Pagina 1 van 1
Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 06.11.2014 - 21:12
door Hen3
Ik heb eigenlijk sinds zeker 2 jaar af en toe last van wegvallend vermogen bij hoge temperaturen, i.c.m. de 'Motor Service Vereist' melding. De foutcode die ik met mijn ODB interface uitlees is P0244: Turbo Charger Waste Gate Solenoid Performance. Omdat dit alleen bij echt hoge temperaturen voorkwam en zelfs dan nog vrij sporadisch heb ik dit altijd zo gelaten. De laatste paar maanden treedt het echter ook steeds vaker op bij lagere temperaturen, zodat ik er nu maar eens in moet duiken om te kijken of de oorzaak gevonden kan worden...
Ik heb het forum natuurlijk doorgespit, en kom naast het vervangen van de Turbodruk regelklep ook problemen tegen met de vacuumleiding naar de motorsteunen. Als daar ergens een lek zit kun je ook dit soort verschijnselen krijgen. Nu dacht ik vanavond dat eens eenvoudig te controleren door het slangetje aan de vacuumklep (gemonteerd aan het luchtfilterhuis) los te nemen en in het slangetje te blazen. Als er vacuum opgebouwd moet kunnen worden, dat moet ik er niet door kunnen blazen, neem ik aan. Welnu... dat blazen lukt dus wel. Kan ik dan de conclusie trekken dat er echt een lek zit en dat ik dus wat verder moet gaan zoeken en wat slangen moet gaan vervangen (of een motorsteun...)? Of is het toch normaal dat je in de slang kunt blazen?
Zie ook de plaatjes. Met het klepje bedoel ik dus nummer 12 (5 in de afbeelding onderaan). Ik heb het slangetje dat naar het t-stuk gaat van het klepje gehaald en daar in geblazen.

Re: Vacuumslangen Motorsteunen D5 controleren
Geplaatst: 06.11.2014 - 21:13
door Hen3
ehh... ik zie nu dat ik in de XC70 sectie gepost heb. Ik heb een V70 uit 2002... kan een moderator dit even verplaatsen? Excuus.
Re: Vacuumslangen Motorsteunen D5 controleren
Geplaatst: 07.11.2014 - 08:20
door Walter
bij deze Hen3. Succes
Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 07.11.2014 - 15:21
door edraket
Je kunt het beste het slangetje losnemen die naar de motorsteunen lopen. Daar een vacuum meter op zetten en kijken of hij vacuum houdt.De klep zelf kun je open zuigen door eraan te zuigen, afhankelijk welke kant je op zuigt, dus wellicht is dat de reden dat deze geen weerstand geeft. Je kunt evt de motorsteunen afklemmen, zodat je zeker weet dat in de steun zelfs geen lekkage is.
Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 07.11.2014 - 15:58
door kevinwalter
Succes met zuigen.

Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 07.11.2014 - 16:26
door lint
Niet te negatief, iets meer opbeurende tekst is veel leuker bij deze klus.
Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 07.11.2014 - 18:01
door Hen3
Maar als ik bij blazen al duidelijk lucht verlies, is het dan niet aannemelijk dat dat met zuigen ook zo is?
Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 07.11.2014 - 18:40
door wim de jong
Pak wel het goede slangetje.......de brandstofslang zit daar ook in de buurt...

Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 07.11.2014 - 19:58
door lint
wim de jong schreef:
Pak wel het goede slangetje.......de brandstofslang zit daar ook in de buurt...
Dat zal snel worden opgemerkt het verschil tussen die twee slangen.
Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 09.11.2014 - 21:41
door charly
Ik heb dit euvel eveneens (2002 V70 D5 380000 km) ervaren. Aangezien bleek dat de onderste motorsteunen nog hun taak deden, ondanks het vacuumlek, heb ik de leidingen gewoon van de steunen verwijderd en afgeblokt met een M6-boutje. De slangetjes werden opgebonden met een kabelbindertje ter hoogte van het luchtfilterhuis. De demping is nu niet meer aanpasbaar in functie van snelheid, doch gezien d-e leeftijd en de kilometerstand is een en ander toch niet meer zoals nieuw. Deze ingreep is veruit de goedkoopste manier om het lekken van vacuüm te vermijden. Je merkt er tijdens het rijden echt niks van.
Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 10.11.2014 - 21:40
door Blade-ex
charly schreef:
Ik heb dit euvel eveneens (2002 V70 D5 380000 km) ervaren. Aangezien bleek dat de onderste motorsteunen nog hun taak deden, ondanks het vacuumlek, heb ik de leidingen gewoon van de steunen verwijderd en afgeblokt met een M6-boutje. De slangetjes werden opgebonden met een kabelbindertje ter hoogte van het luchtfilterhuis. De demping is nu niet meer aanpasbaar in functie van snelheid, doch gezien d-e leeftijd en de kilometerstand is een en ander toch niet meer zoals nieuw. Deze ingreep is veruit de goedkoopste manier om het lekken van vacuüm te vermijden. Je merkt er tijdens het rijden echt niks van.
Ook geen storing dan bij stevige acceleratie?
Bij die van mij (D5 van 2004 290000km) zorgt juist de achterste motorsteun icm lekke intercooler voor de melding "motormanagement service spoed" en slaat dan
in noodloop.
Re: Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?
Geplaatst: 12.11.2014 - 00:02
door charly
Op een stevige roetwolk na ervaar ik bij felle acceleratie geen enkel nadeel van het af blokken van de vacuumslangetjes.