Deze wilde ik jullie niet onthouden...
In 2012 mijn v50 2.0d 2006 met 240k gekocht. Bij de verkoop was bekend dat de vorige eigenaar "enige" tijd met de waarschuwing roetfilter in het display had doorgereden. Oorzaak hiervan was volgens verkoper een lege ADM tank, deze was dan ook bijgevuld en de bijbehorende tellers gereset. Problem solved zou je zeggen...
Maar het verbruik bleef te wensen over laten, na 600 km rood, en kon ik 40-45 liter tanken, overeenstemmend met de BC welke een gem. verbruik van 1/15 aangaf.
Na overleg met de volvo dealer besloten zelf het roetfilter te vervangen, zij hadden namelijk geen vermelding in het systeem dat dit reeds gedaan was, het roetfilter zag er ook niet nieuw uit. Uiteraard heb ik de bijbehorende teller laten resetten.
Helaas bood dit ook geen oplossing voor het buitensporige verbruik, dat dit niet normaal was bleek wel uit het stijgende oliepeil, iets waar mijn collega's jaloers op zijn, ze noemen mijn auto liefkozend oliefabriekje.
Nog immer was de auto dagelijks aan het regenereren, zo'n 20 a 30 km lang op een rit van 160 km.
De laatste twee jaar had ik een mooi schema waarbij ik elke twee maand olie liet afzuigen, en twee keer per jaar de olie ververste. Dit ging goed, oliepeil nooit te hoog laten komen, motor nooit op hol geslagen. Maar de laatste maanden nu op 280k km bleef de auto continue regenereren, continue verbruik van 1/12.
Ik had een paar hypotheses: ofwel de drukverschilsensor geeft onterecht een foute waarde, of de vereiste uitlaatgas temperatuur na roetfilter wordt niet bereikt, of de KVS temperatuur blijft te laag.
Drukverschilsensor vervangen, geen verschil, maar de dealer in Drachten vroeg wel waarom ik deze verving. Ik het verhaal uitgelegd, en hij gaf aan dat er nog een tweede oorzaak kon zijn, deze hadden zij al meermalen bij de hand gehad namelijk de ADM computer. Dit is een prijzige maar eenvoudige reparatie zo werd mij verteld, het onderdeel kostte in de buurt van de 300 euro, werkloon en software laden maakt een totaal van 400 a 450 euro.
Toch een behoorlijk bedrag, maar nu zag ik op onderdelenlijn dezelfde ADM module voor 75 euro aangeboden uit een ongeval v50 uit 2008, deze besteld. Inbouwen was een fluitje van een cent, en tijdens de eerste testrit geen regeneratie meer gehad, terwijl normaal de temp meter nog niet halverwege tussen koud en bedrijfstemperatuur stond hij al begon te regenereren.
Nu een aantal ritten verder en het gem verbruik staat netjes op 1 op 18, met voornamelijk snelweg. Ik heb goeie hoop wer 800+ km op 1 tank diesel te halen, en heb nog geen regeneratie gehad.
Een kijkje onder de microscoop naar de printplaat van de ADM module, doet een slechte soldering vermoeden, maar echt aan te tonen valt het niet, als ik het ga doorsoldren dan moet ik testen in mijn eigen auto en dat doe ik niet, straks zit er toch ergens een kortsluiting en maak ik elders in de electronica iets kapot...
Maar ik ben wel blij met het resultaat!