Steentjes in band

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Phacoid
3rd Gear member

Ter voorbereiding van het opleggen van de winterbanden volgende week heb ik de banden alvast uitgehaald om de voorbereidingen te treffen: velgen mooi in de wax, banden netjes zwarten met een Autoglym productje. Sommigen onder jullie kennen het vast wel. De liefde voor de auto blijft groot genoeg om tijd te verkwisten met dit soort zaken.

Ik merkte echter ook een hoop steentjes op tussen de groeven van de banden. Dan kon ik het niet laten om die er netjes uit te prielen. Er zaten vele steentjes tussen de smalle groeven van het loopvlak (zie bijgevoegde foto). In één van de banden zat er een steentje redelijk diep. Die is er nu netjes uit, maar hoe kan ik nu weten of het te diep was? Ik kan de diepte daar gerust opmeten, maar dan weet ik nog steeds niet of dit een potentieel lek is.

Het spreekt voor zich dat ik geen zin heb om de banden er eerst op te leggen om daarna tot de conclusie te komen dat de band lek is. Aan de andere kant wil ik de band ook niet vervangen als er niets aan de hand is... Ik heb er zonet even naar gekeken met een lampje en ik zie vermoedelijk de staaldraad. Mag ik aannemen dat dit vervangen wordt?

Edit: ook net gemerkt dat deze type banden niet langer leverbaar zijn. Als de band vervangen moet worden, dan moet ik er meteen twee vervangen :-|
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Phacoid op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plein69
4th Gear member

Kijken of hij lek is.

Plantenspuit met water en een beetje zeepsop.
Band wat harder oppompen en dan en spuiten.
Ontsnapt er lucht uit de band dan zal dit mooie bellentjes geven.

Maar bij mijn winterbanden zit er ook wel wat kleine steentjes tussen.
Maar na rijden zal dit redelijk snel er weer uit zijn.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Kurt1975
4th Gear member

Als de band lek zou zijn op het loopvlak, moet die toch niet meteen vervangen worden.
Een reparatie volstaat in dat geval (er wordt dan langs de binnenzijde een soort stop ingestoken en vastgelijmt).
Een heel pak economischer dan 2 banden vervangen.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Phacoid
3rd Gear member

Zonet even de tip van Plein69 gevolgd. De banden naar 3 bar gebracht en gekeken met de plantenspuit, maar ik kon geen luchtbelletjes zien. Lijkt me wel ok te zijn. Ik blijf het topic volgen voor andere meningen uiteraard. Het is zo dat de banden er volgende week woensdag worden opgelegd en twee weken later ga ik richting Duitsland. Ook al heb ik Volvo Assistance, ik heb geen zin om in Duitsland met een lekke band langs de weg te staan.
lint
Geartronic member

Dan moeten de banden goed zijn en hebben geen lek, kan je gewoon meer naar BRD.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Rha007
5th Gear member

Je bent in ieder geval goed bezig met het waxen van de velgen, ik doe exact hetzelfde :D
Als je de plantenspuit methode hebt uitgevoerd, dan is het toch zo goed als zeker dat er geen lek is.
Volgende keer wellicht voor opslag de steentjes eruit pielen. Mocht er dan een lek zijn, dan kan je voor de wissel dit repareren.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
lint
Geartronic member

Zal toch wel een soort uiting zijn van goede zorg voor de banden en wielen, ik haal ook de steetjes eruit en reinig de velgen en breng daarna ook een laagje wax aan.
MGB GT 1976
Phacoid
3rd Gear member

Ik ben al een pak geruster erin nu. Zal wellicht de voorlopig laatste keer worden dat ik vooraf zoveel zorg voor de wielen kan dragen. Vanaf nu zal ik ze stockeren bij de dealer omwille van plaatsgebrek. Hoe dat in zijn werk gaat met betrekking tot reinigen van de velgen, etc. heb ik geen idee van. Had ergens iets gelezen over een speciaal bad waar alles wordt gereinigd. Voor de zomerbanden zal het waxen worden wanneer ze al gemonteerd zijn vrees ik.
Laatst gewijzigd door Phacoid op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Het is makkelijker om de velgen te reinigen en te waxen als de velgen niet op de auto zitten, je hebt die velgen er zo af en weer erop.
MGB GT 1976
Phacoid
3rd Gear member

Dat is zeker waar, maar we wonen momenteel nog in een appartement zonder parking voor de deur. Ik heb ook geen plaats om de auto te wassen voor de deur. We huren wel een garage, maar dat is zonder water/elektriciteit dus daar even de auto opkrikken en de banden één voor één wassen lukt ook niet. Dat is ook de reden van het plaatsgebrek. We plannen wel om te verhuizen naar een koophuis, maar dat zal pas in 2016 zijn.
lint
Geartronic member

Ja, dan wordt het allemaal wat moeilijker om de velgen te demonteren en te reinigen.
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”