Pagina 1 van 3

Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 16:58
door S40 Momentum
Beste forumleden,

Door verandering van standplaats op mijn werk werk ik nu een stuk dichterbij huis.
Waar ik voorheen +/- 150km per werkdag reed, rijdt ik er nu nog maar 50.

Een enkele rit naar het werk is voor mij 25 km. Deze woon-werk kilometers leg ik af op enkel provinciale wegen.
Verder rijdt ik er prive kleine stukjes mee, altijd maar een paar kilometer binnen de bebouwde kom.

Dit betekend dus dat de motor nooit echt meer goed op temperatuur komt. Bij de vorige tankbeurt merkte ik dan ook dat de motor waarschijnlijk het roetfilter is gaan regenereren (of pogingen tot deed) want mijn verbruik was extreem gestegen, terwijl ik erg rustig had gereden.

Nu is mijn vraag; is het slecht voor de dieselmotor (2.0D) om steeds deze kleine afstanden te rijden? Of is een rit van 25km (tijdsduur 25 minuten) ook genoeg om te regeneren?

Ik ben namelijk bang dat mijn roetfilter straks problemen gaat veroorzaken waardoor er wel eens ernstige motorproblemen of motorschades kunen ontstaan.

Ik heb al even geinformeerd om de V50 in te ruilen voor een benzinevariant, maar omdat ik toch weer een V50 met een gelijkwaardige uitrustig terug zou willen, moet ik toch een zeer fors bedrag bijbetalen op een gelijkwaardige benzinevariant.

Wat is jullie mening en advies?
Alvast hartelijk dank!

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 17:12
door rsnhakan
Er lopen al een aantal topics rond over het roetfilter fenomeen.

Met deze temperaturen duurt het echt wel 15-20 minuten voordat een diesel redelijk op temperatuur is. En een roetfilter begint over het algemeen pas met reinigen als de motor lekker warm is. (lees aan het einde van jouw rit)

En ja als het roetfilter niet gereinigd kan worden krijg je problemen...

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 17:24
door S40 Momentum
rsnhakan schreef: Er lopen al een aantal topics rond over het roetfilter fenomeen.

Met deze temperaturen duurt het echt wel 15-20 minuten voordat een diesel redelijk op temperatuur is. En een roetfilter begint over het algemeen pas met reinigen als de motor lekker warm is. (lees aan het einde van jouw rit)

En ja als het roetfilter niet gereinigd kan worden krijg je problemen...
Dat begreep ik inderdaad ook. Daarom probeer ik advies in te winnen via het forum.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 17:28
door rsnhakan
Mijn gedachten: je zou af en toe eens de snelweg op kunnen :) Maak je van 25 km, 75 km bijvoorbeeld.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 17:29
door m1karabijn
altijd korte afstanden met een diesel gaat zeker problemen geven
ik zou contact op nemen met de jongens in Uden die kunnen je zeker van het probleem afhelpen

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 18:22
door lint
De nieuwere diesels met een regeneratie roetfilter kunnen slecht tegen het rijden van korte afstanden en moeten goed worden warm gereden. Als je veel korte afstanden rijdt is een diesel niet zo verstandig.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 18:34
door Fredhead
Ik ben het eens met de tip om langs Uden te rijden.
Tenzij je minimaal 1 keer per week een grote afstand rijd ga je geheid problemen krijgen met het roetfilter

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 20:13
door S40 Momentum
Heb de heren van Volvoservice gemaild.

Maar is het dan zo dat wanneer ik het roetfilter laat verwijderen en uitprogrameren evenals het regeneratieprogramma en dan ook meteen de EGR laat dichtzitten en uitprogrameren het geen kwaad meer kan om dergelijke afstanden van maximaal 25km te rijden?

Of is er nog andere zaken die problemen kunnen geven?

