Pagina 1 van 4

diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 13:46
door R.Bijl
Medeforummers,

dit is misschien wel eens een leuke overdenking alleen naar de kosten kijkend, de brandstofprijs is weer een lekker stukje aan het zakken en gaat wellicht nog verder...

in mijn mening is het straks duurder rijden op elektra dan op diesel dus is het uit kosten overweging nog wel zo handig om elektrisch te rijden?

schiet maar eens in! ben benieuwd naar jullie meningen...

groet,
Robin

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 13:54
door IkeV70
Laden bij ELaad/EVNetNL palen, met starttarief en 0,29 / kWh (ex btw) maakt het electrisch rijden al een tijdje duurder dan rijden op diesel.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 13:56
door Paul
Maar het heerlijke rijden van elektrisch is onbetaalbaar, for everything else Mastercard ;-)

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 14:19
door volvo-ert
€2,28 aan de openbare paal in amsterdam als ik de app The New Motion moet geloven. Voor 40 km karren is dat: 5,6 ct/km. De dieselprijs moet nog wel flink blijven zakken dan.... Of kloppen die tarieven niet?

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 15:35
door henkchroom
Op de zaak laad ik nog lekker voor € 0,085 / Kwh (ex BTW) en thuis voor € 0,19 (ex BTW). Dus voorlopig nog wel goedkoper.
Maar ik ben het helemaal eens met voorlaatste spreker: Elektrisch rijden is onbetaalbaar.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 19:29
door jp-v60
voor 2,25 kan je ongeveer 40 km rijden. Als je alleen op diesel rijdt dan kom je ongeveer 16 km ver op 1 liter, Dus om 40 km te kunnen rijden moet je 2,5 liter diesel tanken a 1.40 ben je 3.50 kwijt dus elektra is nog steeds goedkoper.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 19:31
door NielsPHEV
R.Bijl schreef: Medeforummers,

dit is misschien wel eens een leuke overdenking alleen naar de kosten kijkend, de brandstofprijs is weer een lekker stukje aan het zakken en gaat wellicht nog verder...

in mijn mening is het straks duurder rijden op elektra dan op diesel dus is het uit kosten overweging nog wel zo handig om elektrisch te rijden?

schiet maar eens in! ben benieuwd naar jullie meningen...

groet,
Robin
Hoezo mening dat kan je toch uitrekenen ? Zelfs met een ex BTW particulier tarief van 0,19 kWh en een regulier verbuik met warme motor is electrisch nog zo'n factor twee voordeliger dan diesel. Wanneer je compenseert voor de kortere ritten met koude motor en dus hoger diesel verbruik wordt het e voordeel alleen maar groter.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 08.12.2014 - 22:09
door X4er0
Elektra zal binnen de bebouwde kom altijd voordeliger zijn, snelweg doe ik alleen maar op de diesel.

Laat de auto acceleren naar 90KM per uur op elektra en zodra hij daar is druk ik op Save, alles tot aan de 80 doe ik op stroom..

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 09.12.2014 - 10:19
door IkeV70
jp-v60 schreef: voor 2,25 kan je ongeveer 40 km rijden. Als je alleen op diesel rijdt dan kom je ongeveer 16 km ver op 1 liter, Dus om 40 km te kunnen rijden moet je 2,5 liter diesel tanken a 1.40 ben je 3.50 kwijt dus elektra is nog steeds goedkoper.
Hangt er dus vanaf waar je laadt. Ik kreeg laatst een rekening voor openbaar laden. Ik betaalde in totaal €61,50 (incl btw) voor bijna 150 kWh stroom. Ik gok dat dat 525 electrische kilometers waren. Als ik die 61,50 had uitgegeven aan diesel (zo'n 44 liter) dan was ik verder gekomen.

