Ratel/rammel na starten C30 2.0 MY11 (opgelost!)
Geplaatst: 26.10.2014 - 06:16
Hallo,
Ik kan er niets over vinden, maar ik heb een lichte ratel uit de motor na het starten van een koude motor. Niet direct, maar pas na het uitrijden van de straat en bij het eerste stoplicht na ca. 300 meter, stilstaand waarneembaar bij stationair toerental. Ook bij licht verhoogd toerental hoorbaar. Lijkt voornamelijk vanaf de distributiekant te komen, maar kan nergens een soortgelijk verhaal vinden van een 2.0 benzine volvo/ford blok.
Dit geluid houdt een minuut of 5 aan voordat het weg is. Bij een warme motor en/of start is niets bijzonders te horen.
Iemand misschien een idee, na al die distributieproblemen bij VAG, Opel, Peugeot etc. wel een klein beetje huiverig.
Voorheen reed ik een golf, hier na een koude start duidelijk tikkende kleppen te horen, maar na ca 10-20 sec. was dit volledig verdwenen.
Dit houdt dus veel langer aan dan bij mn golf.
Auto heeft volgens historie keurig en optijd zn beurten gehad bij de dealer.
Misschien iemand eerder meegemaakt dat toch een kettingspanner of een ketting zelf bij 45dkm al aan vervanging toe was?
Moet voor het eind van november voor de eerste apk, heb nog garantie, echter niet van de volvodealer.
Graag jullie meedenken voordat ik me misschien af laat schepen bij de dealer met het verhaaltje van koude motor, kleppen nog vullen met olie blabla.
Gr. Hugo
Ik kan er niets over vinden, maar ik heb een lichte ratel uit de motor na het starten van een koude motor. Niet direct, maar pas na het uitrijden van de straat en bij het eerste stoplicht na ca. 300 meter, stilstaand waarneembaar bij stationair toerental. Ook bij licht verhoogd toerental hoorbaar. Lijkt voornamelijk vanaf de distributiekant te komen, maar kan nergens een soortgelijk verhaal vinden van een 2.0 benzine volvo/ford blok.
Dit geluid houdt een minuut of 5 aan voordat het weg is. Bij een warme motor en/of start is niets bijzonders te horen.
Iemand misschien een idee, na al die distributieproblemen bij VAG, Opel, Peugeot etc. wel een klein beetje huiverig.
Voorheen reed ik een golf, hier na een koude start duidelijk tikkende kleppen te horen, maar na ca 10-20 sec. was dit volledig verdwenen.
Dit houdt dus veel langer aan dan bij mn golf.
Auto heeft volgens historie keurig en optijd zn beurten gehad bij de dealer.
Misschien iemand eerder meegemaakt dat toch een kettingspanner of een ketting zelf bij 45dkm al aan vervanging toe was?
Moet voor het eind van november voor de eerste apk, heb nog garantie, echter niet van de volvodealer.
Graag jullie meedenken voordat ik me misschien af laat schepen bij de dealer met het verhaaltje van koude motor, kleppen nog vullen met olie blabla.
Gr. Hugo