Hoe vacuumslangen motorsteunen D5 controleren? Blazen?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

Ik heb eigenlijk sinds zeker 2 jaar af en toe last van wegvallend vermogen bij hoge temperaturen, i.c.m. de 'Motor Service Vereist' melding. De foutcode die ik met mijn ODB interface uitlees is P0244: Turbo Charger Waste Gate Solenoid Performance. Omdat dit alleen bij echt hoge temperaturen voorkwam en zelfs dan nog vrij sporadisch heb ik dit altijd zo gelaten. De laatste paar maanden treedt het echter ook steeds vaker op bij lagere temperaturen, zodat ik er nu maar eens in moet duiken om te kijken of de oorzaak gevonden kan worden...

Ik heb het forum natuurlijk doorgespit, en kom naast het vervangen van de Turbodruk regelklep ook problemen tegen met de vacuumleiding naar de motorsteunen. Als daar ergens een lek zit kun je ook dit soort verschijnselen krijgen. Nu dacht ik vanavond dat eens eenvoudig te controleren door het slangetje aan de vacuumklep (gemonteerd aan het luchtfilterhuis) los te nemen en in het slangetje te blazen. Als er vacuum opgebouwd moet kunnen worden, dat moet ik er niet door kunnen blazen, neem ik aan. Welnu... dat blazen lukt dus wel. Kan ik dan de conclusie trekken dat er echt een lek zit en dat ik dus wat verder moet gaan zoeken en wat slangen moet gaan vervangen (of een motorsteun...)? Of is het toch normaal dat je in de slang kunt blazen?


Zie ook de plaatjes. Met het klepje bedoel ik dus nummer 12 (5 in de afbeelding onderaan). Ik heb het slangetje dat naar het t-stuk gaat van het klepje gehaald en daar in geblazen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hen3 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

ehh... ik zie nu dat ik in de XC70 sectie gepost heb. Ik heb een V70 uit 2002... kan een moderator dit even verplaatsen? Excuus.
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

bij deze Hen3. Succes
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt het beste het slangetje losnemen die naar de motorsteunen lopen. Daar een vacuum meter op zetten en kijken of hij vacuum houdt.De klep zelf kun je open zuigen door eraan te zuigen, afhankelijk welke kant je op zuigt, dus wellicht is dat de reden dat deze geen weerstand geeft. Je kunt evt de motorsteunen afklemmen, zodat je zeker weet dat in de steun zelfs geen lekkage is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Succes met zuigen. :lol: :bandit:
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Niet te negatief, iets meer opbeurende tekst is veel leuker bij deze klus.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

Maar als ik bij blazen al duidelijk lucht verlies, is het dan niet aannemelijk dat dat met zuigen ook zo is?
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Pak wel het goede slangetje.......de brandstofslang zit daar ook in de buurt... :)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

wim de jong schreef: Pak wel het goede slangetje.......de brandstofslang zit daar ook in de buurt... :)
Dat zal snel worden opgemerkt het verschil tussen die twee slangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Ik heb dit euvel eveneens (2002 V70 D5 380000 km) ervaren. Aangezien bleek dat de onderste motorsteunen nog hun taak deden, ondanks het vacuumlek, heb ik de leidingen gewoon van de steunen verwijderd en afgeblokt met een M6-boutje. De slangetjes werden opgebonden met een kabelbindertje ter hoogte van het luchtfilterhuis. De demping is nu niet meer aanpasbaar in functie van snelheid, doch gezien d-e leeftijd en de kilometerstand is een en ander toch niet meer zoals nieuw. Deze ingreep is veruit de goedkoopste manier om het lekken van vacuüm te vermijden. Je merkt er tijdens het rijden echt niks van.
Gebruikersavatar
Blade-ex
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.12.2009 - 00:46
Locatie: Appingedam

charly schreef: Ik heb dit euvel eveneens (2002 V70 D5 380000 km) ervaren. Aangezien bleek dat de onderste motorsteunen nog hun taak deden, ondanks het vacuumlek, heb ik de leidingen gewoon van de steunen verwijderd en afgeblokt met een M6-boutje. De slangetjes werden opgebonden met een kabelbindertje ter hoogte van het luchtfilterhuis. De demping is nu niet meer aanpasbaar in functie van snelheid, doch gezien d-e leeftijd en de kilometerstand is een en ander toch niet meer zoals nieuw. Deze ingreep is veruit de goedkoopste manier om het lekken van vacuüm te vermijden. Je merkt er tijdens het rijden echt niks van.
Ook geen storing dan bij stevige acceleratie?
Bij die van mij (D5 van 2004 290000km) zorgt juist de achterste motorsteun icm lekke intercooler voor de melding "motormanagement service spoed" en slaat dan
in noodloop.
V70 D5 163 PK Automaat Black Sapphire
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Op een stevige roetwolk na ervaar ik bij felle acceleratie geen enkel nadeel van het af blokken van de vacuumslangetjes.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”