zelf de airco uit bij koud weer. Iets wat het systeem zelf hoort te doen. Maar stapt er morgen een ander in de auto, voorruiten ontwazemen en ----> "klik" airco weer bij.... je kan ze alles uitleggen....
Oh btw met "klik" bedoel ik de volkome normale klik die iedereen wel kent als de aircocompressor inschakeld.
Het gaat mij erom dat de airco compressor helemaal niet bij hoort te komen bij temperaturen onder de 4 graden buiten, + of - een paar graden, hang me er niet aan op, maar zeker met -3 vanavond moet de compressor uit blijven. Dit om de compressor te beschermen tegen het gaan verpompen van nog vloeibare koudemiddel.
Ik zet nu maar zelf de airco uit bij koud weer. Iets wat het systeem zelf hoort te doen. Maar stapt er morgen een ander in de auto, voorruiten ontwazemen en ----> "klik" airco weer bij.... je kan ze alles uitleggen....
Oh btw met "klik" bedoel ik de volkome normale klik die iedereen wel kent als de aircocompressor inschakeld.
Laatst gewijzigd door Hugo87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C30
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Ja, ratel oorzaak gevonden! Het dieselgeluid is weg!
Na de beurt in november, waar de garage natuurlijk niets kon horen en ook van geen bekend problemen wist. Verder gaan struinen op internet. Uiteindelijk kwam ik via amerikaanse ford forums op de oplossing!
Klinkt je 2.0 liter zo? Ford inlet manifold failure sound check
Haal dan asap je variabele inlaatkleppen weg. zou geen apk afkeur veroorzaken op emissies, wel een ruilmotor indien je te laat bent!
2,0l Wirbelklappen defekt
nog een filmpje die laat zien wat er dan stuk gaat.
Kleppen zitten er om, tijden stationair, en alleen tijdens stationair, iets meer werveling te veroorzaken bij de injectoren voor een betere menging. Gaan direct open zodra je je gaspedaal bedient.
Daarom was het ook alleen te horen tijdens stilstand voor het stoplicht. Waarschijnlijk bij een koude motor, waar er meer lucht en benzine nodig is, veroorzaakte een van de kleppen bij mij een resonantie en was dus te horen. Bij warme motor niet.
Boeltje was dus nog niet heel erg uitgesleten bij 60dkm.
Bij mij was de meeste "rammel" te horen bij cilinder 1, en na demontage bleek ook dat daar de meeste ruimte zat in het klepje.
Ik heb uiteindelijk alles er uit gehaald, kleppen en as. De aansturing laten zitten maar de fysieke verbinding tussen de aansturing van de as en de as zelf verwijderd.
Was even een klusje, het inlaatspruitstuk verwijderen, zeker als je de radiator ventilator zoals ik laat zitten, maar heb het voor elkaar gekregen.
voor een How-to: How-to 2.0 Inlet Flaps Removal/
Doe er je voordeel me, eigenlijk kan ik alleen maar aanraden, aan iedereen die een 4 pitter heeft van FROD, haal het er uit, wacht niet op problemen want je bent niet de eerste waarvan een inlaatklep staat te kauwen op een stuk plastic, of zelfs een stuk staal. En daar worden ze niet beter van.
Heb nu alleen nog één tikkende klep, in of uitlaatklep, geen idee en alleen als ie koud is... uit laten vullen is nogal een crime geloof ik, moet de ketting en de nokkenassen er af....
Voor wat betreft de airco, tja die blijft gewoon aangaan tijdens kou. Ben er inmiddels wel achter dat het een variabele opbrengst compressor is, dus misschien dat het kan en mag? Maar blijf het een raar verhaal vinden, zet m toch maar gewoon uit onder een graadje of 5.
Heb ondertussen al wel mn eerste condensor naar haaien. Vervangen en weer lekker koel in de auto! Plus meteen maar even wat gaas in de bumper geplaatst, hopelijk houd dat het ergste tegen. zie onderste foto, achter het honingraad verwerkt. Als je het niet weet valt het niet eens echt op!
Heb ondertussen weer een probleem, maar komt een nieuw topic.
Volvo for life??? ik weet het niet meer....
Na de beurt in november, waar de garage natuurlijk niets kon horen en ook van geen bekend problemen wist. Verder gaan struinen op internet. Uiteindelijk kwam ik via amerikaanse ford forums op de oplossing!
Klinkt je 2.0 liter zo? Ford inlet manifold failure sound check
Haal dan asap je variabele inlaatkleppen weg. zou geen apk afkeur veroorzaken op emissies, wel een ruilmotor indien je te laat bent!
2,0l Wirbelklappen defekt
nog een filmpje die laat zien wat er dan stuk gaat.
Kleppen zitten er om, tijden stationair, en alleen tijdens stationair, iets meer werveling te veroorzaken bij de injectoren voor een betere menging. Gaan direct open zodra je je gaspedaal bedient.
Daarom was het ook alleen te horen tijdens stilstand voor het stoplicht. Waarschijnlijk bij een koude motor, waar er meer lucht en benzine nodig is, veroorzaakte een van de kleppen bij mij een resonantie en was dus te horen. Bij warme motor niet.
