Volvo V40 met motormanagment probleem

Geproduceerd bij NedCar in Born
pim_nl
1st Gear member

Hallo,

Ik zal mij eerst even voorstellen want ik ben nieuw hier op dit forum en een beetje een leek op autogebied. Mijn naam is Pim en heb sinds een paar maanden een Volvo V40 Estate 1.8 16V bj 1996 km stand 261.000. Deze Volvo was aan onderhoud toe, dus heb oa. distrubitie riem en multi riem laten vervangen (samen met alle vloeistoffen), bougies nagelopen, uitlaat gasdicht laten maken, remmerij nagekeken en onlangs nog de krukaskering en ashoezen bak zijde laten vervangen. Na de laatste reparatie liep de auto een paar dagen als een zonnetje. Toen begon ik ineens problemen te krijgen met het motormanagment. Soms gaat tijdens het rijden ineens het waarschuwingslampje branden en zodra de motor dan boven de 1500 toeren uitkomt geeft de auto een kleine schok en kan ik geen gas meer geven terwijl de motor wel stationair blijft draaien (noodstand ?). Na herstart van de motor kan ik dan gewoon weer doorrijden. Het rare was dat dit willekeurig leek op te treden. Maar sinds een paar dagen gaat het waarschuwingslampje vrijwel meteen na starten branden (heeft het misschien met de buiten temperatuur te maken?) en kan ik dus niet meer wegrijden, tenzij ik natuurlijk onder de 1500 toeren belast vermogen blijf. In de vrij kan ik trouwens wel gewoon gas geven tot over de 1500 toeren maar er komt dan wel erg veel rook uit de uitlaat. Heeft iemand misschien een idee wat dit probleem zou kunnen zijn ? Ik ben dus op dit moment niet echt in staat naar een garage te rijden om hem uit te laten lezen. Ik zit zelf na wat speurwerk op internet te denken aan een lambda sonde die defect is of een katalysator die niet meer goed werkt, maar een specifiek probleem als de mijne heb ik helaas niet kunnen vinden. Dus vandaar dat ik jullie mening eens wil horen.

Alvast bedankt voor jullie moeite !
volvo-s40
4th Gear member

Als ze aan je uitlaat hebben zitten prutsen is het best mogelijk dat de Lambda het loodje heeft gelegd, die zijn na 2 ton werkelijk wel helemaal op.

Dan zou je ook het oranje driehoekje moeten krijgen in je tellerhuis.
Als dat lampje brand springt de wagen idd in een noodloop en kan je alleen stationair vooruit komen.
Dat de wagen begint te roken is ook dan tevens te verklaren, aangezien de ECU (motormannigment comuter) niet meer kan zien hoe hij lucht/brandstof moet inspuiten in de motor.

Wagen kan dus te rijk of te arm lopen op dat moment.
Vervelende is.... nieuw kost dat ding 200 piek bij de dealert.
merk kost al de helft en een imitatie nog goedkoper, maar die wil je er liever er niet in hebben, tenzij je weet dat je dat ding binnen 5 jaar weer doorschuift.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
pim_nl
1st Gear member

Hey bedankt voor je reactie. Is er een manier om te testen of het ook daadwerkelijk de lambdasonde is voordat ik geld uit geef? Had al lopen zoeken om een, maar bij de lokale onderdelen handelaar kost ie 200 ex btw. Duur geintje dus als het m niet is.

Bestaat er een relatie tussen buiten temperatuur en lambdasonde? Ik heb nm het idee dat de auto het wel deed als het iets warmer is buiten, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn.
Laatst gewijzigd door pim_nl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo-s40
4th Gear member

Nee, buitentemperatuur sensor staat daar verder los van.
Die zit aan je Board Computer in je dashboard aangesloten... kan je leuk zien hoe koud of warm het is buiten.
pim_nl
1st Gear member

Ik bedoel de buitentemperatuur in het algemeen, niet de sensor. Er zit bijv toch ook een voorverwarmer bij een lambda sonde die stuk kan ?
Vriend van me heeft me aangeraden een eenvoudige OBD meter de kopen om zo de foutcode te kunnen achterhalen. Een eenvoudige OBD meter kost maar een paar tientjes (http://www.lightinthebox.com/nl/autophi ... tely_buy_1), dus ik denk dat ik dat maar doe. Dat oranje driehoekje waar jij het over hebt zie ik echter niet in mijn dashboard. Bij mij gaat het lambdasonde lampje branden en het oranje lampje met een auto met een kruis erdoor. Die laatste brandt bij mij echter continue. Heb mij laten vertellen dat dat komt omdat ik de ring uit het contact slot mis (vorige eigenaar heeft er andere sloten opgezet). Wordt dus even wachten totdat de OBD meter er is waarschijnlijk ....
volvo-s40
4th Gear member

Oranje / groen driehoekje. Wat het ook weze mogen, is idd de lambda.

Het andere teken hoeft niet per defenitie aan je contact ring te zijn, de brand namelijk ook als we een storing of meerdere in je wagen bevind. Als je de ring zou missen, start je wagen namelijk helemaal niet ;)
Verder zit er geen bijzondere buitentemperatuur sensoren in de wagen op 2 stuks van je water (eventueel olietemp) na.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pim_nl
1st Gear member

Zitten er ook sensoren in de buurt van de versnellingsbak dat je weet ? Het probleem nm onstaan nadat de bak eronder weg is geweest om de oliekering en ashoezen te vervangen. Had de pijp al eerder laten maken en had daarna 1000 km geen problemen. Die zijn ontstaan na ong. 80 km nadat de bak gerepareerd is (kan natuurlijk ook toeval zijn). OBD is besteld, hopelijk doet ie het ook (bluetooth stekker versie in combinatie met Torque Pro App op tablet). Lees verschillende berichten op internet. De een zegt OBD pas vanaf 1998 bij een V40, de ander zegt al vanaf 1996.