X4er0 schreef: Elektra zal binnen de bebouwde kom altijd voordeliger zijn, snelweg doe ik alleen maar op de diesel.
Laat de auto acceleren naar 90KM per uur op elektra en zodra hij daar is druk ik op Save, alles tot aan de 80 doe ik op stroom..
Het zou een mooie aanvulling zijn als dit een standaard stand was, een extra hybride stand die de diesel laat aanslaan zodra je boven de 70 km/h komt. De Save-knop heeft als nadeel dat hij bij gaat laden als de accu minder dan halfvol is. Laden op de dieselmotor wil je liever niet. (wat trouwens ook een reden is om de accu niet helemaal leeg te rijden in Pure stand, die laatste 3 streepjes worden toch meteen weer bijgeladen in hybrid mode)

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 09.12.2014 - 10:34
door Hans oet Twent
Tja dat gaat een leuke discussie worden. Wat als....... als dan.....


Enniehow mijn ongezouten mening is dat ik als rijder niet kijk op een litertje of Kw/h meer of minder. Zeker niet als er auto's van 50K en meer gekocht dan wel bereden worden. Niet zeuren gewoon rijden en als de tank/accu leeg is weer vullen. Ook kijk ik als Lease rijder niet naar bijtelling. Als ik zo'n auto wil rijden omdat ik dat een gave auto vindt en die voldoet aan alle eisen die ik aan een auto stel en hij valt binnen het lease budget dan betaal ik dat gewoon. Auto rijden kost geld zowel links om danwel rechts om.

Dat gel*l in NL mbt zuinige auto's maakt de gehele (auto) markt kapot. Gewoon alle lease rijders 1% p/mnd van de catalogus waarde laten bijtellen. Of je nu Elektrisch of benzine of Diesel dan wel groot klein of middenklasser rijdt. Zo komt de autobranche weer een beetje op niveau en kan de consument die privé een gebruikte (ex-lease) auto koopt weer ruim een keus gaan maken. Nu halen we ze veel uit het buitenland omdat ze hier niet te vinden zijn.
Pffff dat ben ik kwiet... :-)

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 09.12.2014 - 11:28
door lint
Dat lucht lekker op en ik ben het helemaal met je eens.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 09.12.2014 - 20:51
door vaudi
lint schreef:
Hans oet Twent schreef: Tja dat gaat een leuke discussie worden. Wat als....... als dan.....


Enniehow mijn ongezouten mening is dat ik als rijder niet kijk op een litertje of Kw/h meer of minder. Zeker niet als er auto's van
Dat lucht lekker op en ik ben het helemaal met je eens.
Leuk verhaal, helaas zijn de feiten anders en kijken we in het algemeen bij auto's wel degelijk naar wat het kost.
Dat doe jij ook omdat je al kijkt of het binnen het lease budget past. Dus linksom of rechtsom zult altijd onder een bepaalde prijs moeten blijven om het nog te kunnen verantwoorden.
Bij een laag bijtellings percentage kun je gewoonlijk wat verder de ladder op.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 09.12.2014 - 21:37
door jp-v60
Hans oet Twent schreef: Tja dat gaat een leuke discussie worden. Wat als....... als dan.....


Enniehow mijn ongezouten mening is dat ik als rijder niet kijk op een litertje of Kw/h meer of minder. Zeker niet als er auto's van 50K en meer gekocht dan wel bereden worden. Niet zeuren gewoon rijden en als de tank/accu leeg is weer vullen. Ook kijk ik als Lease rijder niet naar bijtelling. Als ik zo'n auto wil rijden omdat ik dat een gave auto vindt en die voldoet aan alle eisen die ik aan een auto stel en hij valt binnen het lease budget dan betaal ik dat gewoon. Auto rijden kost geld zowel links om danwel rechts om.

Dat gel*l in NL mbt zuinige auto's maakt de gehele (auto) markt kapot. Gewoon alle lease rijders 1% p/mnd van de catalogus waarde laten bijtellen. Of je nu Elektrisch of benzine of Diesel dan wel groot klein of middenklasser rijdt. Zo komt de autobranche weer een beetje op niveau en kan de consument die privé een gebruikte (ex-lease) auto koopt weer ruim een keus gaan maken. Nu halen we ze veel uit het buitenland omdat ze hier niet te vinden zijn.
Pffff dat ben ik kwiet... :-)
Dat systeem hebben we al 25% bijtelling bij 52% IB is 1% van de cataloguswaarde.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 15.12.2014 - 21:15
door Paul
Volgens mij hadden we het hier niet over bijtelling, daar zijn genoeg andere topics over

Back on Topic!