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 20:22
door Fredhead
Grootste probleem wat je met die afstanden gaat krijgen is een roetfilter dat langzaam dicht gaat slibben en dat gebeurd nu niet meer.
Zolang het motorblok maar op temperatuur komt (en dat gebeurd nu wel) is het goed.
Wat je nog zou kunnen doen is de olie iets eerder wisselen, houd met mijn S60 een interval van 15.000 km aan.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 20:22
door rsnhakan
S40 Momentum schreef: Of is er nog andere zaken die problemen kunnen geven?
Ja, je auto is na verwijdering roetfilter niet goedgekeurd.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 20:40
door Fredhead
Jawel, bewijs staat op papier en ligt in Uden op de tafel achter de balie.
Voor een ieder die daar komt vrij om in te kijken.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 21:22
door zwijntje
Is het niet zo dat alle af fabriek gemonteerde milieu troep behoort te werken op een auto? En dat je anders illegaal bezig bent?

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 21:31
door m1karabijn
zwijntje schreef: Is het niet zo dat alle af fabriek gemonteerde milieu troep behoort te werken op een auto? En dat je anders illegaal bezig bent?
illegaal bezig?
moet je mij is uitleggen wat dan zo illegaal is als eigenaar van de auto
bij elke APK keuring wordt de auto goed gekeurd dus wat is het probleem?

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 21:36
door lint
Daar is al vaker over geschreven, officieel mag het niet maar de kans dat het wordt aangetoond is klein. Het is een risico en iedereen is vrij om hier voor te kiezen maar dan niet zeuren als het mis gaat.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 21:48
door Fredhead
Volgens de RDW mag het gewoon. Wat ik al zei, in Uden ligt het bewijs; namelijk in de vorm van een officiƫle brief vanaf hun kant.
Zolang de auto zijn uitstoot maar haalt en dat doe je zonder filter ook.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 18.11.2014 - 21:49
door lint
Volgens mij was er iets met type goedkeuring waar de auto na de ingreep niet meer aan voldoet.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 19.11.2014 - 13:23
door Fredhead
Voor het mooie zou de brief eigenlijk eens online moeten komen.
Heb hem toen gelezen, maar niet onthouden wat er precies in stond

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 19.11.2014 - 14:06
door lint
Dat is inderdaad een goede opmerking dan kan iedereen de brief eens lezen.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 19.11.2014 - 15:54
door jtb81
Als het roetfilter op je kentekenbewijs vermeld staat dan moet hij eronder zitten. Als je de uitstootnormen haalt betekend het niet dat hij het ook echt moet doen. Staat hij niet op je papieren dan kun je hem gewoon helemaal weghalen.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 19.11.2014 - 16:06
door HP4VOLVO
Beste S40 Momentum,
Een diesel moet om goed te kunnen functioneren volledig warm zijn, dan wordt de minste hoeveelheid roetdeeltjes geproduceerd.
Het probleem met je gewijzigde woon-werk afstand is dat deze nu zo kort is dat de motor niet meer voldoende op temperatuur komt.
Een mogelijke oplossing kan zijn dat je voor het woon-werk verkeer een andere vorm van vervoer regelt, elektrisch fietsen is een mogelijkheid waarvoor de fiscus tot eind december 2014 fiscale voorzieningen heeft, een 25 km/h scooter of indien mogelijk openbaar vervoer?

Door het aanpassen van het motormanagement voldoet ondanks mogelijk andere berichten je Volvo niet meet aan de type goedkeuring en is dus niet toegestaan. Dit is ook al door Lint in zijn reactie aangegeven.

Door veel korte ritten (koude motor) zijn o.a. de zuigerveren slecht in staat om voldoende af te dichten zodat vermenging tussen brandstof en smeerolie optreedt. Een kortere veversingsinterval van de olie biedt slechts een beperkt soelaas. Ik ben niet op de hoogte of jouw auto ook voorzien is van een turbo, mocht dit wel het geval zijn dan leidt de snel verslechterde kwaliteit van de olie ook tot een vroegtijdige slijtage van de turbo.