In ieder geval hartelijk bedankt voor je hulp, toelichting en tijd !!

Pim
volvo-s40
4th Gear member

boven de bak, tegen het blok aan zit een sensor, deze controleert of de motor wel ronddraait (vliegwiel/krukas sensor)
Net erboven 1 voor het water (leest de temperatuur uit voor in je dashboard)
en op de achterste nokkenas zit er 1.

OBD lezers werken bij de phase 1 1996 tot 1999, je kunt er met FCR de standaard dingen mee uitlezen en resetten.
Motormanagement kan je er niet mee uitlezen.

Turbo modellen hebben weer een ander systeem, en daar kan ook wat meer op uitgelezen worden.
pim_nl
1st Gear member

Geen motormanagment ... das balen, dat is nu net waar mijn probleem zit. Even zien of ik dan met die andere standaard meldingen iets kan achterhalen. Wordt anders lastig omdat de auto niet meer van z'n plaats wil. OBD lezer moet uit china komen, dus dat duurt wel even.
Wat gebeurt er met je auto als je krukas sensor of nokkenas sensor verkeerde waardes doorgeeft? Komt dat een beetje in de buurt van de problemen die ik heb ? Het aparte is dat de auto het de ene dag niet deed (wel starten, maar zodra ik in de 2e versnelling boven de 1500 toeren uitkwam ging motormanagment lampje branden, kon ik geen gas meer kan geven) en de andere dag rijdt ie weer zonder problemen. Zelfs 2x gehad dat ie het 's ochtends niet deed, maar 's middags weer wel. Tot vorige week dan, sinsdien doet ie het helemaal niet meer (wel starten, maar motormanagment lampje gaat niet meer uit)
volvo-s40
4th Gear member

Als die sensor beschadigd is kan je idd problemen hebben dat niet start.
Hij ziet immers niet dat er wat ronddraaid. Wat weer inhoud dat het motormannigment ook geen benzine hoeft in te spuiten in je motor. Maar dan sta je ook echt stil.

Als de kabels van de lambda naar de haaien zijn of de lambdasomde zelf is versleten/op/vuil, ziet deze ook niet meer hoe het lucht/benzine mengsel moet zijn en hierdoor rare dingen kan doen.

Als de lambda er dan mee stop ..... schiet je wagen in de noodloop. Met de lampjes die je hebt branden.
Noodloop houd dus in, wel (slecht) kunnen starten, maar niet harder kunt dan stationair rijden.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Distributieriem correct gemonteerd?,denk dat daar de fout zit namelijk..
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pim_nl
1st Gear member

Als het goed is moet die correct zijn gemonteerd. Is door een garage gebeurt en daarna nog 1000 km met de auto gereden voor de problemen begonnen. Auto loopt stationair en liep soms wel en soms niet. Toevallig een kennis over de vloer gehad die precies hetzelfde zei als volvo-s40 in zijn laatste post. De reden waarom ie het soms wel en soms niet deed en nu dus helemaal niet meer kan volgens hem iets te maken hebben met de buitentemperatuur (iets met een te koude motor) . Iets wat mij dus ook al opgevallen was. Ik denk dat ik zowiezo maar eens de lambdasonde ga vervangen. Moet niet al te lastig zijn voor een leek als ik, als ie niet al te vast zit tenminste. Kan zowiezo geen kwaad na 260.000 km. Hopelijk is dan de ellende voorbij.
pim_nl
1st Gear member

Ik zit eraan te denken deze Lambdasonde te bestellen: http://www.auto-onderdelen24.nl/vemo/2295189
Of heeft iemand een andere tip voor mij ?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Goed uitlezen brengt de oplossing...
Met de juiste Volvo apparatuur is het beste..
Je kunt wel alles gaan vervangen op voorhand,maar daar schiet je niet veel mee op vrees ik.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
snorremans
5th Gear member

Ramon&Ramon schreef: Goed uitlezen brengt de oplossing...
Met de juiste Volvo apparatuur is het beste..
Je kunt wel alles gaan vervangen op voorhand,maar daar schiet je niet veel mee op vrees ik.
Heb je wel alles nieuw :D
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
pim_nl
1st Gear member

Ik wacht nog op mijn obd stekker uit china, het probleem is dat mijn volvo waarschijnlijk geen obd heeft. Rijden naar een garage is ook geen optie helaas. Voor die 90 euro wil ik de gok nog wel wagen.
Heb jij nog een idee misschien hoe ik mijn volvo kan laten uitlezen? Je hebt het ook over de distributieriem. Waarom denk je daar aan? Komen die symptomen overeen met mijn probleem?
Ook jij bedankt voor je hulp en uitleg!
pim_nl
1st Gear member

Inderdaad, wat nieuw is kan iig niet meer stuk...
pim_nl
1st Gear member

OBD stekker is gisteren binnengekomen en zoals voorspeld kan apparaat geen verbinding maken met de ECU. Helaas kom ik daar dus niet verder mee .
Lambdasonde is onderweg, hoop dat daarmee de problemen dan zijn opgelost.
Ramon&Ramon
7th Gear member

pim_nl schreef: OBD stekker is gisteren binnengekomen en zoals voorspeld kan apparaat geen verbinding maken met de ECU. Helaas kom ik daar dus niet verder mee .
Lambdasonde is onderweg, hoop dat daarmee de problemen dan zijn opgelost.
Ik kan hem wel uitlezen,maar hij rijdt niet begrijp ik?
pim_nl
1st Gear member

Nee, helaas niet. Als ik 'm nu start dan blijft het motormanagement lampje branden en kan ik alleen stationair rijden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”