Boeltje was dus nog niet heel erg uitgesleten bij 60dkm.
Bij mij was de meeste "rammel" te horen bij cilinder 1, en na demontage bleek ook dat daar de meeste ruimte zat in het klepje.
Ik heb uiteindelijk alles er uit gehaald, kleppen en as. De aansturing laten zitten maar de fysieke verbinding tussen de aansturing van de as en de as zelf verwijderd.
Was even een klusje, het inlaatspruitstuk verwijderen, zeker als je de radiator ventilator zoals ik laat zitten, maar heb het voor elkaar gekregen.
voor een How-to: How-to 2.0 Inlet Flaps Removal/
Doe er je voordeel me, eigenlijk kan ik alleen maar aanraden, aan iedereen die een 4 pitter heeft van FROD, haal het er uit, wacht niet op problemen want je bent niet de eerste waarvan een inlaatklep staat te kauwen op een stuk plastic, of zelfs een stuk staal. En daar worden ze niet beter van.
Heb nu alleen nog één tikkende klep, in of uitlaatklep, geen idee en alleen als ie koud is... uit laten vullen is nogal een crime geloof ik, moet de ketting en de nokkenassen er af....
Voor wat betreft de airco, tja die blijft gewoon aangaan tijdens kou. Ben er inmiddels wel achter dat het een variabele opbrengst compressor is, dus misschien dat het kan en mag? Maar blijf het een raar verhaal vinden, zet m toch maar gewoon uit onder een graadje of 5.
Heb ondertussen al wel mn eerste condensor naar haaien. Vervangen en weer lekker koel in de auto! Plus meteen maar even wat gaas in de bumper geplaatst, hopelijk houd dat het ergste tegen. zie onderste foto, achter het honingraad verwerkt. Als je het niet weet valt het niet eens echt op!
Heb ondertussen weer een probleem, maar komt een nieuw topic.
Volvo for life??? ik weet het niet meer....
Laatst gewijzigd door Hugo87 op 01.01.1970 - 01:00, 8 keer totaal gewijzigd.
C30
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Hmm, hierboven geef je wel af op Ford, maar de motor is feitelijk een Mazda product.
Verder is het probleem dat je nu gefixt hebt een probleem dat alleen op een serie duratec voorkwam van 2001-2002. Zover ik weet alleen in de Mondeo geleverd, zowel de 1.8 als de 2-liter.
Deze site geeft dat ook aan:
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... _-_Duratec
Het probleem staat ook niet bij de Focus mk2 beschreven..
Wel vreemd verder. Mijn blok zit op 177k zonder problemen. Geen olieverbruik, niks.
Verder vind ik de keuze voor 0W30 vreemd, gezien Ford gewoon formula f 5w30 aanbeveelt, en dat voor zeer weinig verkocht wordt.
Verder is het probleem dat je nu gefixt hebt een probleem dat alleen op een serie duratec voorkwam van 2001-2002. Zover ik weet alleen in de Mondeo geleverd, zowel de 1.8 als de 2-liter.
Deze site geeft dat ook aan:
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... _-_Duratec
Het probleem staat ook niet bij de Focus mk2 beschreven..
Wel vreemd verder. Mijn blok zit op 177k zonder problemen. Geen olieverbruik, niks.
Verder vind ik de keuze voor 0W30 vreemd, gezien Ford gewoon formula f 5w30 aanbeveelt, en dat voor zeer weinig verkocht wordt.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Klopt, is een van origine Mazda blok, Ford heeft er echter een hoop eigen onderdelen opgezet, kijk maar eens goed. veel FOMOCO (Ford motor company) op diverse onderdelen.
Ik ben niet echt blij met het blok en achteraf voor een 5 pitter moeten gaan... maarja das achteraf.
MK3 van Ford stond er inderdaad om bekend met die inlaatkleppen, of wervelkleppen.
Daarna zou eea verbeterd zijn op de nieuwe modellen, helaas niet altijd met het gewenste resultaat.
Als je het ook open maakt is het gewoon rommel. plastic lagertjes, waardoor een stalen asje draait, kan niet lang goed gaan hoor in zo'n omgeving en inlaatpulsaties.
Ga maar zoeken, ik ben niet de enige met het probleem en een nieuwer blok met de zogenaamde "verbetering".
Mij heeft het in zoverre geholpen dat ik me niet meer hoef te schamen voor een benzine die klinkt als een ijskoude diesel.
Ik ben niet echt blij met het blok en achteraf voor een 5 pitter moeten gaan... maarja das achteraf.
MK3 van Ford stond er inderdaad om bekend met die inlaatkleppen, of wervelkleppen.
Daarna zou eea verbeterd zijn op de nieuwe modellen, helaas niet altijd met het gewenste resultaat.
Als je het ook open maakt is het gewoon rommel. plastic lagertjes, waardoor een stalen asje draait, kan niet lang goed gaan hoor in zo'n omgeving en inlaatpulsaties.
Ga maar zoeken, ik ben niet de enige met het probleem en een nieuwer blok met de zogenaamde "verbetering".
Mij heeft het in zoverre geholpen dat ik me niet meer hoef te schamen voor een benzine die klinkt als een ijskoude diesel.
Laatst gewijzigd door Hugo87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
C30