Problemen stationair, soms geen lucht
Geplaatst: 18.11.2014 - 07:23
Beste Volvo-techneuten,
sinds een week of 6 heb ik problemen met het stationair draaien van de motor. Zodra je ergens stil staat begint na een tijdje het toerental te "zagen", met andere woorden het toerental zakt in van 900 t/min naar net 300 t/min en weer terug. Soms slaat de motor ook af.
Het volgende is al vervangen (schrik niet): katalysator, lambdasonde, bobine, potmeter gasklepstand, stappenmotor, luchtmassameter (allemaal origineel Volvo), brandstofsysteem gereinigd met Forte. Injectoren ultrasoon gereinigd. Bougies tijdelijk vervangen door type voorgeschreven door Volvo.
Computer is uitgelezen met diverse apparatuur, ook de officiele van Volvo. Storing die nu nog wordt aangegeven is luchtmassameter, alhoewel deze vernieuwd is. Zagen van toerental gebeurt zowel bij koude als warme motor. Motor rookt niet, geen zwarte of witte rook. Volgens de monteur (die het onderhand ook niet meer weet) zou het ergens in de luchttoevoer moeten zitten, maar vacuumslangen zijn in orde. De motor krijgt af en toe geen of te weinig lucht blijkbaar, als hij via de vacuumslang lucht bijgeeft draait alles weer normaal.
Wie heeft nog een idee wat het kan zijn, word er zo langzamerhand moedeloos van en bodem spaarpot is in zicht!
Groeten,
Theo
sinds een week of 6 heb ik problemen met het stationair draaien van de motor. Zodra je ergens stil staat begint na een tijdje het toerental te "zagen", met andere woorden het toerental zakt in van 900 t/min naar net 300 t/min en weer terug. Soms slaat de motor ook af.
Het volgende is al vervangen (schrik niet): katalysator, lambdasonde, bobine, potmeter gasklepstand, stappenmotor, luchtmassameter (allemaal origineel Volvo), brandstofsysteem gereinigd met Forte. Injectoren ultrasoon gereinigd. Bougies tijdelijk vervangen door type voorgeschreven door Volvo.
Computer is uitgelezen met diverse apparatuur, ook de officiele van Volvo. Storing die nu nog wordt aangegeven is luchtmassameter, alhoewel deze vernieuwd is. Zagen van toerental gebeurt zowel bij koude als warme motor. Motor rookt niet, geen zwarte of witte rook. Volgens de monteur (die het onderhand ook niet meer weet) zou het ergens in de luchttoevoer moeten zitten, maar vacuumslangen zijn in orde. De motor krijgt af en toe geen of te weinig lucht blijkbaar, als hij via de vacuumslang lucht bijgeeft draait alles weer normaal.
Wie heeft nog een idee wat het kan zijn, word er zo langzamerhand moedeloos van en bodem spaarpot is in zicht!
Groeten,
Theo