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 15.12.2014 - 21:52
door HP4VOLVO
Na ongeveer 50 km op elektriciteit wordt overgeschakeld op diesel omdat de accu's dan leeg zijn.
Paul Maaskant heeft een leuk stukje geschreven in Volvodrive waarop ik hem een email heb geschreven om mogelijk nog zuiniger om te springen met energie.
Bij ritten kleiner dan 50 km kan je alleen met elektriciteit heel lage verbruikskosten realiseren, waarbij je om de 50 km wel eerst de accu's weer op moet laden om weer verder te kunnen (op elektriciteit)
Door een krankzinnige kronkel van de regering waarbij door onzinnige tests o.a. de hybride V60 PIH een gigantisch belastingvoordeel alleen voor de zakelijke rijders als resultaat heeft, kan met de huidige dieseltechniek met optimalisatie met behulp van kleinere motoren meer turbo's en inspuittechnieken veel meer besparing worden bereikt dan nu met deze hybride techniek.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 15.12.2014 - 21:53
door MacDeluxe
Elektrisch:
Bij een gemiddelde kWh prijs van 0,22 en er vanuitgaande dat je 40 km op een volle accu van 11,2 Kw kunt, kost het €0,062 per km

Diesel:
Bij een literprijs van 1,35 en een gemiddeld gebruik van 1:14 kost het €0,096 per km

De prijs per liter diesel moet ver onder de 1 euro komen wil het goedkoper zijn dan electro.

@Hans oet Twente, Dat jij niet naar de bijtelling kijkt, wil niet zeggen dat niemand dat doet. Dus bedankt voor jouw ongezouten mening, maar ik kijk er heel anders tegenaan ;)

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 15.12.2014 - 21:57
door Hans oet Twent
MacDeluxe schreef: @Hans oet Twente, Dat jij niet naar de bijtelling kijkt, wil niet zeggen dat niemand dat doet. Dus bedankt voor jouw ongezouten mening, maar ik kijk er heel anders tegenaan ;)
Dat moet ook anders wordt het zo saai in dit land...... ;-) :-) Want immers; Niets Moet Alles Mag....

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 15.12.2014 - 22:00
door MacDeluxe
Hans oet Twent schreef: Want immers; Niets Moet Alles Mag....
Tja... als het levens toch eens zo makkelijk was >_<

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 16.12.2014 - 00:48
door Nutcaze
MacDeluxe schreef: Elektrisch:
Bij een gemiddelde kWh prijs van 0,22 en er vanuitgaande dat je 40 km op een volle accu van 11,2 Kw kunt, kost het €0,062 per km

Diesel:
Bij een literprijs van 1,35 en een gemiddeld gebruik van 1:14 kost het €0,096 per km

De prijs per liter diesel moet ver onder de 1 euro komen wil het goedkoper zijn dan electro.

@Hans oet Twente, Dat jij niet naar de bijtelling kijkt, wil niet zeggen dat niemand dat doet. Dus bedankt voor jouw ongezouten mening, maar ik kijk er heel anders tegenaan ;)
Nou tank ik voor 1.22 de liter tegenwoordig en heb ik alleen maar laadpalen van e-laad om me heen en geen mogelijkheid om thuis een laadvoorziening te installeren....mag je daar ook even de rekensom voor doen en zal je tot een andere conclusie komen. Daarbovenop rij ik 1 op 16 en is 40 km lastig haalbaar in de winter op stroom.

Re: diesel v/s elektra

Geplaatst: 16.12.2014 - 07:59
door RichieB
Misschien kan je zelf even de rekensom doen en die met ons delen?